Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fastbrændsels kedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

fastbrændsels kedel

Indlæg af Landlyst » 27 dec 2013 14:12

John Skov Jensen skrev: Jo de var klar, men det var med en ny kedelserie der var kl5 godkendt
Aha... okay... Jamen så er det jo klart... omtalte fyr må ikke sælges til genopsætning og så er den jo kun til reservedele/gl. jern....


remle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 18 maj 2011 20:16
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Geografisk sted: Højslev - Skive

fastbrændsels kedel

Indlæg af remle » 27 dec 2013 21:16

John Skov Jensen skrev:
Det er korrekt, den liste fra TI er ikke komplet, men kun opdateret med de kedler TI har testet. Og det er også korrekt at er det blot et akkrediteret institut der har godkendt kedlen så gælder denne godkendelse også herhjemme
Men lille Danmark er gået forrest med hensyn til hvilken klasse kedlerne skal være godkendt efter.
Resten af europa bruger den godkendelse der hedder EN 303-5 klasse 3. Det gjorde vi også i Danmark indtil 01-07-2013. Så gik Danmark forrest og nu er det kun kedler der på virkningsgraden overholder EN303-5 klasse 5 der kan godkendes.
Og det gør denne Atmos kedeltype desværre ikke, den overholder "kun" klasse 3 i virkningsgrad. Derfor kan den ikke længere godkendes i en ny installation
Ifgl atmos' hjemmeside så er dc32 klasse 4

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

fastbrændsels kedel

Indlæg af John Skov Jensen » 27 dec 2013 21:31

remle skrev:
Ifgl atmos' hjemmeside så er dc32 klasse 4
Ja, det er rigtigt at den overholder kl4. Men den er altid bare blevet testet I henhold til klasse 3 da det er den gældende klasse I det meste af Europa. Mig bekendt er der ikke nogen lande der bruger kl 4.
Og pt er det kun Danmark der har strammet op til kl 5
Her er en oversigt der viser kravene I kl 3, 4 og 5
godkendelse.JPG
Og da en ellers fin kedel som den du har til salg ikke kan godkendes p.gr.a. for lav virkningsgrad, må den faktisk kun sælges som reservedele. Og det påvirker jo unægteligt prisen noget,at man ikke kan bruge kedlen I en installation, men kun som reservedele, desværre.


Besvar