Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hastighedsregulering på laddomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
levi

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af levi » 22 nov 2013 19:41

Gmann skrev:Kommer jo an på hvor stor akkumuleringstank man har.
Øh nej ? - jo højere temp. i akkutank, - jo højere komfort!


Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 22 nov 2013 20:14

Vil det sige at du ville anbefale de herrer til at drosle pumpen ned?
For at få højere akku temp.

levi

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af levi » 22 nov 2013 20:20

Gmann skrev:Vil det sige at du ville anbefale de herrer til at drosle pumpen ned?
For at få højere akku temp.
Jeg vil anbefale man lader tanken op til 85-90 grader, - og monterer en Termomix/Automix efter akkutanken så man kun sender den temp. ind i huset der er behov for (F.eks 60 grader) - på den måde holder man på varmen i akkutank så længe som muligt - og får så høj en komfort som muligt!

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 22 nov 2013 20:25

En 2500 l akkutank kan indeholde 87kw varme hvis den opvarmes til 70 grader og 145kw hvis den opvarmes til 90 grader hvis man antager at man ønsker min. 40 grader i fremløb.

Og hvis man som minimum ønsker 60 grader i fremløb er det 29 kw kontra 87kw ved 70/90 grader i tanken

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 22 nov 2013 20:40

Ok John vil det sige du ville anbefale at drosle pumpen ned?


levi

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af levi » 22 nov 2013 20:43

Gmann skrev:Ok John vil det sige du ville anbefale at drosle pumpen ned?
Pumpen har ikke noget med temperaturen at gøre, - pumpen bestemmer kun hvor hurtigt varmen flyttes.

Imellem kedel og akkutank, - skal varmen flyttes i det tempo der er passende uden kedlen kommer op og koge, - så alt efter hvordan man fyrer i sin kedel - skal pumpen stilles herefter.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Flemmingth » 22 nov 2013 20:47

Gmann skrev:Vil det sige at du ville anbefale de herrer til at drosle pumpen ned?
For at få højere akku temp.
Det er i hvert fald det jeg gør. Når kedlens afg.temp. overskrider setpunkt (80°C i mit tilfælde), øges pumpehastighed, og mindskes når temp. kommer under setpunkt. Kedelblæser køre ALTID 100,0% for at få optimal forbrænding, og styring af pumpehastighed holder kedlens afg.temp. mellem 79,2°C og 81,3°C. Det funker bare :great:

Edit: Tastefejl rettet.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Gmann » 22 nov 2013 20:49

Kedelvandet er jo ikke styret. Det er bare en beholder. Hvis kedelvandet var styret så ville jeg godt turde regulere pumpen ned. Men det er jo bare en stor beholder.

levi

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af levi » 22 nov 2013 20:49

Flemmingth skrev: Det er i hvert fald det jeg gør. Når kedlens afg.temp. overskrider setpunkt (80°C i mit tilfælde), øges pumpehastighed, og mindskes når temp. kommer under setpunkt. Kedelblæser køre ALTID 100,0% for at få optimal forbrænding, og styring af pumpehastighed holder kedlens afg.temp. mellem 79,2°C og 81,3°C. Det funker bare :great:

Edit: Tastefejl rettet.
Fed løsning Flemming - hvordan har du lavet det ?

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Hastighedsregulering på laddomat

Indlæg af Flemmingth » 22 nov 2013 20:53

levi skrev:
Fed løsning Flemming - hvordan har du lavet det ?
Tjah - det blev en længere historie som kan læses her: viewtopic.php?f=51&t=12590&hilit=hastighedsstyring
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar