Atmos DC 32S laver luft ved høj røggas-temp..

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Atmos DC 32S laver luft ved høj røggas-temp..

Indlæg af marcwinther »

Som jeg har skrevet om tidligere, har min Atmos-kedel en noget høj røggastemp. (ca. 320-360 grader) når der er fuld gang i den. For en måneds tid siden cirka, begyndte der at komme luftlyde når røggastemp. kom over ca. 280 grader. Disse lyde kan bedst beskrives som en rislen og en gang imellem kommer der en ordentlig luftlomme. Før i tiden kunne kedlen køre i nogle uger før jeg kunne begynde at høre svage luftlyde ved drift, men nu er det meget voldsomt og kommer ved hver fyring. Kan lukke luft ud fra udluftningsskruerne i toppen af mine akku-tanke efter hver fyring nu. Luften bliver som sagt skabt inde i kedlen når røggastemp. er ca. 280 grader og opefter, og forsvinder igen når kedlen har brændt det meste brænde af, og røggastemp. igen falder.

Er virkelig i vildrede hvad det kan skyldes og undrer mig over at det nærmest kom fra den ene dag til den anden.. Skal siges at det ingenting ændrer, hvilket trin jeg sætter ladeventilens (Laddomat med 60 graders termostat i) pumpe på. Anlægget er med trykekspansion (200 l.) og har 2 x 800 liters akku-tanke..

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC 32S laver luft ved høj røggas-temp..

Indlæg af John Skov Jensen »

Det skyldes pletkogning.
Nemmeste vej videre er at hæve dit fortryk i ekspansionsbeholderen. Højere fortryk giver højere drift tryk/anlægstryk under drift. Højere tryk hæver vands kogepunkt og vil derfor modvirke pletkogning og dermed denne periodiske rislen og evige udluften.
Jeg har selv hævet fortrykket netop for at hindre pletkogning.

Så du kan starte med at oplyse fortrykket, anlægstrykket ved helt afkølet anlæg samt anlægstrykket ved fuldt opvarmet anlæg. Så kan vi ud fra det finde ud af hvor meget vi kan hæve dit tryk med
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Atmos DC 32S laver luft ved høj røggas-temp..

Indlæg af marcwinther »

Du er som altid på pletten John :great:

Fortrykket ved jeg ingenting om. Ekspansionsbeholderen er købt ved Biovarme, og kan på deres hjemmeside se, at de trykekspansionsbeholdere de har til salg, er med 0.5 bars fortryk, så lad os tage udgangspunkt i det. Kan man ellers se det nogen steder på beholderen?

Efter min smed havde installeret kedlen, bad han mig fylde vand på, indtil trykket (aflæst på ekspansionsbeholderens trykmanometer) stod på ca. 1 bar. Har ikke rigtig fyldt noget vand på af betydning siden. Nu er kedel/anlæg jo aldrig rigtig koldt mere, men trykket ved "koldt" anlæg er ca. 1.3 bar. Igår da kedlen var brændt ud var temp. i bund/top af mine akku-tanke 82 grader og her stod trykket på 2.1 bar..

Håber ovenstående kan bruges til noget.. Tænkte jo nok at problemet skyldes kogning, forstår bare ikke hvordan problemet nærmest kan komme fra den ene dag til den anden. Og noget helt andet - bør den overhovedet gøre det uanset trykket i anlægget? Folk med åben ekspansion har vel ikke rigtigt noget tryk på af betydning..
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC 32S laver luft ved høj røggas-temp..

Indlæg af John Skov Jensen »

marcwinther skrev:Du er som altid på pletten John :great:

Fortrykket ved jeg ingenting om. Ekspansionsbeholderen er købt ved Biovarme, og kan på deres hjemmeside se, at de trykekspansionsbeholdere de har til salg, er med 0.5 bars fortryk, så lad os tage udgangspunkt i det. Kan man ellers se det nogen steder på beholderen?

Efter min smed havde installeret kedlen, bad han mig fylde vand på, indtil trykket (aflæst på ekspansionsbeholderens trykmanometer) stod på ca. 1 bar. Har ikke rigtig fyldt noget vand på af betydning siden. Nu er kedel/anlæg jo aldrig rigtig koldt mere, men trykket ved "koldt" anlæg er ca. 1.3 bar. Igår da kedlen var brændt ud var temp. i bund/top af mine akku-tanke 82 grader og her stod trykket på 2.1 bar..

Håber ovenstående kan bruges til noget.. Tænkte jo nok at problemet skyldes kogning, forstår bare ikke hvordan problemet nærmest kan komme fra den ene dag til den anden. Og noget helt andet - bør den overhovedet gøre det uanset trykket i anlægget? Folk med åben ekspansion har vel ikke rigtigt noget tryk på af betydning..
Problemet med at der er stor trykforskel fra ekspansionsbeholderens fortryk, til dit anlægstryk ved afkølet system er at en del af ekspansionsbeholderens aktive volumen bliver presset sammen, og derved ikke er brugbar. Dette medfører at der bliver for stor trykstigning når anlægget varmes op grundet at den brugbare ekspansionsvolumen faktisk bliver for lille.
Jeg syntes du skal prøve følgende
Frakoble ekspansionsbeholderen.
Pumpe luft i den lille ventil indtil trykket er f.eks 1,4 bar.
Tilkoble ekspansionsbeholder igen.
Hæld vand på anlægget indtil anlægstryk er 1,5 bar ved kold anlæg.
Overvåg tryk når du varmer anlægget op.

Besvar