Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 25 dec 2014 22:53

Hej Allesammen, og velkommen til mig - Et nyt medlem herinde.

Hånden på hjertet, hvad er effektiviteten på fastbrændselkedler i dag?
Min lillebror har købt en 500m2 skole renoveret efter gældende regler - næsten da.
Men energiforbruget derude er utroligt højt, og fastbrændsel er uomgåeligt det billigste man kan erhverve sig. Han har idag en ældre varmepumpe, som vi mistænker har en forholdsvis ringe COP værdi. Det er en ældre varmepumpe som er blevet ombygget af professionelle for 10 år siden. Den har tidligere siddet i industrien, så den er beregnet til stordrift - hvilket er udemærket med hans energiforbrug. Der er monteret en KWh måler på el-siden, og snarest muligt monterer vi en KWh-måler på vandsiden, for at finde COP-effektiv.

Det er svært at sige hvor stort et energiforbrug huset vil komme op på i sidste ende, hvis man skal have 22C over hele huset - mit bud er 80.000 KWh om året. Dertil skal det siges at han desuden har et 120 m2 værksted med 3 meter til loft som han gerne vil have opvarmet en gang i mellem så han han renovere bil derude - idag er det ikke isoleret, men man skal have i baghovedet at der er en mulighed for at skulle kunne opvarme det på forholdsvis kort tid. Det vil med tiden blive isoleret, så der kan komme "varme" på. De 100MWh bliver nok energiniveauet når der kommer børn og når der bliver åbnet op fuldt ud. En del af 1-sal kan muligvis lejes ud til egen virksomheds brug på et senere tidspunkt.
I disse uger bruger han omkring 40 KWh på el-siden dagligt. Der er 20C i 200m2 af huset, og han bruger brændeovnen flittigt når han er hjemme om aftenen.

Min umiddelbare tanke er at beholde den nuværende jordvarmepumpe "med en COP på 3??" og så installere 1*Atmos DC50GSX. Akkumuleringen dertil har jeg leget lidt med, og regner man med at brændkammeret kan fyldes op med 50% fastmasse og 50% luft, og en kedeleffektivitet på 70%, så skal man med en delta T på 50C skulle have 10,6 m3 vand i akkumulering.

Det er tosse møj, skyder jeg over målet her? Akkumulering ville skulle stå i et miljø som skal være frostfri alligevel, så tabet er ikke helt tabt. Derfor vil jeg hellere have en stor akkumulering fremfor at fyre 2 gange dagligt.

-----------------------------------------------

Jeg har siddet og leget med lidt tal i formiddags, og hvis man kun beregner den effektive KWH pris som afsat i huset VP kontra fastbrændsel, uden afskrivning på anlægsomkostninger. Så er fastbrændsel ca. 1/2 pris kontra el.
Med en pris på elektricitet på 180 øre/KWh og en COP på 3, så koster 1 KWh varme 60 øre/KWh.
Med træ købt i statsskove incl fragt og en effektivitet på 70%, så lander vi på 30 øre/KWh.

-----------------------------------------------

Vi har begge brændeovne, men vi har ingen erfaringer med fastbrændselkedler.
Lillebror vil nok helst fyre een gang om dagen, så derfor skal der en ret god gang akkumulering til, men VP'en vil stå som backup, da han nogle gange er udrejst af landet i arbejdsøjemed.

Så, derfor spørger jeg jer.

Hvordan ville I gribe dette an, hvis i stod i et stort hus på landet med et ældre VP anlæg som allerede har 1000m slange lagt i jorden.
en mulig 80-100.000 KWh energiforbrug indenfor en overskuelig årrække.
Der er gulvvarme i omtrent 200m2 og radiatorere i de sidste, der er dog forberedt til at de har en kæmpe overfladeareal, men vi ved alle at det er sjovere at have radiatorere når der er en flamme på 1000C end en VP som har det bedst med 40C.

Der findes andre muligheder såsom et pillefyr, men det er ca. samme pris som en VP, kun flis eller fastbrændsel er billigere.

Tilsidst skal det siges at jeg har overvejet at skulle tilplante noget jord med poppel, sådan at vi var selvforsynende med energi. Jeg har noget jord som ikke får ret meget i arealtilskud, så det kunne aflives og beplantes med træer. Det ville så være 1 HA, og poppel giver +8000 kg tørstof m året/HA. Poppel kan høstes 2 gange inden afskovning, hvert med 10 år mellemrum. Så 1 Ha om 10 år kunne give 80.000 kg tørstof, eller omkring de 300MWh+
Økonomisk kunne det sagtens hænge sammen. Der skal dog stadig tilkøbes energi udefra da dette kun ville være et tilskud.

-----------------------------------------------

Bettebror er maskinmester, og jeg er på vej til at blive en, så vi kan godt selv skrue ting sammen, og opfinde resten :D
Hverken ham eller jeg er bange for at arbejde, men man skal selvfølelig vælge sine kampe med omhu'

Mvh Kim.


// Opsummering

Hvad er den reelle effektivitet på f.eks Atmos fastbrændselkedler?
Ville i vælge en eller to kedler til at køre parralle? nedbræk, optimeret kørsel på en fuld afbrænding.
Hvor stor en akkumulering ville I bruge, med hvilke kedler?
Hvis COP på VP er dårlig, hvad ville i vælge, fastbrændsel, flis eller bare betale for at slippe for alt bøvlet med skovning, fragt, opskæring, flækning, afbrænding og rengøring ved at få en ny VP?

Hvordan ville I gribe sagen an?
På forhånd Tak.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Tom_AT » 25 dec 2014 22:58

Med så stort hus, værksted, samt anlægge skov osv. Og der så samtidigt skal skoves 50-60 rm3 træ hvert år. Glem det. I kører sur i det.

Enten få en stor stoker sat op som kan æde flis og få træet fliset. Eller overvej en moderne varmepumpe, evt jordvarme eller måske pillefyr ?

Og endelig hvis i absolut vil fyre med træ, så skal i have en større kedel end 50 kw. Jeg tænker 75-100 kw vil være mere passende med så stort hus + værksted. Og måske 8-10.000 liter akkumulering.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 25 dec 2014 23:08

Vi skover omkring ? 25rm3 træ til min ejendom hvert år. Det går der skam masser af hygge med. Jeg har kalkuleret med at vi ville købe træ leveret på add. Arbejdet med at flække træ og fyre det vil ikke være et ret stort problem.

Som sagt - vi har absolut ingen erfaring i fastbrændselkedler, men vil du virkelig mene at der skal en så stor kedel til? Med en komplet opfyring i f.eks en Atmos DC50GSX med en brændkammervol på 210 ltr, hvor megen energi kan man trække ud af en fuld fyring?
Mvh Kim

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af mejeristen » 25 dec 2014 23:09

Tom_AT skrev:Med så stort hus, værksted, samt anlægge skov osv. Og der så samtidigt skal skoves 50-60 rm3 træ hvert år. Glem det. I kører sur i det.

Enten få en stor stoker sat op som kan æde flis og få træet fliset. Eller overvej en moderne varmepumpe, evt jordvarme eller måske pillefyr ?

Og endelig hvis i absolut vil fyre med træ, så skal i have en større kedel end 50 kw. Jeg tænker 75-100 kw vil være mere passende med så stort hus + værksted. Og måske 8-10.000 liter akkumulering.
For så vidt enig méd Tom, nu når du jo også frem til noget i retning af 10600l akkumulering, skal du fyre med fastbrændsel aka træ så skal akku mindst være på 15000l og kedlen MINDST 75kWh gerne mere ellers kommer i til at rende og fyre i tide og utide
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Tom_AT » 25 dec 2014 23:12

Jeg må indrømme, læste ikke hele det oprindelige indlæg. Som de siger i det store udland: TLDR - Too Long Didn't Read :P


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Tom_AT » 25 dec 2014 23:17

kmerrild skrev:Vi skover omkring ? 25rm3 træ til min ejendom hvert år. Det går der skam masser af hygge med. Jeg har kalkuleret med at vi ville købe træ leveret på add. Arbejdet med at flække træ og fyre det vil ikke være et ret stort problem.

Som sagt - vi har absolut ingen erfaring i fastbrændselkedler, men vil du virkelig mene at der skal en så stor kedel til? Med en komplet opfyring i f.eks en Atmos DC50GSX med en brændkammervol på 210 ltr, hvor megen energi kan man trække ud af en fuld fyring?
Mvh Kim

Jeg opvarmer lige pt ca 160 m2 med en 25 kw Atmos. Den yder reelt set omkring 30 kw, akkutank er 1800 liter. Ca 2/3 af huset er ikke specielt godt isoleret, vil gætte på vi bruger ca 20 rm3 bøg om året. Vi fyrer en gang i døgnet, genfylder kedlen 2 gange. Så er den fra 40 grader op til ca 85 igen.

Så derfor, 50 kw er slet ikke nok hvis i vil have en rimelig fyringskomfort.

Wolgergren
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 19 jun 2010 08:49
Mit fyr: Atmos DC 50
Areal: 125+100
Brændsel: Fast+Olie
Geografisk sted: Midtfyn
Givet likes: 1 gang

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Wolgergren » 26 dec 2014 00:34

Dejligt og se at du har gjort dig en masse tanker og ideer, men vil tilslutte mig Toms korte og konkrete svar:

GLEM DET !!!

I vil kører sure i det og spilde en masse penge og god sofatid på projektet

Har forbrugt 40 Mvh sidste år som er produceret på en Atmos dc 50 og 4000 L akkumulering.

Og skulle producere det dobbelte, vil ikke være praktisk muligt såfremt der også skal passes et fuldtidsjob.

Så op med et flisfyr, plant jorden til med poppel og maskinstation til at fremstille flis.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Havmand » 26 dec 2014 01:31

Til en sådanne ejendom er fastbrændsel IMØ nogo... Jeg ville helt klart anbefale en ordentlig stoker - og så overveje om man ikke skulle investere i en traktor og flishugger eller en flishugger med dieselmotor.

At plante jord til - har jeg selv overvejet - Men tror ikke at en HA vil gøre noget i det puslespil.

Jeg ville smide noget energipil ud - Lave 3 stykker - Så der er et til hvert 3 år - Mener energipil er mest givtigt 3. år.
Når i så er maskinmestre eller på vej - Så er det bare at lave en fælder til pil og så derud af....
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Hjemme teori » 26 dec 2014 01:35

Jeg undersøgte det selv vedr. den gamle Atmos 50 og valgte at opgive det, selvom jeg har egen skov og derfor "gratis" brænde. Installationen hos mig ville have kostet +120K med en atmos. Da jeg indså at jeg skulle op i en attack 75kW, blev både kedel og skorsten noget dyrere og så opgav jeg.
Mit krav var 350kWh/døgn og maks. 6 timers fyring.

Jeg købte et pillefyr 30kW (en demo) for 20K og det har nok kostet 10K i ekstraudstyr og opsætning. Så bruger jeg for ca 25k Piller om året, så brændefyret ville have været tjent hjem her hos mig efter tidligst 4 år. Men nu bruger jeg ½ time om ugen på vedligehold, den var ikke gået, hvis jeg skulle lave og fyre 60-80rm brænde af. Og det brænde ville jeg jo kunne lave alligevel og sælge. Så ville regnestykket blive et helt andet.

Så hvis jeg var jer ville jeg tænke mindre og så måske ny VP i serie med brændefyr hvis i elsker det, men ellers et lille pillefyr, feks. 10kW. Så kunne han køre VP op til 40 grader og så booste temperaturen med et pillerfyr efter behov. Det kunne også startes uden at skifte den gamle pumpe og dermed tages i flere tempi. Og selvom man gør det, er brændeovn stadig en mulighed, hvis man gerne vil "hygge" med brændet.

Nu kender jeg en scotte og såvidt jeg ved kan de nye RTB kedler (fra samme firma og samme styring) køre med lav fremløbstemperatur. Så kunne man sætte den i røven og via vejrkompensering kunne den selv styre hvor meget temperaturen skal hæves efter VP'en. Og måske Cop'en ville stige, hvis fremløb kunne sænkes til 35grader.
Mvh. Sophus

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2014 08:07

en regulær stoker kombineret med jeres jordvarme vil give både komfort og holde prisen i et fornuftigt leje. Når i har både radiatorer og gulvvarme (og et meget stort areal at opvarme) så skal jordvarmen ikke arbejde i vinterhalvåret, hvis I vil undgå en stor el-regning.

På sigt kunne man overveje en husstandsmølle.

Stokerens størrelse og type? - twinheats m40i, ksm´s nye tuxedo serie, bsm - eller måske et mgm flisfyr

effektivitet i test på kedler er 88%+ - men du spørger til årsvirkninggraden/den reelle effektivitet på hele systemet. Isolering og energiforbedringer er hvad der batter her.


Besvar