Hvad er der galt ??

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Hvad er der galt ??

Indlæg af WoodyHugo »

Og har du en cirkulations pumpe der vender på hovedet ???

Slettet 15549

Hvad er der galt ??

Indlæg af Slettet 15549 »

miredu skrev:
Billederne er her gallery/album.php?album_id=372
Den cirkulationspumpe skal du altså have drejet lidt på den må ikke sidde med motoren nedad
Jeg tror at der på en eller anden måde er lukket for returen fra tanken
Der hvor du kører fremløb ned i tanken bør du sætte et tee med udlufter i opad
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Hvad er der galt ??

Indlæg af Hjemme teori »

Den tank oven på akku'en, er det åben ekspansion? eller hvor sidder den?

Hvis det er lukket ekspension, skal der da også sidde en overtryksventil på kedlen, men den sidder måske så man ikke kan se den på billederne?

Og rigtigt, den pumpemotor der sidder på hovedet skal drejes 180 grader.
Den blå pumpe skal vendes 90grader så pumpeakslen bliver vandret i stedet for lodret (motoren skal sidde på siden af røret og ledningen skal pege nedad)
Mvh. Sophus
Slettet 15549

Hvad er der galt ??

Indlæg af Slettet 15549 »

Hjemme teori skrev:Den tank oven på akku'en, er det åben ekspansion? eller hvor sidder den?

Hvis det er lukket ekspension, skal der da også sidde en overtryksventil på kedlen, men den sidder måske så man ikke kan se den på billederne?

Og rigtigt, den pumpemotor der sidder på hovedet skal drejes 180 grader.
Den blå pumpe skal vendes 90grader så pumpeakslen bliver vandret i stedet for lodret (motoren skal sidde på siden af røret og ledningen skal pege nedad)
Det er åben ekspansion fyret er ihvertfald ikke godkendt til tryk ekspansion kan jeg se da det ikke er en orlan super
miredu
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 48
Tilmeldt: 07 sep 2011 19:16
Mit fyr: Orlan 25 under instalation
Areal: 168
Brændsel: Brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7752
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: Nu ser vi
Geografisk sted: Nordjylland Thy

Hvad er der galt ??

Indlæg af miredu »

OBS OBS Det er 2 systemer adskilt af varmeveksler, den ene pumpe på tanken er til at sende vandet gennem varmeveksler og tilbage i tanken fra varmeveksleren.

Den anden pumpe sidder på tryksekspantions siden.

Jeg har i tidligere indlæg herinde fået at vide at ekspansionstanken godt må side på tanken, der er ikke højt nok der hvor fyret står.

Men tror jeg har fundet fejlen, vi har sat rørene fra kedel top med fald på og det går jo ikke så kan der jo opstå luftlommer, så er gået igang med at skille rør ad.

Mon ikke det er fejlen ?.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Hvad er der galt ??

Indlæg af Hjemme teori »

miredu skrev:OBS OBS Det er 2 systemer adskilt af varmeveksler, den ene pumpe på tanken er til at sende vandet gennem varmeveksler og tilbage i tanken fra varmeveksleren.

Den anden pumpe sidder på tryksekspantions siden.

Jeg har i tidligere indlæg herinde fået at vide at ekspansionstanken godt må side på tanken, der er ikke højt nok der hvor fyret står.
Om pumperne sidder på åben eller lukket ekspansion eller den ene eller anden halvdel af installationen, skal de stadig monteres korrekt.
Dette er bare ment som ekstra hints og har intet med dit nuværende problem at gøre, men ret det alligevel, det er ikke svært.

Så vidt jeg er orienteret skal åben ekspansion sidde på kedlen støt stigene op til tanken. Dette for at undgå at lortet eksploderer hvis det koger. Så fungere ekspansionen som overtryksventil. Hvis ikke en klog herinde har kravene liggende, ville jeg selv forsøge finde at finde det selv hvis jeg var dig og det inden jeg startede fyret op igen, da setuppet endnu ikke virker og derfor ikke aftager varmen fra kedlen.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Hvad er der galt ??

Indlæg af John Skov Jensen »

miredu skrev: Men tror jeg har fundet fejlen, vi har sat rørene fra kedel top med fald på og det går jo ikke så kan der jo opstå luftlommer, så er gået igang med at skille rør ad.

Mon ikke det er fejlen ?.
Det kan man da håbe

Sjovt nok var det også det senarie manualen beskrev

Luft i ladekredsen er i 9 ud af 10 årsager til alle
driftforstyrrelser.
For at anlægget skal kunne fungere optimalt skal
rørinstallationen være udført selvudluftende.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Hvad er der galt ??

Indlæg af Hjemme teori »

miredu skrev:Men tror jeg har fundet fejlen, vi har sat rørene fra kedel top med fald på og det går jo ikke så kan der jo opstå luftlommer, så er gået igang med at skille rør ad.

Mon ikke det er fejlen ?.
Om det går op eller ned er ligegyldigt hvis ikke du kan lufte dem ud, så når i nu har det skilt ad, så på med noget udluftning, det kunne jo også være den åbne ekspansion.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Hvad er der galt ??

Indlæg af WoodyHugo »

miredu skrev:OBS OBS Det er 2 systemer adskilt af varmeveksler, den ene pumpe på tanken er til at sende vandet gennem varmeveksler og tilbage i tanken fra varmeveksleren.

Den anden pumpe sidder på tryksekspantions siden.

Jeg har i tidligere indlæg herinde fået at vide at ekspansionstanken godt må side på tanken, der er ikke højt nok der hvor fyret står.
Men tror jeg har fundet fejlen, vi har sat rørene fra kedel top med fald på og det går jo ikke så kan der jo opstå luftlommer, så er gået igang med at skille rør ad.

Mon ikke det er fejlen ?.
Så må du montere rør fra top kedel til top akku, med et tee på akku og derover den åbne ekspansions beholder , alle rør skal stige opad så damp kan slippe ud ved kogning af kedel
Slettet 15549

Hvad er der galt ??

Indlæg af Slettet 15549 »

miredu skrev:OBS OBS Det er 2 systemer adskilt af varmeveksler, den ene pumpe på tanken er til at sende vandet gennem varmeveksler og tilbage i tanken fra varmeveksleren.

Den anden pumpe sidder på tryksekspantions siden.

Jeg har i tidligere indlæg herinde fået at vide at ekspansionstanken godt må side på tanken, der er ikke højt nok der hvor fyret står.

Men tror jeg har fundet fejlen, vi har sat rørene fra kedel top med fald på og det går jo ikke så kan der jo opstå luftlommer, så er gået igang med at skille rør ad.

Mon ikke det er fejlen ?.
Husk nu at montere udlufter

Besvar