Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 13 mar 2013 19:29

Boesgaard 54 skrev:Anden opstart af Atmosèn, må sige den er men og arbejde med, el oz, så er jeg bare heldig, med fabriks indstillinen.

I formiddags blev fyret startet op, tank temp i top, knap 40gr, bund temp, 20gr, efter 2,5 time var brændet brændt ud og mine akku tanke på ialt 2000L havde nu nået en temp på godt 80 i top og 70 i bund, i en` fyring, da er da for nemt "griner"
Umiddeltbart fornemmer jeg at brænde forbruget er ca. 1/3 mindre, end i den gamle Roca, sammenholdt med at jeg nu kun skal fyre en gang per opladning, det er da luksus :-)

Jeg fik lavet et lille hak i "start" håndtaget, så det kan blive stående i opstarts stilling, et lille løft og det går på plads til normal stilling.

Mht. til termostat i ladeventil, tror jeg nu nok jeg vil prøve om det kan lade sig gøre og bruge en 78gr, som det fremgår af den "GB Instruction manual" hvor den 72gr er et alternativ.

Syr ventil, der har jeg købt en Danfoss BVTS 3/4 108gr (den står på listen over anbefalede ventiler på Atmos hjemmeside) den åbner ca. 10gr senere end watts, håber det vil virke, ellers er det jo heldigvis ikke den store opgave og skifte tilbage til 72gr igen.
Jeg er ikke sikker på den danfoss ventil er et godt valg.
Kølesløjfens funktion er at sikre at anlægget ikke kan koge, hvilket er et krav for at kedlen/anlægget kan godkendes til trykekspansion. Hvis den først åbner ved 108 grader vil man kunne opleve kogning afh.af anlægstrykket ved de 108 grader.


jopa

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af jopa » 13 mar 2013 19:41

Hvis du kan varme 232kvm op med kun 10-13rm træ skal jeg sgu også have et par Atmos'ser

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af mejeristen » 13 mar 2013 20:54

Hmm nu skriver han Citat: Brændsel : træ og koks

mon ikke de 14rm træ bliver suppleret med koks!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

jopa

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af jopa » 13 mar 2013 21:20

mejeristen skrev:Hmm nu skriver han Citat: Brændsel : træ og koks

mon ikke de 14rm træ bliver suppleret med koks!!
Koks er kommet på efterfølgende :P

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Boesgaard 54 » 14 mar 2013 10:07

Jeg tror nu ikke de 108gr på syrventilen vil være et problem, ellers ville Atmos fabrikken ikke nævne denne og fl. andre med temp på op til 110gr.

Se link: http://www.atmos.cz/english/nahradni-di ... ici-smycky

I de 18 år jeg kørte med min Fiat Abarth racer, var max vand temp 120gr, hvilket den kom op på, når vejret var varmt og vi kørte på baner med en kort langside og 8400 omdr og uden den store fart vind, dette var ikke noget problem, så længe kølerdeksel og køle system var tæt og i orden, vand under tryk har et højere kogepunkt.

Mht. til brænde forbrug på min gamle Roca kedel, var det 10 - 14 rummeter, det er det forbrug jeg har haft om året på ejendommen siden 2007 hvor jeg flyttede ind, + knapt 1 palle energi koks (750kg) som har været anvendt til min Knudsen Vulkano "two in one" brænde ovn, koksen blev anvendt til natfyrring.

Til Knudsen ovnen har jeg fremstillet en gris, med en hedeflade på knap 0,7m/2, denne kan opvarme hele huset, så længe det ikke fryser.

Som suplement har jeg solvarme, om vinteren tilskud til centralvarmen, sommer forvarmning af forbrugsvand, der forsyner mine 2 stk el.vandvarmer, bad 40L, køkken 10L. som er koblet sammen med 4 stk. Akkutanke på hver 500L hvoraf den ene er med indbygget solspiral og 110L vvb.

Dette er måske ikke den optimale løsning, rent energi messigt, men det er nu dejligt og kunne åbne for vandhanen og der er varmt vand med det samme, hvilket var et problem under den oprindelige instalation i huset, der tappede jeg 9L vand af, på badeværelset, inden der kom varmt vand ud af hanen, og det var ikke muligt og lave cirkulation på varmt vand siden.

Huset er fra 73 og oprindeligt el opvarmet og efter daværende regler godt isoleret, efterfølgende har jeg efter isoleret loftet med 100mm, samlet areal 232m/2, hvoraf ca. 108m/2 er garage og kælder, der er opvarmet til ca. 18gr, resten er opvarmet til normalt inde temp 22gr.

Hvad mit brænde forbrug vil være i fremtiden, er jeg selvfølgelig meget spændt på, indtil videre ser det ganske godt ud.
Men da det nu kun er dag 3, jeg fyrer med Atmosèn er det alt for tidligt og gisne om fremtidig forbrug.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 14 mar 2013 10:49

Boesgaard 54 skrev:Jeg tror nu ikke de 108gr på syrventilen vil være et problem, ellers ville Atmos fabrikken ikke nævne denne og fl. andre med temp på op til 110gr.

Se link: http://www.atmos.cz/english/nahradni-di ... ici-smycky

I de 18 år jeg kørte med min Fiat Abarth racer, var max vand temp 120gr, hvilket den kom op på, når vejret var varmt og vi kørte på baner med en kort langside og 8400 omdr og uden den store fart vind, dette var ikke noget problem, så længe kølerdeksel og køle system var tæt og i orden, vand under tryk har et højere kogepunkt.
.
Jeg er godt klar over at vand under tryk har et højere kogepunkt, afh af hvor højt trykket er
Derfor skriver jeg også
Hvis den først åbner ved 108 grader vil man kunne opleve kogning afh.af anlægstrykket ved de 108 grader.

Da anlægget kan tabe tryk og derved koge ved 100 grader kan den ventil du nævner aldrig være en del af et godkendt anlæg.
Det kan godt være at Atmos anbefaler ventilen, men det bliver den jo ikke mere lovlig af her i landet. Anlægget skal overholde de danske regler og det kan det ikke hvis sikkerheden omkring hindring af kogning ikke er til stede på et fastbrændselsanlæg der er tilkoblet trykekspansion

Men personligt er jeg ligeglad, du kan sætte en ventil på der først åbner ved 150 grader hvis du vil
Men faktum er at det du beskriver ikke kan være lovligt, hvad du ønsker at gøre er jo din egen sag


Besvar