Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
xkfc

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af xkfc » 30 dec 2014 10:34

Såsåså...500m2.. nu er det vel ikke værre. icon_cheesygrin.gif

Jeg bor selv i en tidligere landsbyskole, 276m2 og tog vi førstesalen i brug ville vi også snige os op på 500m2. Vi har dog valgt at lade 1. salen være da vi ikke har noget at bruge den til. Omkring 210m2 er blevet til beboelse resten er fyrrum og værksted.
Skolen er bygget i 1922 og vi har så løbende renoveret siden købet i 95' vinduerne er fra starten af 80'erne. Der var masser af plads til isolering i gulve, krybekælderen passede præcis, men der var kun plads til 150mm i loftet. Der er indblæst rockwool i ydermurene. Max forbrug ligger omkring 8t med den lille Scotte, twinheat stokeren kunne nappe 9-10t og så skulle der elpatroner til det varme vand om sommeren. Noget af det større forbrug på stokeren kan nok skyldes manglende viden om justering. Værksted og fyrrum er normalt 12-15°

Jeg har svært ved at sætte mig ind i hvorfor i ønsker så meget arbejde som fastbrændsel giver, hvis de 500m2 er i 2 plan vil jeg gætte på et pilleforbrug på 12-14t som indkøbt i DK vil koste op til 28000kr, det er jo ikke mange penge i så stort et hus.

Skal det være helt nemt så opgradering af varmepumpe, men det er nok en dyr investering.

Nu ved jeg ikke hvor meget brændeovnen hjælper til, men 40kw syntes jeg da lyder rimelig til 200m2.

Hilsen Kenneth


kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 30 dec 2014 15:08

Undskyld. Her er lidt fakta omkring huset.
Det er et konkursbo min lillebror købte. De originale tanker med huset var at hele det's areal skulle inddrages i boligen, altså de 500 m2 i dag + de 150 m2 som er i garagen. De 150m2 skulle laves om til biograf og spamiljø.

Det er der ikke planer om, men huset er med dens nuværende store boligareal svært at lave om på. Gildesalen på 120/150m2 vil ikke blive opvarmet udover end lige til at holde lugt og fugt ude af den ende af huset.
Hen over gildesalen er der yderligere 150m2 som ikke er taget i brug i dag, der er dog mulighed for at denne ende af huset kan bruges til egen virksomhed. Denne del vil under alle omstændigheder blive inddraget på et tidspunkt.

Kæmpe glasparti som indgang, og vinduerne rundt i hele huset er også meget store. Husker jeg rigtigt, så er der 800 sprosser i alle vinduer.

Det er meget svært at vurdere det endelige forbrug, da der er gulvvarme i ca 120m2 af det areal der er åbent nu, og de 80 på 1-sal er der PT ikke varme på, da radiatorerne ikke er skruet sammen endnu. Forleden var der 13C i deres soveværelse om morgenen inden de fik gang i brændeovnen, sådan at der kunne trække noget energi op på 1-sal.
De ca 200 m2 som de bruger nu spiser ca 150KWh i disse dage dagligt. 40KWh på elsiden af VP'en

Der er 150m2 værksted som vil blive isoleret op med 100mm isolering som så skal holdes frostfrit, og så bankes op når der skal arbejdes derude i weekenderne.

Summer op.
Huset er 500m2 + 150m2 garage.
120/150m2 er gildesal og vil ikke blive varmet yderligere op end for at kunne holde fugten+lugt ude.
120/150m2 på 1-sal er idag lukket af, men vil blive lukket op på sigt.
Der er meget meget højt til loft, og på 1-sal er der åbnet helt op i kip alle steder. Ingen af delene er særligt praktisk, men det ser flot ud.

Det vil betyde at mindst 350m2 vil blive brugt til boligareal + en garage som vil blive sparket op til arbejdstemperatur i weekenderne.

Pointen er bare, at jo billigere man kan fyre, jo højere komfort vil du have i huset, men vælger man den nemme, men dyre løsning - ny varmepumpe, så er man låst fast til kun 1 koncept. Jeg kan lide at have mulighed for flere alternativer og har man en stoker, så kan man fyre med alt hvad man snubler over af billige brændsler.

100.000 KWh var skudt over målet, men, helt ærligt, så tror jeg faktisk ikke at 75.000 KWh er. Oprigtigt ment.
Jeg håber det virkelig, men tvivler desværre.

xkfc

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af xkfc » 30 dec 2014 15:37

Det er ikke kun varmen der koster i sådan et hus, det kan jeg bestemt skrive under på. Der skal altid bruges meget af alting, og ejendomsskatter og alverdens ting koster. Der skal også en masse lys til, så det ikke kommer til at virke alt for hule agtig.

Det er naturligvis vigtig at holde udgifterne nede, det man sparer et sted kan man jo bruge et andet.

Personligt ville jeg ikke bruge en masse tid på fyring og brænde, slet ikke hvis man har små børn, og stort hus. Hvis det går som hos mig, så keder man sig aldrig selv om fyret passer sig selv.

Huset er nok blevet købt billigt, men det måtte jo forventes at drift udgifterne er noget høje.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 30 dec 2014 17:37

Selvfølelig er køber velvidende om at købsprisen ikke ville være den eneste faktor i spil, når man købte et hus som dette.
Men hvis f.eks korn kunne gøre det samme som træpiller, så ville det være at foretrække da der ville være 15-20.000 årligt at spare på den konto.
Jeg tror ikke på at 14 ton kan gøre tricket - men det vil tiden vise!

Jeg spurgte herinde for at finde ud af hvad andre mennesker gør, eller ville tillråde hvis man havde et hus i samme kaliber. el, træpiller, fastbrændsel korn - whatever.

Fastbrændsel er vist et no-go' når energibehovet er så stort som det er. Det er derfor jeg spørger, det ville være tosset at finde ud af at det var et no-go' efter at et 75KW fastbrændselfyr var blevet installeret.
- Nogle mennesker slapper af ved fysisk arbejde, og var man stillesiddende på kontoret i 40 timer om ugen, så kunne det måske være at det var den rigtige løsning alligevel.?? :D

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 30 dec 2014 17:45

jeg synes du har en sund praktisk tilgang til tingene, og det er tydeligt du har tænkt dig godt om - derfor undrer det mig at du ikke forholder dig til det jeg skriver om lovligheden ved at fyre med korn. Jeg vil decideret fraråde dig at tage let på netop dette punkt, da det kan blive en træls oplevelse at skulle tage en helt ny installation ned igen ifald skorstensfejer vender tomlen ned.

mht til fyrets størrelse 75000kwh og 500m2++ kræver jo trods alt noget - Reka kraftigste kedel på dti´s liste yder 41kw med træpiller - mon det er nok?


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af pll » 30 dec 2014 18:10

Det er ikke noget problem at fyre med korn, man skal dog være klar over at det giver noget mere aske end træpiller, og der skal tilsættes foder kridt for at undgå tæring og begrænse slagger. Jeg har selv et KSM 275/18I fra 2001 og har fyret næsten udelukkende med korn (hovedsagelig byg) siden 2004.
Jeg har ikke set nogen godkendelse på den nye model fra KSM, du kan ringe og spørge om de har fået godkendt den til korn. Det er dog ikke noget jeg ville tage særligt højt, er der nogen der brokker sig er det jo bare at fylde træpiller på.
Jeg ville nok vælge deres F model, denne kan også bruges til flis, så er man frit stillet.

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 30 dec 2014 18:32

men det er jo netop det - hvis man får besked på at der kun må fyres med træpiller - så har man altså købt et ret dyrt pillefyr, som slet ikke er så moderne som de billigere scotte, rtb, mgm, pellux eller whatever.

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 31 dec 2014 13:52

Inden der bliver lagt an til at købe noget som helst, så vil jeg tro at man tager kontakt til skorstensfejer først, og spørger om hvad hans holdning er. Hvis han ikke afviser det, så er det det samme som et stiltiende ja. man får ham nok ikke til at sige direkte ja, for han skal vejlede dig i hvordan producenten foreskriver hvordan man fyrer, og det skal han følge som fagmand - men han kan se igennem fingre med hvad man fyrer med - Det er der mange der gør.
Først skal man finde ud af mulighederne for hvad der er nemmest og billigst at fyre med.

Et Reka fyr lyder som en god ide med korn da den har en slæberist, til orintering har prislisten aldrig været på deres hjemmeside, og deres vejledende udsalgspris er på

/Men prisen på HKRST 10N med 500 ltr. magasin er: 49.900,- med 750 ltr. magasin: 53.200,- og med 1500 ltr. magasin: 66.700,-

Alle priser er + moms og ab fabrik./
per. 30.12.2014


http://www.stokergaarden.dk/images/bruger%20auto.pdf
Ifølge denne kedel, så har elektronikken et "korn-program" Dog tror jeg ikke at den er godkendt til dette.
Skorstensfejer er mest interesseret i at der ikke opstår farlige situationer ved tilbagebrænd/eksplosion eller lignede, hvad man propper i fyret er kundens eget problem, sålænge naboen ikke dør af det og huset ikke brænder af ~ Det er sat på spidsen, men sådan tror jeg at han tænker.

nogle mennesker er mere regel-ryttere end andre, men det er bedst at have skorstensfejers ord for at det er ok at fyre med korn inden man køber et nyt fyr.

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 01 jan 2015 12:18

Bare så længe du er obs på det. Det var sådan set det eneste der var min hensigt ved at nævne det.

Er det Reka selv der siger at de aldrig har haft en prisliste på deres hjemmeside?

Jeg tror de fleste vil anbefale dig at gå efter det store magasin - men er HKRST 10n stor nok til arealet?

kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 02 jan 2015 13:05

Nej. Jeg tror faktisk ikke at 10'eren er stor nok. Det er bare så utroligt svært at bedømme hvor meget energi huset kommer til at tage derude??
Bare med den smule varme de har på nu og det areal som er brugt nu, så bruger de omkring 150KWh dagligt.
Fyret skal ikke dimensioneres til at kunne klare spidsbelastningen som vi måske kun har et par uger af om året. Nu tænker jeg virkelig frostgrader og storm udenfor. VP'en vil stå som backup, og skal være med til at tage spidsbelastningerne i kortere perioder, derudover er der brændeovnen som kan give et lille pift i den ene ende af huset. Men her snakker vi måske om 50KWh i løbet af en hel dag!

men nej-10'erne er sikkert ikke stor nok, ikke hvis vi snakker 75.000 KWh årligt.

Der skal nok beregnes på om merprisen på et større fyr kan betale sig på længere sigt når man har VP'en til at tage spidsbelastninger.

Ja. Det var Reka selv der sagde at de aldrig har haft vejledende priser på deres hjemmeside, som hvilket godt kunne trænge til en kærlig hånd.

Copy/paste fra mailen

Hej Kim,


Til din orientering, så har vi aldrig haft prislisten på hjemmesiden.
Men prisen på HKRST 10N med 500 ltr. magasin er: 49.900,- med 750 ltr. magasin: 53.200,- og med 1500 ltr. magasin: 66.700,-
Alle priser er + moms og ab fabrik.
God Jul og godt nytår.


Besvar