Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

dimensionering af anlæg

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Donto
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 sep 2013 08:16
Mit fyr: 2 stk brændeovne
Areal: 320
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7361
Dagligt forbrug: ? 1 palle i ugen
Årligt forbrug: 30 paller
Geografisk sted: Rørbæksø

dimensionering af anlæg

Indlæg af Donto » 20 sep 2013 08:53

Haløj

Vi bor i et stort gammelt hus fra 1918 midt i 10 ha skov hvor der ingen varme er udover to brændeovne, det er som sådan heller ikke rigtigt noget problem det fungere rigtig godt.

Man vågner da ivertfald hurtigt og får tændt op om morgenen.

Vi har dog besluttet at vi skal have lagt rør ind lavet fyrrum og have gang i noget central varme med fastbrændsel.
Der er småfolk på vej og konen minder mig konstant på at vi kan ikke leve med brænde ovne når den tid kommer.

Jeg har nu brugt et par uger på at google rundt og lede efter gode råd og vejledning og har den sidste uges tid bare læst diverse emner og diskusioner her inde til meget stor hjælp.

Jeg er dog stadig lidt i tvivle om hvor stort et anlæg vi skal vælge og dimensionering af Akkutank.

Har bestemt mig til hvor fyrrum skal være og hvis der evt ikke er plads nok må det lille rum ved siden at ligges med ind under.
Midterlængen er på 156 m2 med 210 cm lofts højde der er dog snak om der skal laves loft op til kip engang inden for de næste 10 år for at få noget lys ind.
den vestre længe er på 113 m2 med 230 til loft og 1st er 46 m2 helt ud i siderne og omkring 250cm til kip.

Så ialt 315 m2
foto1.png
Efter at have fundet emner med huse på ligendene størelser og mål har jeg fået mig selv overbevist om at et Atmos DC 50 GSX nok er det rigtige fyr for mig.
Der skal jo så noget Akku tank på men hold da op det virker dyrt og hvad har jeg egentlig brug for ?

er det bare jo størrere jo bedre ? i så fald kunne jeg evt starte med 2 stk 1500 L og udvide med en 3 hvis jeg føler det er for lidt ?
Eller burde jeg bare starte med 2 stk 2000 L, jeg syntes 3000L tanke er lige i overkanten store.

Da jeg syntes det virker som alt for mange penge for en tank leger jeg lidt med ideen om 3 stk 1200 litters olie tanke stillet ved siden af hinanden, jeg har allerede den ene og kan da nok godt svejse godt nok til at lave den ligesom denne tråd.
Kan jeg evt. starte med 1 tank og så sætte 1 mere på om 2 måneder og så den tredje om 4 måneder ? så har jeg da noget tid at løbe på.
viewtopic.php?f=20&t=5926

Er jeg helt galt på den med dimensioneringen af anlæg og tank eller er det rimeligt til den størelse hus ?

Der kommer nok mange flere problemer når først jeg har bestemt mig for størelsen af anlæg og tank.

På forehånd mange tak for hjælpen.
/Lasse


nemocharley

dimensionering af anlæg

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 09:07

10liter pr m2 var en tommelfingerregel for akkutank størrelse, men der er jo altså også nogen der mener jo større des bedre. Gamle olietanke, det kan godt lade sig gøre (jeg gav min nyere olietank væk til det formål) - men hvis du ikke kan få dem gratis, ville jeg nok hellere få indkøbt et par regulære akkutanke. 2x2000 liter synes jeg lyder fornuftigt. Og så tror jeg du bliver glad for dit valg af kedel, Atmos laver kvalitet.

Skal der være neddykket vvb i en af tankene?

Vil du have solvarme til engang eller skygger træerne for meget?

prøv evt. at bruge den side til lidt inspiration (se på akkutanke, brændekedler og kombiløsninger): http://www.varmebaronen.se/

og så synes jeg i øvrigt at din varmeløsning er en af de bedste og smukkeste i sin enkelhed, når man bor ude i skovene - så tillykke med det :great:

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

dimensionering af anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 sep 2013 10:30

Hej Donto.
Du kan udmærket starte op med kun et stk. 1200 liter akkumuleringstank,
men husk at montere en mindst 5/4" kuglehane nede i bunden af tanken, så du senere kan koble nogle flere tanke på.

Du må gerne forbinde alle tankene i toppen,
og ligeså i bunden, - altså paralelforbinde dem, så de arbejder sammen,
og bliver lige varme lige langt ned.

Hvis du vil have solvarme på, kan du eventuelt svejse en radiator ind i bunden af én af tankene, og bruge den som varmeveksler
mellem sol og centralvarme.
Jeg har skrevet en udmærket bog om varmeanlæg/solvarme, hvor i der er mange gode fiduser, som kun koster 195,00 Kr. incl. moms. og forsendelse.
Du er altid velkommen til at sende en mail til.:
mailernst@mail.dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

dimensionering af anlæg

Indlæg af kongsted » 20 sep 2013 10:38

Du skal også overveje hvor du har brænde opbevaret. Når der ligger 1m sne, er der ikke sjovt at hente 150m væk fra fyret på en trillebørre :-)
Jeg har i 2 år skulle hente det i en anden bygning og køre det udenfor ind til fyret. Det er ikke sjovt, når der skal skrabes sne først, og derefter sejle rundt på en glat overflade.

Har nu fyrrum i længen med brædeopmagasinering. Det er nemmere! Brændet skal dog køres ind først, så jeg skal have fat i det hele 2 gange...

//Simon

jopa

dimensionering af anlæg

Indlæg af jopa » 20 sep 2013 12:09

Donto skrev:
Jeg er dog stadig lidt i tvivle om hvor stort et anlæg vi skal vælge og dimensionering af Akkutank.



En rimelig billig løsning:
ORLÁN GASOGEN KEDEL 60 KW og så find en stor tank (2000L eller mere) på Dba eller den gule avis.
Så er du kørende.
Fordelen ved Orlan bla er at du evt kan smide noget kul i også.

Kører selv med en ORLÁN GASOGEN KEDEL 18 KW og 1000L akku og dårligt isoleret hus, og det funker perfekt.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

dimensionering af anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 20 sep 2013 14:07

Donto skrev:Haløj

Vi bor i et stort gammelt hus fra 1918 midt i 10 ha skov hvor der ingen varme er udover to brændeovne, det er som sådan heller ikke rigtigt noget problem det fungere rigtig godt.

Man vågner da ivertfald hurtigt og får tændt op om morgenen.

Vi har dog besluttet at vi skal have lagt rør ind lavet fyrrum og have gang i noget central varme med fastbrændsel.
Der er småfolk på vej og konen minder mig konstant på at vi kan ikke leve med brænde ovne når den tid kommer.

Jeg har nu brugt et par uger på at google rundt og lede efter gode råd og vejledning og har den sidste uges tid bare læst diverse emner og diskusioner her inde til meget stor hjælp.

Jeg er dog stadig lidt i tvivle om hvor stort et anlæg vi skal vælge og dimensionering af Akkutank.

Har bestemt mig til hvor fyrrum skal være og hvis der evt ikke er plads nok må det lille rum ved siden at ligges med ind under.
Midterlængen er på 156 m2 med 210 cm lofts højde der er dog snak om der skal laves loft op til kip engang inden for de næste 10 år for at få noget lys ind.
den vestre længe er på 113 m2 med 230 til loft og 1st er 46 m2 helt ud i siderne og omkring 250cm til kip.

Så ialt 315 m2
foto1.png
Efter at have fundet emner med huse på ligendene størelser og mål har jeg fået mig selv overbevist om at et Atmos DC 50 GSX nok er det rigtige fyr for mig.
Der skal jo så noget Akku tank på men hold da op det virker dyrt og hvad har jeg egentlig brug for ?

er det bare jo størrere jo bedre ? i så fald kunne jeg evt starte med 2 stk 1500 L og udvide med en 3 hvis jeg føler det er for lidt ?
Eller burde jeg bare starte med 2 stk 2000 L, jeg syntes 3000L tanke er lige i overkanten store.

Da jeg syntes det virker som alt for mange penge for en tank leger jeg lidt med ideen om 3 stk 1200 litters olie tanke stillet ved siden af hinanden, jeg har allerede den ene og kan da nok godt svejse godt nok til at lave den ligesom denne tråd.
Kan jeg evt. starte med 1 tank og så sætte 1 mere på om 2 måneder og så den tredje om 4 måneder ? så har jeg da noget tid at løbe på.
viewtopic.php?f=20&t=5926

Er jeg helt galt på den med dimensioneringen af anlæg og tank eller er det rimeligt til den størelse hus ?

Der kommer nok mange flere problemer når først jeg har bestemt mig for størelsen af anlæg og tank.

På forehånd mange tak for hjælpen.
/Lasse
Med det antal kvm skal du kikke efter akkuvolumen på minimum 3000l, gerne mere. Men 3000 er fint at starte med, hvis du føler at du skal fyre for ofte monterer du bare en akku mere.
En atmos dc40gd eller som du selv nævner en dc50gsx vil passe fint. Jeg gider ikke skrive den negative smøre om orlan, men en atmos er en fin kedel du med garanti bliver glad for.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

dimensionering af anlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 sep 2013 14:48

Hej igen Donto.
Når du gerne vil have varme i hele huset også en kold vinterdag, så er opskriften noget i den her retning.

315 m2 x loftshøjden = 2,25 m. = 708 m3.
Huset ligger formodentlig ikke på en forblæst bakketop, men lidt i læ i skoven.
Så skal hver m3. have ca. 20 kilokalorier.
708 x 20 = 14.175 kcal. Hvis du hellere vil have det i Kw.
så skal vi dividere 14.175 med 860 = 16.482 Kw.

Så en 60 Kw. kedel er end del i overkanten.
Men ellers et godt fabrikat.

4 stk. 1200 liter brugte olietanke sat sammen parallelt kan indeholde,
når de er opvarmet til 80 grader, og kan køles ned til 40 grader,
40 grader x 4.800 liter = 192.000 kcal.

1 kcal. det er den varmemængde der skal til for at opvarme 1 liter vand 1 grad målt fra 14,5 grader til 15,5 grader.
Så har du varme nok i godt og vel 13 timer, uden at fyre.
Når du vil have 22 grader indv. og der fryser minus 12 grader udv.

Det er en god gammel tommelfingerregel, som man ikke går forkert af.

God arbejslyst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

dimensionering af anlæg

Indlæg af WoodyHugo » 20 sep 2013 14:55

Ernst Drastrup skrev:Hej igen Donto.
Når du gerne vil have varme i hele huset også en kold vinterdag, så er opskriften noget i den her retning.

315 m2 x loftshøjden = 2,25 m. = 708 m3.
Huset ligger formodentlig ikke på en forblæst bakketop, men lidt i læ i skoven.
Så skal hver m3. have ca. 20 kilokalorier.
708 x 20 = 14.175 kcal. Hvis du hellere vil have det i Kw.
så skal vi dividere 14.175 med 860 = 16.482 Kw.

Så en 60 Kw. kedel er end del i overkanten.
Men ellers et godt fabrikat.

4 stk. 1200 liter brugte olietanke sat sammen parallelt kan indeholde,
når de er opvarmet til 80 grader, og kan køles ned til 40 grader,
40 grader x 4.800 liter = 192.000 kcal.

1 kcal. det er den varmemængde der skal til for at opvarme 1 liter vand 1 grad målt fra 14,5 grader til 15,5 grader.
Så har du varme nok i godt og vel 13 timer, uden at fyre.
Når du vil have 22 grader indv. og der fryser minus 12 grader udv.

Det er en god gammel tommelfingerregel, som man ikke går forkert af.

God arbejslyst
Hvad bliver så opvarmnings tiden ?....... er den 11 timer ( husets forbrug + ladning af buffertanke)

jopa

dimensionering af anlæg

Indlæg af jopa » 20 sep 2013 15:32

John Skov Jensen skrev:



Jeg gider ikke skrive den negative smøre om orlan.
Øv det kunne ellers være fint at vide for dem der er glad for sådan en fætter i stedet for bare at slynge udokumenteret "fakta" op som man ikke har en chance for at forholde sig til.
Har du haft en selv ?
Hvad kan man forvente af dårligheder osv 8)

ps du har da ellers skrevet: <citat>Orlan kedler kører fint</citatslut>

nemocharley

dimensionering af anlæg

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 16:20

glemte lige det her link - jeg synes det er en fin historie, og forholdene minder lidt om dem du beskriver: http://vvfs.dk/pages.php?pid=27&cid=46

vvfs.dk har iøvrigt en masse god info på sin side.


Besvar