Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændekedel og pillefyr på samme installation

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Rasmus4793
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 aug 2013 16:50
Mit fyr: Passat HO45
Areal: 285
Brændsel: Paller

Brændekedel og pillefyr på samme installation

Indlæg af Rasmus4793 » 13 aug 2013 22:06

Hejsa

Hermed mit første indlæg her :)

Jeg bor i et stort hus, 285m2, med et gammelt fyr. Det er en Passat HO kedel, hvor der altid er blevet fyret med paller (ikke imprægnerede, men rent træ). Det er billigt, lidt tungt, nemt (pallerne saves kun over på langs), ikke så effektivt, men fylder meget.

Min gamle akkumuleringstank (en vandret liggende olietank) er tæret og jeg skal have en ny sat op. Det er med andre ord tid til at lave noget om inden vinteren...

Da fyret ikke er helt ungt, er der risiko for, at det til hver en tid kan stille træskoene icon_cheesygrin.gif
Derfor vil jeg gerne installere et stoker- eller pillefyr som backup. Dermed kan man også forlade huset i et par dage uden at skulle fyre. Med sådan en backup kan man i ro og mag fjerne det gamle fyr og installere et moderne brændefyr.

Opgaven består altså i at lave en installation, som på sin vis er fremtidssikker. Fyrrummet er i en separat bygning (som også varmes op, ~100m2). Der er en varmeveksler, som skiller fyrrum med åben ekspansion og det højere hus med trykekspansion. Projektet omfatter kun den åbne side. Pumper og ventiler styres af solfangerstyringen, som har et udvidelsesmodul i fyrrummet. Det har virket fint indtil nu...

Jeg har udfærdiget et ikke så detaljeret diagram, som beskriver principperne i mit planlagte system og vil meget gerne have kommentarer.

Jeg er med på, at tanken ikke er så stor, men der er desværre ikke plads til mere og det vil være et fremskridt fra den vandret liggende og dårligt isolerede olietank.

På forhånd mange tak!


Rasmus
Vedhæftede filer
Diagram, skitse.pdf
(114.67 KiB) Downloadet 487 gange


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Brændekedel og pillefyr på samme installation

Indlæg af Hjemme teori » 13 aug 2013 22:21

Jeg har to kommentarer.

At lade pillefyret varme på akkuen er spild, da den kun står der for brændefyret skyld. Så den skal du have til at køre udenom (parallelt) og så starte op når fremløbet fra tanken bliver for lavt.

Din åbne ekspansion går ikke, den skal sidde direkte på fyret. (begge fyr)
Mvh. Sophus

Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Brændekedel og pillefyr på samme installation

Indlæg af kæmpefyr » 14 aug 2013 09:09

Jeg har lavet pilefyret på tryksiden og så fremløb fra akku. køre igennem pille gnasker efter veksler.
Skal lige have sat en 3 vejs ventil på så det køre uden om pille fyret så længe fremløb fra akku er over temp. er over 60 grader.
Så starter det selv op når når temp. falder og så er akku. med til at varme op ind til temp. fra akku er samme temp som retur. så lukker jeg en ventil så det ikke går igennem veksleren på tryk siden.
Når temp. fra akku. er under 40 grader slukker jeg cirkulationspumpe til veksler.
Det virker rigtig fint. Skal bare have den sidste ventil sat på for der er godt nok meget tab i pille kedlen når den ikke køre.

niner
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 12 aug 2011 21:41

Brændekedel og pillefyr på samme installation

Indlæg af niner » 07 sep 2013 08:24

Hej jeg har lavet som du også vil det , der skal mange ventiler på for at styre det da det ikke er godt at få pillefyr til at varme tanken op så kommer du til at købe dig fattig i piller men ellers virker det fint

Rasmus4793
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 aug 2013 16:50
Mit fyr: Passat HO45
Areal: 285
Brændsel: Paller

Brændekedel og pillefyr på samme installation

Indlæg af Rasmus4793 » 13 sep 2013 09:15

Hejsa.

Nu har jeg tilsluttet brændefyr, akkumuleringstank og veksler. Jeg har besluttet mig for, at pillefyret skal sidde på den anden side af veksleren, dvs ind mod huset, som jeg blev anbefalet her :-) Der er derfor lavet et par studse, så det er lige til at sætte til.

Det er dybest set for at fjerne tabet fra veksleren, som jeg jo ikke får noget ud af. Med hensyn til at sætte den på tanken, så er det åbenbart heller ikke en god ide alligevel.

Men mange tak for de gode råd. Jeg håber det kommer til at spille.
Installationen med brændefyret virker tilsyneladende fint, men jeg kommer nok til at kigge efter en ny varmeveksler eller få den renset, for der bliver ikke overført meget varme til huset :-(

Der kommer 70grader varmt vand til veksleren og det er koldt på retursiden. Men på sekundærsiden er det ca. 30grader både på frem og retur, så jeg gætter på, at der er mangel på cirkulation på enten den ene eller den anden side.

Mvh Rasmus


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Brændekedel og pillefyr på samme installation

Indlæg af From » 13 sep 2013 10:43

Rasmus4793 skrev:Hejsa.
Der kommer 70grader varmt vand til veksleren og det er koldt på retursiden. Men på sekundærsiden er det ca. 30grader både på frem og retur, så jeg gætter på, at der er mangel på cirkulation på enten den ene eller den anden side.
Når primærsiden bliver kølet ned, må der være flow på sekundærsiden. Så du skal finde ud af hvorfor der ikke kommer vand nok i gennem primærsiden.


Besvar