Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 24 dec 2014 01:25

@Aussieboy: Eks.-tanken er højeste punkt i varmesystemet.
Men da der kun er ca 2,25 meter til loftet i fyrrummet. og akk.-tanken er ca 1,8 m høj, så er der jo reelt ikke mulighed for et ret stort tryk på systemet.

Orlanen varmer direkte ind på tankens 500 liter, i åben ekspansion, og trækker varmen ud via den øverste spiral, som sammen med min Black Star er i lukket ekspansion, og føder huset, 11 meter væk, via Løgstør-rør.

@ systemet :-)..... Nu har jeg lagt min lokation på ............. ikke det mest logiske, for jeg havde skrevet mit postnummer ind und "hvor bor du, hvis du vil vise dit anlæg frem for andre", men det skulle så skrives ind under "geografisk placering" ....... hmm, dem der udvikler systemer bruger dem nogle gange for lidt :lol:

@Ollii: Min tanke er nemlig også det med pumpen! Som du vist også et tidspunkt har bemærket, så går jeg fra 1" på fremløb, over i 3/4" på stigerøret. Og det samme sker, 2,5 meter længere henne på fremløb, hvor indløbet i akk.-tanken kun er 3/4". Altså er det måske "nemmere" for pumpen, når der også sker udvidelse af vandet, at presse det ovenud ved eks.-beholderen.
Men jeg mener blot, at jeg er nødt til at have eks.-beholderen op på loftet, og ikke kun ånderøret, for der må skulle være en vis mængde vand, højere oppe, for at opnå det nødvendige, højere tryk "nede i fyrrummet".

Nå, endnu engang tak for inputs ............. vi høres ved ;-)
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af sologbrænde » 24 dec 2014 09:21

Hov læste li med her :?

Ku det ik tænkes at du faktisk ingen eksp. har !!!!

Grund: du skriver at din akku-tank er 1,8m høj og 2,25 m til loft :|
eksp-beholder sidder ca 10-15 fra loft

Dermed vil der kun indgå det antal l vand i eksp-beholder som ligger over "vandspejl" i akku-tank
og/eller evt rørføring under loft .

Kan du ikke lave rørføring om på eksp. beholder , ligge den ned og op imellem bjælkelaget ?? :roll:
som alternativ til beholder på loft ?

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Ollii » 24 dec 2014 09:39

Det bedste ville være hvis du fik den eksp. på loftet når pladsen er der. Drop varmelåsen eller smid en termostatstyret varmetråd rundt om alt efter hvor billig brændsel du har. Og så bare en masse isolering.

Og så husk nu lige det ånderør jeg ved ikke hvordan dampen opfører sig hvis den skal igennem et langt afløbsrør der ender i en spand på gulvet. Men jeg ville ikke gerne være i fyrrummet når dette sker.:-)

Mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 25 dec 2014 01:07

@ sologbrænde: Du skal da være mere end velkommen til også at læse med her !
Falder man over noget og har nogle guldkorn at give af, er man da et skarn at holde det for sig selv ................
Jeg læser skam også med flere steder, og "samler" jævnligt ideer til eget brug ................. og giver gerne, hvor jeg kan.
Er by-the-way meget vild med Ollii's lille citat !! :great:

Jeg er sikker på, at jeg har ekspansion, men må som sagt nok erkende, at det ikke er nok, og ikke giver nok tryk på anlægget, hvorfor der for nemt "dannes" yderligere luft i systemet, som så ved opvarmning udvider sig endnu mere end vandet, og så går det galt!
Så hævning af eks.-beholder er nok første skridt.
Ideen med at lægge den op mellem bjælkelaget er ok, men den mulighed findes blot ikke. Loftet er beton-dæk, med en normal højde på godt 2,3 m, men jeg har lagt 100 mm isolering og gips nedenunder, for at isolerer rummet .................. :wink:

@ Ollii: Jeg vil have dit forslag in mente, men tror jeg, som forsøg, vil flytte beholder og rørføring 2,5 m højere op, for at se, om højden alene gør at det virker, eller om jeg bagefter på ændre rørføringen.
Blot vil afløbsrøret blive kortet op, og blive sendt ud i tagrenden eller lign. icon_cheesygrin.gif
Ved godt det kan virke "unødvendigt" med dette forsøg, men det vil være nemt at ændre, og jeg har både rør, fittings og skæremaskine på stald ............. og et lille forsøg skader vel ikke ...... :)

Fortsat god julenat .............. nu vil jeg gå i seng. Familien er taget hjem, efter en hyggelig aften, og fruen har indtaget sofaen .. :lol:
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Flemmingth » 25 dec 2014 07:09

@Zarge og @Ollii har ret. Du skal have en vacuumbryder øverst på dit overløbsrør. Behøver blot at være ½", som evt. kan gå op gennem etageadskillelsen.
Jeg har selv prøvet noget lignende.
3/4" overløb fra top af exp.tank (4 meter oppe) med fald hele vejen til gulvafløb i garagen nedenunder. Overløbsrøret fungerer fint som udluftning sålænge der er ro i systemet. Men når først man har spædet rigeligt op med kedelvand og fyrer godt op i kedlen, skal det for meget påfyldte vand jo ud gennem overløbsrøret.
Og så skal jeg da love for, at der skete ting og sager. Selvom overløbsflowet er lavt, skaber det kraftig vacuum ved at falde gennem overløbsrøret. Mine 3 akku.tanke (firkantede olietanke) buldrede løs ved det hurtigt skiftende tryk, så konen troede jeg havde startet 3. verdenskrig.
Så skar jeg et Tee ind øverst i overløbsrøret og førte et ½" rør (vacuumbryder) op og ud ved tagryggen. Siden har anlægget opført sig :great:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Stuhr
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 11 dec 2012 23:28
Mit fyr: Tasso MS20 /Orlan /BS1016/Sol
Areal: 230
Brændsel: Biomasse og sol
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Dagligt forbrug: Godt 25 kg
Årligt forbrug: 2014: 2,5 ts
Geografisk sted: 5 km. syd for 7620
Modtaget likes: 2 gange

Hjælp, vandet "koger af" mit anlæg. Orlan 18 kW.

Indlæg af Stuhr » 17 jan 2015 00:34

Lille opfølgning: Så har jeg fået flyttet min eks-beholder op på loftet, gennem beton-dækket. Selve opbygningen på rør og beholder har jeg ikke ændret på, både p.g.a. "dovenskab", og som forsøg icon_cheesygrin.gif
Afløbsrøret er blot planlagt til at gå ud på taget, i stedet for ned gennem betondæk til afløb.
Beholderen sidder nu ca 3,5 meter over toppen på akk-tanken, og giver dermed et reelt tryk på vandet.
Anlægget har været fyret op flere gange, på et tidspunkt med en top-temperatur på 84 gr., det højeste jeg kan få den op på.
Dette gav naturligvis en masse luft, som jeg, manuelt, måtte lukke ud af min automat-udlufter, da den underligt nok ikke selv vil! :twisted:
Under disse fyringer er der løbet godt 30 liter ud (som forventet), men der er nu ikke tegn på tømning af eks-beholder eller dannelse af "ny" luft i akk-tank. icon_cheesygrin.gif

MEN ............. en ting jeg ikke kan få bugt med, og som jeg måske skal starte en ny tråd med ....... men vi kan jo prøve hér:

Der er hele tiden en lyd af vand-plasken inde i min akk-tank!! :x
Det er ikke så meget som tidligere, men det er helt tydeligt, at tanken IKKE er luft-tom! Det betyder, som jeg ser det, at der er en konstant opblanding af luft og vand, som ydermere giver extra uro i lagdelingen på tanken.
Men det er ikke nok, til at det kan udluftes gennem udlufteren, selv ved maksimal opvarmning. Og det er ikke muligt at udlufte tanken i toppen! Der er en plastik-klap i toppen af den hvide isoleringskappe på tanken, men hullet er fyldt med isolerings-skum, og så vidt jeg kan se, er der formegentlig en udskiftelig anode dernede, men den kan man heller ikke komme til.
Se billeder af tilslutning og tankens opbygning .....
DSC_1036B[1].jpg
Tanken tilslutning og automatudlufter.
DSC_1038B[1].jpg
Snittegning af tanken.
Tanken er købt ved VVS-Eksperten sammen med et solfangersæt. På forespørgsel hos dem, fik jeg tilsendt en 7-siders "Teknisk Specifikation", men den oplyser intet om total udluftning af tanken.

Håber nogen har ideer ............ om man evt. skal "grave sig ned i isoleringen og se til anoden, eller andet? Vil jo også nødig danne grobund for rust ........
Ellers prøver jeg at lave en ny tråd, andetsteds :)
Solceller: 24 x 255 w. sort znshine, 2 x sma 3000TL21.
Vacuum-solfangere, 2x30 rør. 500 ltr.
Begge dele på 45° gr. tag, syd - 3°.
Fastbrændselsfyr (Orlan 18kW). Pillefyr. (BS 16kW) v. 7.0515 installeret.
http://www.stokercloud.dk/dev/stuhr.html. Fyrrum under opbygning. Og jeg beholder mit oliefyr!


Besvar