Orlan 25 kw max temp 65

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
ctn

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af ctn »

Lån noget tørt træ hos naboen og prøv med det , mit fyr kører ikke godt hvis det er for vådt og min fugtmåler siger 15 procent men den tror jeg ikke helt på vh. Christian

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af T-mek »

KnudsenD skrev:

Hejsa.. Den er indstillet til 75 grader ?? .
Ja det skrev jeg også længere oppe, jeg må nok hellere få bestilt en. (Aner ikke hvad den gør)
Blæser skubber gasserne fra brændet i fyldkammeret ned igennem dyssen hvor der tilsættes yderlige luft så der kan komme ordenligt gang i underforbrændingen, er dyssen ikke OK virker det ikke som det skal.
Når det så er på plads kan det være nødvendigt at justere den luft som der bliver tilført forbrændingen, der står mere om det i manual til fyret, mener det er side 10 + 11.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
jopa

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af jopa »

KnudsenD skrev:

Hejsa.. Den er indstillet til 75 grader ?? .
Ja det skrev jeg også længere oppe, jeg må nok hellere få bestilt en. (Aner ikke hvad den gør)
Der er huller i den som får luft fra blæseren
KnudsenD
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD »

Har nu prøvet og tænde på. Masser af brænde fyldt med blå flammer omkring træstykkerne og træet laver den rigtige "brænde" lyd det knitrer. Den står på 70 grader. Så lukker jeg den øverste låge dernæst spjældet bagtil hvilket resultere og en massiv røg som kommer ud gennem blæseren. Jeg starter blæseren og venter ca 5-10 minutter og der er temperaturen allerede faldet til 63 grader..

Er det fordi fyret ikke får nok luft og hvor kommer det egentligt ind henne ? Ved godt at dysen mangler men rent teknisk tænker jeg at der kan sidde noget sod og blokere for luften eller hvordan ?

Indtil videre skal i have tak for jeres tid/svar :)
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af T-mek »

KnudsenD skrev:Har nu prøvet og tænde på. Masser af brænde fyldt med blå flammer omkring træstykkerne og træet laver den rigtige "brænde" lyd det knitrer. Den står på 70 grader. Så lukker jeg den øverste låge dernæst spjældet bagtil hvilket resultere og en massiv røg som kommer ud gennem blæseren. Jeg starter blæseren og venter ca 5-10 minutter og der er temperaturen allerede faldet til 63 grader..

Er det fordi fyret ikke får nok luft og hvor kommer det egentligt ind henne ? Ved godt at dysen mangler men rent teknisk tænker jeg at der kan sidde noget sod og blokere for luften eller hvordan ?

Indtil videre skal i have tak for jeres tid/svar :)
Hvis dysse er dårlig / defekt får du det ikke til at køre, der vil typisk være for stort hul igennem den og lufthuller kan måske være blokeret.
Når du har tændt op og der er godt gang i bålet lukkes begge låger og der trækkes i håndtag så gasser tvinges gennem dyse og forbrænding vil starte.
Hvis luft er justeret rigtigt vil der være en rigtig fin blå/orange flamme og ingen røg.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af Flemmingth »

Som nævnt tidligere, så er dysen (hullet mellem øverste og nederste kammer) nok slidt op.
Derudover har jeg set Orlan kedler, hvor de indstøbte rør til sekundær luft, over tid har "arbejdet sig" ud mod fronten (de er ikke svejset fast som de er på en Vigas), så tilstrømningen af sekundær luft til dysen er mere eller mindre stoppet.
Har hjulpet en bekendt med at "justere" sekundær rørene tilbage på rette plads. Det blev gjort med en solid træklods og en 5 kg forhammer.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af pejle »

Pladen på dit røgrør bagtil skal skrues fast. Det er en rense hul.

For mig ser det ud til at blæseren ikke er åben nok - flammen i underforbrændingen bør være større når blæseren står på 100%.

Inde i de øverste kammer er der to huller fortil eller langs siden (der kan godt være lidt forskel fra Orlan til Orlan). Tænd for blæseren her skal du kunne mærke at luften kommer ind - det er selvfølgelige lidt svært at sige hvor meget luft du skal kunne mærke men der skal komme luft. Der sidder i spjæld i rører fra blæseren ind til kammeret som skal kunne åbne / hvis det sidder fast eller kun åbner lidt kommer der ikke luft nok ind i det øverst kammer (primær luft).

Sekundær luft sidder i dysen (forbindelsen mellem det øverste og nederste kammer) hvis dysen er ødelagt så er det umuligt at få en god underforbrænding. Det kan bedst ses fra det øverste kammer (tag et billede og smid her). Sekundær luft er den sidste justering for at optimere underforbrændingen mest muligt (opnå en gasblå forbrænding)

Sidste ting de sten der er i det nederst kammer ligner original stenene - at der er tre betyder i min optik ikke noget - men der var kun to i min - er i øvrigt blevet byttet ud.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
KnudsenD
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD »

Tak for jeres svar.
Min dyse er defekt, eller den mangler helt. Jeg har kontaktet en fagmand som vil kigge på det.
Jeg tager en ekstra rensning af fyret imorgen når det er kølet ned også må jeg tage den derfra.

Endnu engang tak !
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af Zarge »

Prøv lige og rense luft kanalerne og blæseren igennem...
Når fyret er koldt så åben begge låger.
Afmonter den grønne plader i midten, den med blæseren på, den sidder med en række plade skruer rundt i kanten...
Bag den sidder der to rør, de fører sekundær luft ind i dysen. Blæs dem godt igennem med en kompressor, og mærk med hånden ned i dysen imens, om der kommer luft ud af hullerne, der er nok to i hver side, nede i dysen...
Ved siden af rørene sidder der et par huller, bag justeringsspjæld, de fører primær luft op i top kammeret, gi også dem en tur...
Blæs så blæseren forsigtigt igennem, hvis den bare får fuld blæs risikere du at smadre lejerne...
Bag blæsten sidder en klap, tjek også lige om den lukker og åbner ordentligt...
KnudsenD
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 okt 2014 12:15
Mit fyr: Orlan 25 Kw
Areal: 160
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Orlan 25 kw max temp 65

Indlæg af KnudsenD »

Har nu haft renset hele balladen og tændt op igen efter anvisninger masser af gløder og godt op i grader hvorefter jeg lukker og venter på underforbrænding går igang.
Jeg har justeret lidt på de plader der kan give lidt luft og skruet skruerne udenpå den grønne plade lidt ud.
Hvis jeg åbner nederste låge og "vælter" det ud med flammer.

Nu står den og kører på 67-69 grader men nu "spytter" den, altså blæser giver sådan en mærkelig lyd som at luften kommer tilbage igennem blæseren.
Det har den også gjort før i tiden (sidste vinter) når der kom rigtig godt gang i den, hvad skyldes det ?

Besvar