Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af Atmos + akkumulering.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
kimmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 mar 2013 20:48

Valg af Atmos + akkumulering.

Indlæg af kimmerrild » 18 mar 2013 22:39

Halløjsa.

Jeg er i det heldige sted at min kæreste fryser - og det er slemt at høre på. Sååe

Lidt om Huset.
120 M2 i stueplan med fliser og gulvvarme over det hele. Opført i 1920.
1-sal er 80 m2, men der er ikke lukket op for det endnu, da der ikke er brug for at rode på de ekstra meter, men der er isoleret med 300mm ud til taget. Der er isoleret med 200mm imellem stue og 1-sal - Det betyder altså at der kun er varme på de 120m2 af huset lige nu.
Gulvet er isoleret med 300mm flamingo.

Lidt om mit anlæg.
Jeg har en Paletretzzo "næsten stavet korrekt" brændeovn, som er med en vandgris installeret, den er med lukket ekspansion - det er godkendt!! Den er opgivet som 12 KW total, hvoraf at 8,5 ligger på vandsiden og 3,5 på strålesiden.
Der er 450 ltr akkumulering på det eksisterende anlæg.

Jeg har desuden en 12m2 Batec Solfanger anlæg med go' udsyn mod syd i en 45* vinkel. Her de seneste par dage hvor det har været klart vejr hele dagen, har den leveret 30 KWh/dagligt direkte til gulvvarmen. Dejli "15 marts-2013"

Mit problem er at jeg ikke rigtig kan følge med, med fyringen i min brændeovn til at holde en okay menneske temperatur, og da slet ikke i den seneste uge da jeg først har været hjemme kl 21.30 om aftenen - det er meget begrænset hvad jeg får fyret inden sengetid.
Det har resulteret i at jeg har haft en indetemperatur på omkring de 13*, og det er der nogen der mener at det er for lidt! Det tager en uge for at komme ovenpå igen.
Der er valget imellem en varmepumpe eller fastbrændselfyr, men fyret er bare det billigste i det lange løb - og tager man på ferie kan man få svigerfar til at fyre, så vandrørene ikke er sprunget når man kommer hjem. Så slipper man også for fyringen :D

Mit normale forbrug er vel omtrent på disse 50KWh/dagligt totalt, og jeg vil stadig bruge min brændeovn dagligt, da jeg savner ilden fra april til oktober. Så selvom jeg får et fastbrændselfyr, vil jeg stadig fyre i min brændeovn dagligt. Det er kun inkluderet 1 person, familie skal påberegnes

Her er lige et par spørgsmål.
De størrelser som f.eks Atmos er opgivet i, hvad er det egentlig? Atmos DC32-SD, det er vel energien som den max kan yde, ikkesandt? Hvor lang tid tager det så for en total afbrænding, og hvor meget energi er der i en afbrænding med fyrtræ?

Jeg kan lave det sådan at jeg malker de 400 ltr ned til gulv temperatur, og så snart hvor fyret begynder at lave varme, begynder gulvvarmen at køre ~ så yderligere 500ltr til akk burde være nok, da jeg vil aftage kraftigt på energien når fyret starter. Det er 900 ltr som kan komme fra 30-90*~63KWh.
I en DC32 har jeg regnet mig lidt frem til at en max fyring med tørt fyrtræ giver omkring de 80-100KWh?? Er det korrekt? Det virker som meget?
Så er vi fremme til igen hvor lang tid en afbrænding tager, Kan jeg med mine 900 ltr opsuge alt den energi, når min gulvvarme aftager 10KW i timen?
Er en DC32 for stor i mit tilfælde? Hvor megen energi ligger der i en fuld fyring?

Mvh Kim.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Valg af Atmos + akkumulering.

Indlæg af Havmand » 19 mar 2013 07:37

Hej Kim,

Stort velkommen til...

1 der kommer nye regler om fastbrændselskedler her til juli mener jeg det er - De bliver strammet en del, og som markedet er nu, og hvad jeg har hørt, er der ikke nogle brændefyr der er godkendt efter den nye standard.

Når det er sagt, så er en Atmos DC32 på 900 ALLLT for lidt - DC32 skal MINIMUM have 1500 ltr. Jeg har selv en DC25 på først 1000 ltr. Det var i underkanten - skulle fyre morgen og aften i vintertid. Nu har jeg smidt 1500 ltr. mere på, og det har givet noget mere komfort.

Og NEJ, dine gulve kan ikke aftage varmen mens der fyres !

Når det er sagt, bør du overveje med dig selv, om det kan betale sig og om du har plads til sådanne et anlæg.
En fornuftig installation med en DC32 og 1500 ltr akku, samt de ventiler og styringer der er nødvendigt, ender du hurtigt på 40.000,- (og op efter)

Grundreglen for fastbrændsel er groft sagt - Køb den største kedel du har råd til og så meget akku som du har plads til :LOL:

Jeg ville, hvis jeg var i dit sted, kigge efter et godt pillefyr - Så kan du fyre med brænde når du har tid, og ellers lade pillegnaskeren styre resten. Her vil jeg anbefale en Scotte - Du kan for 30.000,- lave en fin installation.

Hvor kommer du fra i landet - Jeg viser gerne frem, hvis du skulle komme forbi Sydsjælland - Har både Atmos og Scotte kørende :great:
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Valg af Atmos + akkumulering.

Indlæg af triumph » 19 mar 2013 08:22

Hvordan er du kommet frem til et forbrug på 50 kwh/døgn. Det lyder til at max temp i huset er 13 C icon_cheesygrin.gif
50 kwh svare til ca. 12 -14 kg træ (alt efter virkningsgraden på ovnen) Og det er ihvertfald ikke nok til at fyre 200 m2 op med

kimmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 mar 2013 20:48

Valg af Atmos + akkumulering.

Indlæg af kimmerrild » 19 mar 2013 08:47

Jeg har en gl. fjernvarmemåler på vandsiden af brændeovnen, så der kan jeg holde øje med mit forbrug.
Jeg er meget nødsom, og har ikke over 20 grader i huset før jeg syntes at det er for meget.
hvis huset er varmet op, så kan jeg holde den kørende med disse 50 KW om dagen, men ja - i disse dage med den stride vind er det lidt sværre.

Et pillefyr er sikkert det bedste valg, den behøver jeg ikke megen akkumulering, og den kan selv holde styr på om den skal lave noget eller ej.

Mmmm, alle de valg og beslutninger.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Valg af Atmos + akkumulering.

Indlæg af Havmand » 19 mar 2013 09:21

kimmerrild skrev:Mmmm, alle de valg og beslutninger.
Om der er så mange valg ved jeg nu ikke.
Hvordan er din brændeforsyning? har du adgang til gratis træ, eller skal du ud og købe det?
Skal du købe brændet, så vælg helt klart et pillefyr og få komforten fra den, fyr så i brændeovnen når du er hjemme.

App. varmepumpen - Den tror jeg bliver for dyr til dit hus...

Hvis du vælger en Atmos, er du jo forpligtiget til at finde en fyrmester eller supplerende varme, hvis du tager på skiferie.
Vælger du pillefyr har du komforten ved at den passer sig selv, og bliver det lavet rigtigt, er det ren nydelse - Du vil ikke komme hjem til et koldt hus.
- Det kan naturligvis give det bagslaw at kæresten ikke skal varmes så meget icon_cheesygrin.gif

Ang. priser på Atmos, har jeg lige lavet en samling af det ALLERMEST NØDVENDIGE MUST HAVE enheder - hertil kommer rør, fittings, ekspantionsbeholder og alt muligt andet sjov som isolering - regn med mindst 10K ekstra


Atmos DC32-S, Pyrolytisk fastbrændselskedel 25-35 KW 16.875,00 16.875,00
Lk ladeventil termovar 1¼" mf - 60°C, PN6 2.490,00 2.490,00
Termisk ventil 97°C - (Watts STS20 1,3 meter) 730,00 730,00
Akkumulerings tank PS 1500 l u/isolering - Ø950x2340mm 10.170,00 10.170,00
Automix CTR 10-80 gr. 2.500,00 5.000,00
Samlet pris 36.265,00
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


kimmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 mar 2013 20:48

Valg af Atmos + akkumulering.

Indlæg af kimmerrild » 19 mar 2013 17:25

Takker for den fine info.
Jeg er lige kommet hjem til en utæt beholder :/
en af spiralerne i min 300 ltr tank er utæt, så mit gulvvarmevand og brugsvand hænger sammen, kunne ikke forstå hvorfor overtrykket dryppede kraftigt og hvorfor der var 3 bar på gulvet. Tappede 5 ltr vand af og prøvede igen - 10 min efter var den oppe på 3 bar igen.
købte den i november 2009, det er bare ikke godt nok!! Overvejer kraftigt at smide den af h... til, og køre på 150 ltr hen over sommeren og så sætte et nyt fyrrum op med et kombineret cykelskur - Jeg ved det ikke??

igen - Alle de beslutninger

Ja, jeg har adgang til gratis træ. ihvertfald i en periode, og derefter har jeg det til en billig penge. Desuden kan jeg godt lide at gå i skoven. Så om det skal være sankekort eller købe et træk, tjaa.
Måske når EU-tilskuddet på agerjord forsvinder vil det være billigere at fyre med eget træ fra egen jord, i det tilfælde har jeg et par heaktar der står poppel på.

Hvad koster en lastvogn's træk med træ konta den samme energimængde i form af piller? halv pris?

Reelt set, så ligger vi i samme lag om det er et fastbrændsel el. pillefyr som bliver installeret?
Det det skal holdes op imod er komfort og årlig omkostninger. Ummm.

Kim.


Besvar