Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 21 dec 2014 01:02

Hej med jer.
Håber meget der en nogen der kan hjælpe!

Den korte version: Hvordan kan det være, at vandet bliver ved med at "koge helt af" mit anlægs eks.-beholder, med den opbygning jeg har på min eks.-beholder?? Se billeder.

Den længere version:
Sagen er, at jeg har en 18 Kw Orlan, som faktisk fungerer som den skal. Nem og hurtig at tænde op, og opnår hurtigt en god temperatur.
Til den, har jeg en 500 ltr akk.tank (ja, jeg ved den burde være større!), som også aftager min solvarme.
Og så er der naturligvis tilsluttet en ekspansionsbeholder.
Det største og mest irriterende problem er, at anlægget bliver ved med at smide vand ud af overløbsrøret på ekspansionsbeholderen. Så meget, at anlægget kommer til at mangle vand!
Jeg har lavet tilslutningen til ekspansionsbeholderen ud fra Ernst D's tegninger, og fatter ikke hvordan vandet kan blive ved at løbe ud.

Jeg ved godt der skal være plads til udvidelse, når vandet bliver varmt, men ...... min tank er som sagt 500 ltr., og hvis vi antager at der er yderligere ca 100 ltr i rør og Orlanen, så snakker vi om ca 600 ltr totalt.
Min ekspansionsbeholder rummer 45 ltr, eller ca 7,5% af rumindholdet i anlægget. Og som jeg læser rundt omkring, så burde det vel være OK?!
Se venligst vedlagte billeder. Det er min eks.-beholder.
Som man kan se af det første billede, så er tilgang (fremløb fra Orlan) i 1", som går over i 3/4". Indgang til tanken herfra (i bunden) er i 1/2".
På billede nr 2, kan man se det 3/4" stigerør der går op til toppen af tanken, og lader evt. "bobler" løbe retur ned i toppen af tanken. Hvis der direkte er overløb / overtryk, kan dette stige ovenud via den Tee der er øverst på stigerøret.

Det der sker er, at jeg kan "fylde" eks-beholderen med vand. Og naturligvis sker der så det under opvarmning, at en del af vandet bliver presset ud. Men det er i så store mængder, at tanken bagefter (efter en fyring til ca 80 gr.) er helt tom!
Dette kan jeg konstaterer når jeg åbner den blå ventil på billedet. Så suges der luft ind! Dette rør går direkte ned til returen til Orlanen. (De ventiler er monteret på fremløb (rød) og retur (blå) med henblik på senere montage af en varmeveksler til en kalorifer oppe på loftet)
Men, jeg kan så hælde 12 - 14 liter vand i den blå ventil, inden røret er fuldt. Og da toppen af det rør kun lige er over bunden på min eks-beholder, så siger det mig, at den tank også er meget tom.
Hvis jeg fortsætter med at fyre på anlægget, så kommer der, efter ca 1 time, igen vand ud af overløbsrøret!!! Indtil der igen mangler vand på anlægget. Og eks.-beholderen lyder tom, selv om der stadig løber vand ud af overløbsrøret!
IMG_0784R.jpg
Nederste vandrette rør: Fremløb til akk. Blå ventil (som det ses, højere end bunden på eks.-beholder.) Ved åbning, suges dér luft ind i anlægget.
IMG_0786R.jpg
Eks.-beholder. 3/4" stigerør t.h. der går over i en Tee med retur til beholder, samt overløb.
Jeg ved ikke om det bunder i en forkert tilslutning mellem eks.-beholder og fyr eller om dette problem kan være direkte forbundet med et andet problem, nemlig det at jeg, på fremløb fra Orlan til akk.-tank, kan høre at der til stadighed er luft i min tank?!
Jeg kører Orlanen ind i øverste indløb på tanken (den højre automat-udlufter på billedet). Vandet løber dér ind i et "stige-rør" øverst i tanken, men jeg kan ikke se, hvordan jeg skal få den sidste luftmængde ud derfra?
Der er ingen udluftnings-skrue, øverst i tanken. Og det lyder som om der til stadighed står 2 - 4 ltr luft derinde.
IMG_0783R.jpg
Automatudlufter t.h.: Indløb i akk.-tank. Indløb er 15 - 20 cm under toppen af tanken, og går ind via et stigerør, men uden mulighed for udluftning.
Jeg håber det giver mening! Supplerende spørgsmål vil blive besvaret og inputs vil blive påskønnet.
For ellers ender det med at jeg ikke gider at fyre på min Orlan ....... og det vil da være synd, når man nu har 45 rm træ liggende :lol:
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!


vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af vigasproblemer » 21 dec 2014 06:16

nu koger vandet ikke af anlægget. det er udvidelsen af vandet blandt andet, det ser ud til at din eks-beholder ikke er højt nok oppe, størrelsen ja 10 % af tankens indhold er 500 liter, så det burde være nok, det tyder på at du får lavet en hævert når der kommer overløb. Det du kunne er at sætte pumpen imellem fyr og akku tanken ned i hastighed, bare for as se om det er fordi den løfter vandspejlet

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af akrag » 21 dec 2014 08:57

Altså uden at skulle kloge mig: hvorfor kører du ikke så stor dimension ind i din ekspansionstank som muligt? Forstår jeg det ret, starter du med 1" fra Orlan og reducerer ned gradvist til 3/4" og går ind med 1/2"? Er det overhovedet lovligt? Skal det ikke mindst være 3/4" iht lovgivningen?
Hvad mener John Skov?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af John Skov Jensen » 21 dec 2014 09:22

akrag skrev:Altså uden at skulle kloge mig: hvorfor kører du ikke så stor dimension ind i din ekspansionstank som muligt? Forstår jeg det ret, starter du med 1" fra Orlan og reducerer ned gradvist til 3/4" og går ind med 1/2"? Er det overhovedet lovligt? Skal det ikke mindst være 3/4" iht lovgivningen?
Hvad mener John Skov?
Dimension på sikkerhedsledning afhænger af ydelse og længde, 3/4" er et minimum
image.jpg

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Zarge » 21 dec 2014 09:53

Er det en prop det sidder på den venstre snorkel i toppen af tanken?? Hvis Ja, så har du en hævet virkning, og det kan snildt tømme tanken... Og ja 1/2" er altså for lidt... Min var en 25kw og installation i 1" det skulle fuld knald på pumpen for at holde styr på kedlen... Oplever du ikke at det plet koger (bobler/syder i kedlen)
Hvad lat du på af ladeventil?


Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 21 dec 2014 10:57

@vigasproblemer: Jeg ved godt, at vandet ikke KOGER AF, men netop derfor havde jeg skrevet "koger af" ...... men jeg ved godt, at eks.-beholder ikke er ret højt placeret, men der er desværre ikke ret stor lofthøjde i rummet.
Jeg forstår godt din pointe med en hævert, men vandet kommer ikke ud i så store mængder ad gangen! Når det løber ud, fylder det vel under 1/5 af røret. Så vandet kommer ikke ud på 5 - 10 min., men nærmere over godt en times tid .....
Men med den opbygning der er på rørene, ind i bunden, op langs siden og ud af toppen på tanken, mener jeg ikke, at der er nogen mulighed for at det skulle kunne virke som en hævert!
For at komme op i selve overløbsrøret, skal vandet igennem den øverste Tee, med tilløb fra både tanken og stigerør ........
Men hvordan mener du jeg evt. skal ændre rørføringen, for at undgå denne effekt?

@akrag: Kun indgangen i bunden af tanken er i 1/2", men stigerør, returrør i toppen og overløb er 3/4". Og igen, vandet løber ud ganske langsomt. Ikke noget med TRYK på ....... Det nærmest siver ud.

@Zarge: Ja det er en prop. Det er fordi vandet, til at begynde med, kom ud af den snorkel, selv om den kun sidder svejset på toppen af tanken, altså er der ikke noget rør indeni, der kan "hjælpe" til en bundtømning af eks.-beholderen. Med den prop monteret, så kommer vandet ikke ud dér, men i stedet af overløbsrøret.....
Og nej der er ikke hverken syden eller boblen i Orlanen. Pumpen står på trin to, og går i pause ved 78 - 80 grader, så det er fint nok. Det er den gamle type styring, altså ikke den digitale...... men jeg kan da naturligvis prøve at sætte den på trin 3 og se hvad der sker :great:

Min undren er blot, hvordan tanken kan tømmes ud af overløb, når jeg samtidig kan åbne den blå ventil og dér opleve, at der suges luft ind? Det beviser jo at vandspejlet inde i røret daler, og dermed kommer væsentligt under niveau i tanken.......... og derefter, uden problemer fylde 12 - 14 liter vand i dét rør, inden det igen er fyldt op.
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af newpas » 21 dec 2014 11:24

Hvis jeg skulle have lavet det ville jeg aldrig have nogen indløb i tanken som var placeret over afløb. Hvorfor har du ikke ført det ind i siden af tanken og undgået at lave nogen rørføring over udluftning på eksp.tank?

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 21 dec 2014 14:04

Tanken var en rustfri tank som var med 2 stk. 1 1/2" i bunden, 1 i toppen og den synlige snorkel. Må jeg erkende, én jeg havde liggende.
Rørføringen er lavet efter inspiration fra Ernst Drastrup's bog, f.eks. diagram 17, side 99.
Der er ikke noget indløb på eks.-beholder over afløb! Det 3/4" stigerør går i en vinkel og til en Tee, hvor ligeud-løbet er retur i tank, mens evt. overløb skal stige yderligere 3 - 4 cm, for at komme op i afløbsrøret. Så afløbsrøret er aller øverst oppe.
Men jeg har ladet stigerøret løbe retur til toppen af tanken, netop for at undgå, at en bobbel i anlægget skulle kunne skubbe vand direkte ud i afløbet.

@Zarge: Min ladomat er en LK Ladeventil (fra Hedestoker)
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Ollii » 21 dec 2014 19:34

hvorfor har du ikke ind og udløb af tank i bunden. jeg synes nu også afløb er under indløb.

Der mangler vel Ernst hvilende vandsøjle på pumpen? eller overser jeg noget?

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 22 dec 2014 00:19

@Olli: Jeg vedhæfter lige et forklarende billede til min tank. :)
IMG_0786R2.jpg
En lille forklaring på de forskellige rør ....
Jeg har et 1/2" indløb i bunden af tanken, med en varmelås som også Ernst beskriver. Det kan ses på billede 1, i mit første indlæg, i højre side af tankens bund.

Men måske jeg er nødt til at lave en vandstands-indikator på tanken, for at kunne følge med i, hvad der sker "inde i tanken", når vandet løber fra.
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!


Besvar