hjælp til design af nyt anlæg

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
drckongen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 mar 2010 23:45

hjælp til design af nyt anlæg

Indlæg af drckongen »

Hjemme teori skrev:Rørene løber der jo alligevel, så hvorfor ikke bare serieforbinde dem? så kan du skrotte nogle af alle ventilerne?

Og ekspansionen skal sidde på kedlen eller fremløbet fra denne i konstant stigende rør. og er 200l nok til 3000L akku?
da der med tiden nok bliver koblet solvarme til de øverste tanke vil jeg gerne have tankene forbundet parallelt for at undgå opblanding af den nederste tank.

ja selvfølgelig skal der være stigning hele vejen til ekspansionbeholderen om 200l nok ved jeg ikke, men da jeg har en 200l liggende bliver det den til at starte med, jeg forbereder tilkobling af en ekspansionsbeholder til.



et andet spørgsmål, skal akkutankens bund være på samme niveau er højere end fyrets bund, eller må man gerne have den lavere

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

hjælp til design af nyt anlæg

Indlæg af Hjemme teori »

drckongen skrev:
da der med tiden nok bliver koblet solvarme til de øverste tanke vil jeg gerne have tankene forbundet parallelt for at undgå opblanding af den nederste tank.

ja selvfølgelig skal der være stigning hele vejen til ekspansionbeholderen om 200l nok ved jeg ikke, men da jeg har en 200l liggende bliver det den til at starte med, jeg forbereder tilkobling af en ekspansionsbeholder til.

et andet spørgsmål, skal akkutankens bund være på samme niveau er højere end fyrets bund, eller må man gerne have den lavere
Du år ikke nogen opblanding af den grund. Du kan godt sætte de 2 på loftet i parallel og serie med den i fyrrummet.
Så når dem på loftet er fyldt, begynder de at fylde den i fyrrummet.

Dvs. fremløb fra kedel til de øverste og returen fra disse ind i toppen af den nederste tank og returen fra den til kedlen.

Til radiator og VVB trækker du bare fra toppen af de øverste tanke og returen til bunden af den nederste.

Fordelen ved at have de to øverste i parallel vil så være at solvarmen kan fylde dem begge selvom der kun er spiral i den ene (hvis det altså er med solspiral)
Mvh. Sophus
Besvar