Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af pejle » 04 apr 2013 21:01

og så er vi så forskellige - det er stor komfort for mig når jeg kun skal fyre en gang i døgnet eller mindre - "fire and forget".
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Tom_AT » 04 apr 2013 21:13

Jo jo, måske nok.
Men hvad så hvis du skal på familietur i weekenden? Så kommer man hjem til et koldt hus søndag aften, med mindre selvfølgelig man har fx et pillefyr stående.

Det er trods alt langt de færreste brændekedler der kun skal fyres i 3-4 gange om ugen, uden genopfyldning.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Hjemme teori » 04 apr 2013 21:16

Problemet er jo heller ikke komforten, eller jeres fortolkning af samme. Bjarne spørger først til hvilket fyr der passer til at opvarme 1200L akku (med en optænding, det er hans parameter for komfort) og siden informere om at han vil fyre 2 gange om dagen da han ikke kan finde plads til mere akku.

Så lad os først hjælpe til hvilket fyr der på en kedelfuld brænde, med 2-3 timers forbrug i huset, passer til en 1200L kold (20gr) akkutank.
En tank fuld holder 12 timer hvilket er 100L i timen. Så vi snakker om at skulle opvarme 1400-1500L på en kedelfuld.

Når vi har svaret på dette(og jeg tror det er en 32kw atmos??) synes jeg alle jeres råd om hvad der er komfort med brændfyring er, er meget relevante, men besvarer jo ikke spørgsmålet, så skriv det efter besvarelse af Bjarnes spørgsmål.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Hjemme teori » 04 apr 2013 21:17

Tom_AT skrev:Jo jo, måske nok.
Men hvad så hvis du skal på familietur i weekenden? Så kommer man hjem til et koldt hus søndag aften, med mindre selvfølgelig man har fx et pillefyr stående.

Det er trods alt langt de færreste brændekedler der kun skal fyres i 3-4 gange om ugen, uden genopfyldning.

Nu står der at han har en 16kw scotte og den kan vel godt klare en weekend alene??? :)
Mvh. Sophus

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Tom_AT » 04 apr 2013 21:22

Hjemme teori skrev:Problemet er jo heller ikke komforten, eller jeres fortolkning af samme. Bjarne spørger først til hvilket fyr der passer til at opvarme 1200L akku (med en optænding, det er hans parameter for komfort) og siden informere om at han vil fyre 2 gange om dagen da han ikke kan finde plads til mere akku.

Så lad os først hjælpe til hvilket fyr der på en kedelfuld brænde, med 2-3 timers forbrug i huset, passer til en 1200L kold (20gr) akkutank.
En tank fuld holder 12 timer hvilket er 100L i timen. Så vi snakker om at skulle opvarme 1400-1500L på en kedelfuld.

Når vi har svaret på dette(og jeg tror det er en 32kw atmos??) synes jeg alle jeres råd om hvad der er komfort med brændfyring er, er meget relevante, men besvarer jo ikke spørgsmålet, så skriv det efter besvarelse af Bjarnes spørgsmål.
Sådan er det jo på et forum som dette. Vi kommer vidt omkring og når som regel alle aspekter af et emne :)


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af pejle » 04 apr 2013 21:24

Hjemme teori skrev:Problemet er jo heller ikke komforten, eller jeres fortolkning af samme. Bjarne spørger først til hvilket fyr der passer til at opvarme 1200L akku (med en optænding, det er hans parameter for komfort) og siden informere om at han vil fyre 2 gange om dagen da han ikke kan finde plads til mere akku.

Så lad os først hjælpe til hvilket fyr der på en kedelfuld brænde, med 2-3 timers forbrug i huset, passer til en 1200L kold (20gr) akkutank.
En tank fuld holder 12 timer hvilket er 100L i timen. Så vi snakker om at skulle opvarme 1400-1500L på en kedelfuld.

Når vi har svaret på dette(og jeg tror det er en 32kw atmos??) synes jeg alle jeres råd om hvad der er komfort med brændfyring er, er meget relevante, men besvarer jo ikke spørgsmålet, så skriv det efter besvarelse af Bjarnes spørgsmål.
Tjaa - så vil tråden vel stoppe efter at Levi har svaret "Ja det kan den godt". icon_cheesygrin.gif
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. » 04 apr 2013 21:48

Foreløbig tak for alle jeres besvarelser. Bliv endelig ved :great:

Til orientering så er min akkutank på 1500 liter og ikke 1200 liter, selv om det nok ikke gør den store forskel.

Jeg kan godt følge dem, der mener, at komfort er, at de ikke skal fyre hver dag. For mig er komforten ok, hvis jeg kan nøjes med at fyre op morgen og aften. Jeg ved godt, at det kunne blive bedre med en større akkutank, men sådan bliver det ikke, så derfor er jeg ude efter den næstbedste løsning.
Min kammerats Atmos dc 18 kan kun bruges til den sammenligning, at den er ALT for lille. Brændekammeret er for lille, og den er for lang tid om at varme en 1200 liters tank op. Altså skal jeg have en kedel der er større, men hvor stor?

Det er korrekt, at jeg også har en Scotte 16kw, men den koster penge at køre med :cry:

Lige nu har jeg også en Overdahl fastbrændselskedel på 40kw, og den gør det egentlig fint, men vi er træt af al den røg der kommer ud alle steder af sådan en ældre dame :stjerner: og så er udnyttelsesgraden nok heller ikke meget værd længere.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af J-B » 04 apr 2013 22:20

Bjarne B. skrev:Foreløbig tak for alle jeres besvarelser. Bliv endelig ved :great:

Til orientering så er min akkutank på 1500 liter og ikke 1200 liter, selv om det nok ikke gør den store forskel.

Jeg kan godt følge dem, der mener, at komfort er, at de ikke skal fyre hver dag. For mig er komforten ok, hvis jeg kan nøjes med at fyre op morgen og aften. Jeg ved godt, at det kunne blive bedre med en større akkutank, men sådan bliver det ikke, så derfor er jeg ude efter den næstbedste løsning.
Min kammerats Atmos dc 18 kan kun bruges til den sammenligning, at den er ALT for lille. Brændekammeret er for lille, og den er for lang tid om at varme en 1200 liters tank op. Altså skal jeg have en kedel der er større, men hvor stor?

Det er korrekt, at jeg også har en Scotte 16kw, men den koster penge at køre med :cry:

Lige nu har jeg også en Overdahl fastbrændselskedel på 40kw, og den gør det egentlig fint, men vi er træt af al den røg der kommer ud alle steder af sådan en ældre dame :stjerner: og så er udnyttelsesgraden nok heller ikke meget værd længere.
Hvis det er ved låger mv. med glassnor i så giv dem lige en gang WD40 nogle gange inden du tænder op, så kan det jo være den kan et par år mere uden den ryger i fyrrummet.
Så har du jo lidt tid til at finde den 114% rigtige løsning.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. » 04 apr 2013 22:24

[/quote]Hvis det er ved låger mv. med glassnor i så giv dem lige en gang WD40 nogle gange inden du tænder op, så kan det jo være den kan et par år mere uden den ryger i fyrrummet.
Så har du jo lidt tid til at finde den 114% rigtige løsning.[/quote]


Det er også pga manglende træk, da den deler skorsten med scotten. Atmossen har jo røgsuger, og er derfor ikke så afhængig af et godt træk

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af J-B » 04 apr 2013 22:30

Du kan jo sætte en røgsuger på din røgrør hvis det er mulig og lave en styring der slår den fra når røgtemp bliver for lavt.
Det vil nok være billigere end en ny kedel hvis det du har virker som det skal.


Besvar