Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann » 12 aug 2013 23:05

Så skulle varmaanlægget startes op for første gang i dag. Det er en Atmos 25kw, 3000l akku, 200L. åben ekspansion og "laddomat".

Da den termiske ventil åbner, og der kommer koldt vand ind i kedelen, brager det er rørene så meget luft er der og jeg lufter også en hel del luft ud af sikkerhedsventilen på kedelen. Laddomat producenten anvisning er, at man i disse tilfælde skifter til en 72gr termostat. Men jeg har ikke denne termostat..
Har så tænkt jeg kunne fjerne termostaten helt, og køre uden den i et stykke tid, hvis det kan lade sig gøre?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 13 aug 2013 05:54

Det vil ikke være en fordel at fjerne termostaten i ladeventilen. Hvis det er et nyt opstilet anlæg med nyt frisk vand skal vandet op på 90 grader for at tvinge alt ilt ud af vandet. Det bedste du kan gøre er at montere et 11/2"tee lige efter fremløbsstudsen på kedlen. Oven på dette tee monterer du en 1L luftpotte med en udlufter overnpå. Så vil du fange alle luftboblerne (ilten) inden det kommer ned i ladeventilen. Dette fænomen med at vandet afgiver ilt vil det fortsætte med indtil hele anlægget har været varmet helt op et par gange.
Har du monteret kedlen så den læner sig en smule forover og lidt til højre, set forfra? Det vil gøre det lettere for luftboblerne at finder vej ud af kedlen

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann » 13 aug 2013 09:37

Ja, det er frisk vand det hele.
Hvilken vej kedelen læner sig, kan jeg finde ud af.
Der er desværre ingen afgang i rørføringen mellem kedel og akkutank.
Men det vil være nemt for mig at montere feks et 3/4 tommer rør på den lille halvtomme studs oppe i top af kedel, hvor jeg lige nu har et 3/4 tommer tee, med en prop og en 2,5bars sikkerhedsventil.
Det rør vil jeg kunne montere på sikkerhedsledningen som fast montering, eller jeg kan lade det gå længere oppe end ekspansion beholderen, som en kortvarig løsning.

Problemet er også at jeg ikke er helt fortrolig med kedel styringen og har derfor svært med at stole at det nok skal køre på de 90gr. Jo, jeg kan indstille på uret til højre således at røgsugeren slukker ved 90gr. Men har ingen anelse hvad uret til venstre gør. Troede at den styrede pumpen via kedelvandstemp. men så vidt jeg kunne se, så kunne jeg få både pumpe og røgsuger til at gå ud ved at justere på uret til højre.
Syntes ikke der står noget om det i manualerne.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 13 aug 2013 09:54

Gmann skrev:Ja, det er frisk vand det hele.
Hvilken vej kedelen læner sig, kan jeg finde ud af.
Der er desværre ingen afgang i rørføringen mellem kedel og akkutank.
Men det vil være nemt for mig at montere feks et 3/4 tommer rør på den lille halvtomme studs oppe i top af kedel, hvor jeg lige nu har et 3/4 tommer tee, med en prop og en 2,5bars sikkerhedsventil.

Det vil fungere udemærket med en luftpotte og udlufter monteret der

Det rør vil jeg kunne montere på sikkerhedsledningen som fast montering, eller jeg kan lade det gå længere oppe end ekspansion beholderen, som en kortvarig løsning.

Problemet er også at jeg ikke er helt fortrolig med kedel styringen og har derfor svært med at stole at det nok skal køre på de 90gr. Jo, jeg kan indstille på uret til højre således at røgsugeren slukker ved 90gr. Men har ingen anelse hvad uret til venstre gør. Troede at den styrede pumpen via kedelvandstemp. men så vidt jeg kunne se, så kunne jeg få både pumpe og røgsuger til at gå ud ved at justere på uret til højre.
Syntes ikke der står noget om det i manualerne.
Dine to drejeknapper skal stå korrekt.
Operating temp, drifttemp skal stå så røggassugeren stopper når kedeltemp nærmer sig de 90grader. (Den til venstre)
Wastegas, røggastemp skal under opstart drejes mod uret så røggas sugeren starter, når der er godt gang i kedlen drejes den op til det punkt hvor sugeren netop stopper når træet er brændt ud. (Den til Højre)
Trækregulator spjæld, kædelængden justeres så spjældet først lukker i ved godt 90 grader.

Her er lige et link til manualen
http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Atmo ... edning.pdf

Afsnit 4.2.2 til 4.2.3 og 17.1.1 til 17.1.2. Ang. indstillingen af primær/sekundær luftfordelerspjældet omtalt i 17.1.2 det er min erfaring at kedlen brænder bedst ved en indstilling på 6-10mm og ikke de 2-6mm som står nævnt.

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann » 13 aug 2013 11:29

Ok man kunne måske også bruge et 1.1/4 tommer rør med en luftskrue i toppen? Så slipper jeg for at skulle ud at køre efter en luftpotte. Men man skal stadigvæk manuelt tappe luften af? Der røg temmelig meget luft ud i går, risikerer jeg ikke at skulle tappe luft af potten mere eller mindre hele tiden?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 13 aug 2013 11:38

Gmann skrev:Ok man kunne måske også bruge et 1.1/4 tommer rør med en luftskrue i toppen? Så slipper jeg for at skulle ud at køre efter en luftpotte. Men man skal stadigvæk manuelt tappe luften af? Der røg temmelig meget luft ud i går, risikerer jeg ikke at skulle tappe luft af potten mere eller mindre hele tiden?
Ja, du kan godt bruge 5/4 tomme rør med en luftskrue. Alternativt skal røret jo føres op over ekspansionsniveau

Her i starten vil der komme meget luft, men efterhånden som vandet bliver dødt, afiltet, efter at det har været varmet op til over 90 grader forsvinder problemet med at der afgives luftbobler

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann » 13 aug 2013 11:45

Vil du tro jeg ville kunne nøjes med at tappe luft af en 1L. potte, hver gang jeg er ude og fylde brænde på?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 13 aug 2013 11:57

Gmann skrev:Vil du tro jeg ville kunne nøjes med at tappe luft af en 1L. potte, hver gang jeg er ude og fylde brænde på?
Ja, måske ikke de første to gange du varmer akku helt op, derefter vil det ikke være noget problem.
I toppen af luftpotten kan du jo montere en fingerskrueudlufter og en aut udlufter ved siden af hinanden. Jeg vil tro en aut udlufter også virker ved bare et par meter vandsøjletryk

Gmann
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 01 okt 2012 13:26
Mit fyr: Atmos dc s 25
Areal: 100
Brændsel: træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af Gmann » 14 aug 2013 10:18

Nu har jeg anskaffet en 1L. luftpotte og monteret den på kedelen sammen med en udlufter. Skruen på udlufteren er godt nok lavet af plastik, det var den eneste de havde i vvs eksp. så det må komme an på en prøve.

Mht. styringen af kedelen. Jeg har læst manualen og det der er skrevet her på Atmos tråden, men er stadigvæk ikke sikker på hvordan det er skruet sammen i kedel. Hvilke komponenter er sluttet til drejeknapperne. Jeg er dog ret sikker på at drejeknappen til højre er forbundet til en termostat på røgsugeren og at man med drejeknappen kan styre hvornår røgsugeren stopper, således at man ikke kommer for højt oppe i temperatur.

Drejeknappen til venstre står sammen med en vandtermometer. Jeg har så formodet at den er forbundet til en føler på kedelvandet og at man med drejeknappen kan justere hvornår man vil have pumpen til at starte og stoppe.
Men jeg læser også at:

Desuden er kedlen forsynet med en termostat for styring af pumpe til akkumuleringstank.

Altså en termostat, ikke en føler.

Så, da jeg havde gang i kedelen i forgårs, så drejer jeg på drejeknappen til højre, imod uret, og der slukker røgsugeren og pumpen. Jeg troede pumpen kørte på drejeknappen til venstre.

Kunne godt tænke mig at forstå det her lidt bedre inden jeg sætter ild i igen.

Tak John for din rådgivning.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store luftlommer ved opstart af Atmos

Indlæg af John Skov Jensen » 14 aug 2013 11:03

Knappen til venstre
Stopper røggas sugeren når settemp er nået.

Knappen til højre
Starter røggas sugeren og starter ladeventil pumpen

Der fyres op i kold kedel
Knap til venstre røres ikke, står hvor den altid står, dvs omkring 90grader
Knap til højre drejes mod uret, røggas suger og ladeventil starter

Kedel er blevet varm
Knap til venstre røres ikke, står hvor den altid står, dvs omkring 90grader
Knap til højre drejes op til punkt hvor røggas suger netop vil stoppe når kedel er brændt ud (Det vil være det samme punkt hver dag), røggas suger og ladeventil kører fortsat

Kedel er blevet meget varm (over 90 grader)
ladeventil kører fortsat røggas suger stopper

Kedel er kølet lidt igen (under 90 grader)
Ladeventil kører fortsat og røggas suger starter igen.

Kedel brænder ud
Ladeventil og røggas suger stopper


Besvar