Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

elpatron eller ?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
jopa

elpatron eller ?

Indlæg af jopa » 15 jan 2013 10:09

Hvad er det smarteste og enkleste hvis man skal frostsikre anlægget uden tanke på hvor dyrt det er med el.

Forestiller mig at vandet blot skal holdes nogen grader varmt så det med cirkulation kan holde anlægget frostsikret hvis man er væk i et par dage.

El patron i akkutank eller andre ideer ?

Måske lade vb'en varme skidtet op på meget lav ydelse ?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

elpatron eller ?

Indlæg af Ugelvig » 15 jan 2013 10:23

En EL-patron, der er indstillet til frostfri ca. 5 grader C. Tager ikke meget energi. Vi har en i vores 200 l VVB i sommerhuset i Sverige, det kan ikke ses på elregningen at den kører.

Om du bruger patronen fra VVB'en eller én i akku. kommer vel ud på et? Begge dele skal jo være frostfri?

Ellers er det glykol i anlægget...?!?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

jopa

elpatron eller ?

Indlæg af jopa » 15 jan 2013 10:41

Ugelvig skrev:En EL-patron, der er indstillet til frostfri ca. 5 grader C. Tager ikke meget energi. Vi har en i vores 200 l VVB i sommerhuset i Sverige, det kan ikke ses på elregningen at den kører.

Om du bruger patronen fra VVB'en eller én i akku. kommer vel ud på et? Begge dele skal jo være frostfri?

Ellers er det glykol i anlægget...?!?
Ja jeg kan sætte min Metro på el og lade den køre sammen med anlægget.
Spørgsmålet er ikke aktuelt pt men blot afledt af en tråd herinde hvor en fik frostsprængt sin akkutank.

Hvis jeg skal væk et par dage hvor der er streng frost bliver det nok varmtvandsbeholderen der får lov at køre på lav ydelse, og fuld knald på cirkulationspumpen.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 6 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Årligt forbrug: 5-6 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro

elpatron eller ?

Indlæg af Hr.Hansen » 15 jan 2013 17:08

Hvis du nu fylder akkutanken, stiller alle radiatore på frostsikring, burde der så ikke gå nogen dage før tanken er tom ?

Selvfølgelig er det ikke af vejen at have noget backup i form af et elvarmelegme.
Mvh Thomas Hansen

jopa

elpatron eller ?

Indlæg af jopa » 15 jan 2013 17:24

Hr.Hansen skrev:Hvis du nu fylder akkutanken, stiller alle radiatore på frostsikring, burde der så ikke gå nogen dage før tanken er tom ?

Selvfølgelig er det ikke af vejen at have noget backup i form af et elvarmelegme.
Jo måske men turde ikke løbe an på det.
Ville nok fylde tanken og tænde for varmtvandsbeholderen på lav ydelse så burde man være rimeligt garderet.
Samtidig ville jeg lade varmepumpen køre så der ikke var skide koldt når vi kom hjem

Har også oliefyr som jeg kunne smide 50L på
Det har ikke kørt i mange år :P

Nu er det ikke aktuelt for mig pt


Besvar