Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af marcwinther »

Fik i juni måned installeret en Atmos DC 32S-kedel med 1600-liters akku-tank, trykekspansion (200 liter) og Termovar ladeventil med 60-graders termostat. Har nu kørt med det i nogle måneder og har nogle spørgsmål:

Min røggastemperatur ligger typisk mellem 250 og 300 grader. Kan forstå at mange andre har det "problem", men kan det virkelig være rigtigt at den skal ligge så højt?

Har de sidste par dage oplevet at kedlen pletkoger når der virkelig er knald på forbrændingen. Lyder som om den syder lidt. Pumpen på min ladeventil står på trin 1, og "lyden" forsvinder hvis jeg skruer op på trin 2. Dette har dog ikke været et problem før. Ifølge manualen til ladeventilen bør pumpen med en 60-graders indsat kunne klare en kedel med en effekt op til 35 kW på trin 1 (1400 l/timen) og op til 60 kW på trin 2 (2200 l/timen). Effektforbruget er hhv. 65 og 78 W. på trin 1 og 2. Bør den stå fast på trin 2?

Ifølge kedel-manualen kan jeg ikke rigtig blive klog på om min luft-indstilling er korrekt, og har derfor vedhæftet et billede. "Luftspjælds-stangen" står som da jeg fik den leveret. Fyrer pt. med grantræ, men det er kun et par rm. jeg lige havde liggende. Derefter går jeg over til løv- og frugttræ (ege-, bøg, ask-, kirsebær- og pæretræ). Skal siges at jeg også har fyret med løvtræ i kedlen, og her ligger min røggastemperatur lige så højt. Kedel og røgkanaler rengøres jævnligt.
Vedhæftede filer
foto.JPG

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af John Skov Jensen »

marcwinther skrev:Fik i juni måned installeret en Atmos DC 32S-kedel med 1600-liters akku-tank, trykekspansion (200 liter) og Termovar ladeventil med 60-graders termostat. Har nu kørt med det i nogle måneder og har nogle spørgsmål:

Min røggastemperatur ligger typisk mellem 250 og 300 grader. Kan forstå at mange andre har det "problem", men kan det virkelig være rigtigt at den skal ligge så højt?
Det lyder ganske normalt, vil du presse røggas temperaturen lidt længere ned skal du sørge for at kedlen er pinligt ren i røggas kassen bagpå. En trykluft pistol med langt rør er velegnet til at gøre rent mellem køleribberne, gør det samtidig med at røgsugeren kører, så slipper du for at svineriet kommer ovenud af rensehullet.

Har de sidste par dage oplevet at kedlen pletkoger når der virkelig er knald på forbrændingen. Lyder som om den syder lidt. Pumpen på min ladeventil står på trin 1, og "lyden" forsvinder hvis jeg skruer op på trin 2. Dette har dog ikke været et problem før. Ifølge manualen til ladeventilen bør pumpen med en 60-graders indsat kunne klare en kedel med en effekt op til 35 kW på trin 1 (1400 l/timen) og op til 60 kW på trin 2 (2200 l/timen). Effektforbruget er hhv. 65 og 78 W. på trin 1 og 2. Bør den stå fast på trin 2?
Ja, den bør stå fast på trin 2 eller måske trin 3 afhængig af dimmensionen af de rør der forbinder kedel, ladeventil og akkutank. Hvis du er ked af det høje elforbrug på din ladeventil kan pumpen skiftes til en grundfos alpha pro eller alpha 2 pumpe. Så kan du nedsætte forbruget til under det halve af hvad den originale frådsepumpe bruger.
Med hensyn til pletkogning, dit anlægstryk og fortryk i ekspansionsbeholderen er vigtig. Man fylder vand på indtil det statiske tryk ved koldt anlæg er korrekt. F.eks hvis højden i anlægget er 6 m, bør trykket være 0,15 bar højere, dvs 0,75 bar
Hvis højden i anlægget er 8 m, bør trykket være 0,15 bar højere, dvs 0,95 bar
Husk at justere fortrykket i ekspansionsbeholderen til 0,1 bar over det statiske tryk
Du kan hæve fortrykket og anlægstryk er hvis der er problemer med pletkogning i kedlen. Hvis dit anlæg fra højeste til laveste punkt er 6m og der normalt skulle være 0,75bar ved koldt anlæg, vil du minimere pletkogning hvis du hæver dette tryk til f.eks 1 bar. Det samme gjorde jeg på min gamle Atmos dc22s, den døjede nemlig også med pletkogning hvis anlægstrykket var for lavt


Ifølge kedel-manualen kan jeg ikke rigtig blive klog på om min luft-indstilling er korrekt, og har derfor vedhæftet et billede. "Luftspjælds-stangen" står som da jeg fik den leveret. Fyrer pt. med grantræ, men det er kun et par rm. jeg lige havde liggende. Derefter går jeg over til løv- og frugttræ (ege-, bøg, ask-, kirsebær- og pæretræ). Skal siges at jeg også har fyret med løvtræ i kedlen, og her ligger min røggastemperatur lige så højt. Kedel og røgkanaler rengøres jævnligt.
Brænder din kedel lidt for livligt med høj røggas temperatur kan du flytte stangen lidt ind, et par mm og derved lukke lidt for primær luften. Indstilling fungerer normal godt hvis den er "helt ind og 6-10mm ud". Dens position bestemmer hvor stort et bål der bliver i det øverste fyrkammer. Du kan også gøre kæden der styrer luftspjældet et kædeled eller to længere, derved lukkes der ned for luften lidt tidligere og kedlen vil sænke røggas temperaturen. Kæden ville jeg foretrække at justere på først hvis kedlen i øvrigt brænder godt og rent.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af lille_smed »

men hensyn til røggas ligger du da i den lave ende hvis du ligger imellem 2 til 300 grader .. men du kan jo få en til at lave en røggas køler til din kedel .. det har jeg laver til min .. så nu går den fra 350 til 400 til 180 grader ..

har du husket at tippe den kedel en smule forover .. så luften har mulighed for at komme ud af fremløbet
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af marcwinther »

Luftproblemer har jeg ingen af. Pumpen står nu fast på trin 2, hvilket har gjort at den ikke pletkoger mere. Så langt så godt..

Mht. røggastemperaturen ligger jeg stadigvæk alt for højt (280-350 grader), efter jeg er gået over til løvtræ. Har i dag snakket med Biovarme, hvor kedlen er købt. De anbefalede mig at købe en røgturbolator (http://www.biovarme.dk/da/produkter/bra ... lators0427) og/eller montere en trækstabilisator. Kan førstnævnte anbefales af nogen? Luftspjældet stod lidt for meget åbent (ca. 7 mm.), hvilket jeg nu har skubbet lidt ind, så det nu står ca. 5,5 mm. åbent. Dog uden nogen effekt på røggastemperaturen..
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af John Skov Jensen »

Røgturbulatoren kan ikke anbefales, det har jeg på skrift fra fabrikkens support team.
Men trækstabilisatoren er et must. Skynd dig at få den købt og monteret.
Men din høje røggastemp får du aldrig helt bugt med.
Denne serie atmos kedler kan virkelig varme røgrøret op.
Op til godt 300 grader er ganske normalt.
Primær/sekundær pinden er stadig din vej til et mere afdæmpet bål i fyrkammeret, prøv at skubbe det en milimeter eller to længere ind.
Og kedlens trækregulator, gør kæden lidt længere så lukker du også lidt hurtigere for luften og holder dermed bålet i fyrkammeret lidt i ave.
Træ der er kløvet i tynde stykker er også med til at holde røggas temperaturen oppe.

Men den brænder altså bedst når den kører med "pedalen næsten helt i bund" så en mulighed er også at pille røggas termometeret ud af røgrøret :-)

marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af marcwinther »

Nu er trækstabilisator monteret og det har taget toppen af røggastemperaturen :great: Nu ligger den typisk mellem 280 og 310 grader (kommer ikke over 320 grader som før). Ringede herefter til Biovarme, hvor kedlen er købt, da jeg stadigvæk mener at det er for høj temperatur. Han anbefalede mig at stille trækstabilisatoren til lavest mulige træk, hvilket er 10 Pa. Troede den skulle stå på 23 Pa, da det er det anbefalede skorstenstræk ifølge manualen. Har dog sat den på 15 Pa, hvilket den kører fint med..

Han anbefalede mig stadigvæk at købe den røgturbolator, da han mener at det vil få røggastemp. det sidste stykke ned. I øvrigt mener han at en normal røggastemp. for denne kedel er mellem 250 og 280 grader.. For/imod denne røgturbolator kunne være rart. Evt. nogle brugere, der har erfaringer med den..
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af John Skov Jensen »

Prøv da bare at montere sådan en retarder, det værste der kan ske er at du bliver nødt til at pille den ud igen.
Biovarme anbefaler den, men jeg har på skrift at Atmos ikke anbefaler den. Men ja, kan den sænke røggas remp med nogle grader eller 10 eller 30, ja så er det jo fint.
Men temperaturer op mod de 300 er altså ganske normalt, selv om du syntes den er for højt.
Kører du stadig med ladepumpen på trin 2? Ved at sætte den på trin 3 og dermed øge flowet, vil du også opnå lidt bedre køling af røggasserne.

Men uanset hvordan du gør, så laver denne Atmos kedel serie bare høj røggas temperatur, uanset. Og det bliver du nødt til acceptere. Ekstern røggas køl er den eneste sikre vej til virkelig lave røggas temperaturer. På dette fora kender jeg til 4 brugere der hver har lavet røggas køl der virkede.
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af marcwinther »

Hvad skulle problemet være ved at montere sådan en røgturbolator? Kan se at de også sælger dem ved vvs1.dk. Men prisen er hamper - ca. 1000 kr., hvilket jeg synes er mange penge, men hvis den kan give en god brændsels-besparelse, ville jeg nu ikke have et problem med at ofre de penge.

Mht. røggaskøler er det ikke umiddelbart noget jeg kan lave selv. Kender du til nogen, der producerer dem?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af John Skov Jensen »

Atmos support fraråder dem fordi de kan kvæle flowet i kedlen.
Og vvs1 er jo en af Biovarmes forhandlere, så alt det biovarme har på programmet har vvs1 også.
Men kør forbi den nærmeste smed og køb noget fladjern, et par meter kan gøre det i størrelsen 30*2 mm. Så kan du selv bøje/bukke dig en prototype i din skruestik derhjemme.

Nej jeg kender ikke nogen der producerer dem, men ved at brugeren lille smed har tilbudt andre at lave en.
Jeg liger lige et link til Pelles tråd, han var den første der fik en fremstillet, han er en kreativ mand

viewtopic.php?f=17&t=4594

Lille smed har også forsøgt sig
viewtopic.php?f=183&t=10691

Og en kreativ bruger forsøgte med en ekstra kedel som røggas køler
viewtopic.php?f=20&t=16432

Og en unavngiven har også lavet en til hans Atmos
viewtopic.php?f=183&t=8262&hilit=+Røggas
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Et par spørgsmål vedr. en Atmos DC 32S-kedel

Indlæg af marcwinther »

Fandt dem også lige inde på Atmos' egen hjemmeside http://www.atmos.cz/english/prislusenstvi-017-brzdice.

Men en mulighed var da at prøve at lave en selv.. Kan noget almindeligt pladejern bruges i 2 mm.? Kan se at jeg nok skal have den model, der hedder S0427, da den er 500 mm. lang. Men er der nogen, der ved hvor bred den skal være?

Tror jeg i første omgang springer over det med røggaskøler..

Besvar