Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Donto
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 sep 2013 08:16
Mit fyr: 2 stk brændeovne
Areal: 320
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7361
Dagligt forbrug: ? 1 palle i ugen
Årligt forbrug: 30 paller
Geografisk sted: Rørbæksø

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Donto »

Hej Igen
Gmann skrev:Hej igen Lasse
Er du sikker på at ladeventilspumpen kører?
Ja det er rimelig tydeligt at høre den kører har også sat en lampe til at tænde sammem med pumpen da jeg var i tvivl til at starte med.

Så fik jeg igår hentet og monteret både træk stabilisator og 60 graders termostat i ladeventil.
Træk stabilisatoren så ikke rigtigt ud til at have nogen indflydelse da den stod lukket men det var nu også lidt stille vejr igår.

Men da temperaturen ind i fyret blev sinket fra 68-70 grader til 60-62 blev det lige pludselig ikke helt umuligt at få den til at stå bare nogen lunde stabilt på 80-90 grader.

Hvad er den helt rigtige drifts temperatur ? iflg. manualen er den 80-90 grader men er det også det folk kør med ?

Træk regulator er indstillet så når den r<ammer 90 grader er den helt lukket, det vil sige den begynder at synge fordi den suger luft.

Ved 85 grader ser den sådan her ud.
20131127_160756.jpg
Den sekundære er jeg i tvivl om hvordan den skal stå, lige nu er den trykket en halv streg ind så den er mellem streg 1 og 2.
20131127_160658.jpg
Zarge skrev:Hvis rørene reelt går ned af for at komme i tankene, har du så udluftnings mulighed i toppen...?
Rørene går ikke ned de går lidt op men ellers vandrat det var bare en dårlig tegning.
Wolgergren skrev:Hej
Jeg ville starte med at skifte termostaten i Esbe'n til en 55 eller 60 graders (de har den ved Billigvvs.dk til ca. 185,- (den samme som sidder i vtc ventilen)) og monterer en trækregulator i skorsten
Er 55 grader ikke for lavt, skal det ikke være mindst 60 grader ? eller er det bare noget jeg har bildt mig ind.
Har du ikke et link jeg syntes ikke lige jeg kan finde den.

Luft spjældet i fronten hvordan har i stillet jeres ? lige pt er min 1½ omgang åbnet.

Har sat en røg temperatur måler på 5 cm efter kedelen, hvad burde den ligge på i grader ?
med 65 grader termostat i lagde den på 150 for så at køre op på 200-250 og så gå ned igen men med 60 grader termostat ligger den nogenlunde stabilt på omkring 200.

Mange tak for alle de gode råd og vejledning er spændt på hvordan det kører når jeg i weekenden får tid til at holde øje med om den kan holde sig nede i temperatur nu.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af John Skov Jensen »

Det lyder ikke helt tosset nu.
Jeg vil mene du stadig mangler en smule køling på kedlen når jeg kikker på billedet af dit trækregulatorspjæld. Du kan prøve med en 55 graders termostat i stedet for, det vil give en returtemp pa ca 56-58 grader hvilket er i den lave ende men dog ok efter min mening. Eller montere en pumpe mere imellem ladeventil og akku, bare en 25-40 pumpe på trin et vil kunne hæve flowet noget.

Skruen i fronten skal justeres som her sakset fra manualen
Basic setting of the secondary air
We regulate by turning the adjusting screw. By turn- ing the screw by 1 revolution anticlockwise we open the secondary air by 1,75 mm (1 revolution = 1,75 mm). The manufacturer set the regulation to ap- prox. 9 mm opening (up to the stop + 5 revolutions anticlockwise).

Røggas temp lyder fornuftig

Primær spjæld, helt ind i bund og ca 10mm ud
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Gmann »

Donto skrev:Hvad er den helt rigtige drifts temperatur ? iflg. manualen er den 80-90 grader men er det også det folk kør med ?

Træk regulator er indstillet så når den r<ammer 90 grader er den helt lukket, det vil sige den begynder at synge fordi den suger luft.
Jeg har også en 60 gr. termostat. Jeg er tilfreds så længe driftstemperaturen er 13-17 grader over de 60 grader. Men har fået den op på 81 grader når der virkelig var gang i røggaserne. Så længe kedelen ikke får koldere vand end 55grader (mener jeg det er), så burde der ikke opstå tæring i kedelen. Jeg måler driftstemperaturen på ladeventilen, termometer på min Atmos er som regel nogen grader bagefter. Jeg ved ikke nøjagtig hvor min kedels temperatur føler måler hen, tror det er ude i siden til venstre midt for.
Hvilken metode har du brugt til at få kedelen op på 90 grader, da du indstillede primær luft spjældet?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af John Skov Jensen »

Gmann skrev:
Jeg har også en 60 gr. termostat. Jeg er tilfreds så længe driftstemperaturen er 13-17 grader over de 60 grader. Men har fået den op på 81 grader når der virkelig var gang i røggaserne. Så længe kedelen ikke får koldere vand end 55grader (mener jeg det er), så burde der ikke opstå tæring i kedelen. Jeg måler driftstemperaturen på ladeventilen, termometer på min Atmos er som regel nogen grader bagefter. Jeg ved ikke nøjagtig hvor min kedels temperatur føler måler hen, tror det er ude i siden til venstre midt for.
Hvilken metode har du brugt til at få kedelen op på 90 grader, da du indstillede primær luft spjældet?
Hans kedel yder det dobbelte af din, så det er naturligt at han presser fremløbstemperaturen noget højere end dig.
Kedlen er også en anden type, med andre spjæld og luft justeringsmuligheder. Jeres kedlers indstillinger kan på ingen måder sammenlignes
Gmann
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af Gmann »

Jeg har ikke bildt ham ind at min kedel var den samme i ydelse. Han spurgte til hvad var den "rigtige" driftstemperatur, så jeg kom med mine tal. Også for at forklare at han ikke nødvendigvis behøver at køre mellem 80-90 grader selvom det står på kedelen.
Tror du så det er helt umuligt for ham at ligge på 75-80grader i drift.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC50 ESBE LTC171 Pauser

Indlæg af John Skov Jensen »

Gmann skrev:Jeg har ikke bildt ham ind at min kedel var den samme i ydelse. Han spurgte til hvad var den "rigtige" driftstemperatur, så jeg kom med mine tal. Også for at forklare at han ikke nødvendigvis behøver at køre mellem 80-90 grader selvom det står på kedelen.
Tror du så det er helt umuligt for ham at ligge på 75-80grader i drift.
Jeg skriver ikke at jeg hører du bilder ham noget ind :shock:
Men grundet hans kedelydelse på 50kw vil der skulle et ekstremt flow til at holde hans fremløb nede på 80 eller derunder.
Min gamle dc22s lå også typisk på lige knap 80 indtil akku blev varm i bunden og retur steg til 60 til 70. Så kom fremløb op på 90 og efterfyldte tanken med ca 90 grader vand. Og den måde at varme akku op på, i to omgange er i mine øjne helt uproblematisk :great:
Men en Dc50s og dc50gsx er noget anderledes i opbygnkngen end de andre kedler i dcxxs og dcxxgd serierne og deres indstillinger kan derfor ikke sammenlignes med andre kedler.

Besvar