kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
muzzie
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie »

hej folkens tak for jerer meget store hjælp her inde.
jeg har haft skorstensfejer forbi opg givet ham en plov for at hjælpe en mand i nød.
han kunne ikke finde nogle indstillinger på fyret der skulle være årsag til mit problem med varme ind i huset.
så kom han til og kigge på mine store cigar af en skorsten.
han sagde slap nu af du vil holde ozonlaget oppe med den. hvis fuglene kunne sidde på skorstenen ville de lune sig rigtig meget.
opmåling af skorsten viste 40 pascal. den suger simpelthen alt min varme oven ud.
skorstenen er en jern skorsten fra et halmfyr med røg dimension på ø250 hvilket jeg står og gerne vil af med nu.

hvis ikk andre har en mulighed man kan gøre ved den skorsten så man stadig kan bruge den måske og nedbringe suget i den?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af John Skov Jensen »

muzzie skrev:hej folkens tak for jerer meget store hjælp her inde.
jeg har haft skorstensfejer forbi opg givet ham en plov for at hjælpe en mand i nød.
han kunne ikke finde nogle indstillinger på fyret der skulle være årsag til mit problem med varme ind i huset.
så kom han til og kigge på mine store cigar af en skorsten.
han sagde slap nu af du vil holde ozonlaget oppe med den. hvis fuglene kunne sidde på skorstenen ville de lune sig rigtig meget.
opmåling af skorsten viste 40 pascal. den suger simpelthen alt min varme oven ud.
skorstenen er en jern skorsten fra et halmfyr med røg dimension på ø250 hvilket jeg står og gerne vil af med nu.

hvis ikk andre har en mulighed man kan gøre ved den skorsten så man stadig kan bruge den måske og nedbringe suget i den?
Jeg er bange for at denne udmeldelse fra din fejer viser han ikke ved en hujende fis om Atmos kedler og varmeanlæg :roll:
muzzie
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie »

hvad skal dette sige john skov?
uddyb dig?
Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af Boesgaard 54 »

Hvis du har mulighed for montere en træk stabilisator på skorstenen, kan du justere trækket i skorstenen til det foreskrevne træk fra Atmos.
Mvh. Jørgen
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af John Skov Jensen »

muzzie skrev:hvad skal dette sige john skov?
uddyb dig?
Først og fremmest skal vi snakke om det samlede varmesystem
Din kedelkreds og varmekreds har ikke noget med hinanden at gøre, udover at de begge har kontakt med akkutanken.
Husets forbrug har intet med kedlen at gøre, huset vil få det varme det skal have uanset om kedlen er i opstartsfase, under fuld drift eller helt slukket for den sags skyld. Det eneste der kræves er at der er varmt vand nok til rådighed i tanken.
Så hvis huset bliver kold er det fordi der ikke er varme nok til rådighed i tanken, det har ikke noget med kedlen at gøre rent systemmæssigt.
Ligeledes vil kedlen arbejde upåvirket af om huset bruger varme eller ej. Dog stiger fremløbstemperaturen fra kedlen når bunden i akku bliver varm i slutningen af en akkuopvarmning sekvens
Der er flere ubesvare spørgsmål der er stillet til dig i tråden som du ikke har svaret på, hvorfor det?? Svar da på de spørgsmål der bliver stillet, bla spørgsmål om hvor temperaturene omkring kedel og ladeventil er målt.

Monter er trækstabilisator så du får trækket ned. Det træk du har er ikke unormalt og kan nemt reguleres ned med en eller to trakstabilisator monteret.
Ved for højt træk arbejder kedlen ikke korrekt, men ydelsen vil stige når trækket stiger, hvis folk siger anderledes er det fordi de ikke har forstand på hvordan en Atmos arbejder. Den er netop monteret med en trækregulator hvis funktion er at åbne for luften og dermed trækket igennem kedlen når ydelsen/fremløbstemp skal øges og vice versa når ydelsen/fremløbstemp skal reduceres.
Mit eget system havde førhen et træk på næsten det samme som dit med det naturlige resultat at røgtemp blev meget varm da kedlens ydelse var langt over nominelt og røggasserne ikke nåede at blive kølet i kedlen. Alt dette blev afhjulpet af en trækstabilisator.

muzzie
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie »

det jeg gerne vil opnå er at jeg kan varme mit hus op med det fyr jeg nu engang har købt.
pt bruger jeg min brænde ovn det meste af dagen for og kunne holde varmen på 20 grader i huset.

jeg er lidt i vildrede. jeg læser mig frem til at temp på fyret oppe på displayet skal ligge på omkring 80 grader. dette kan jeg ikke få mit fyr til.
som du skriver john at du hjalp med trækstabilisator. var det på selve skorstenen eller på røgrøret fra fyret.
så vidt jeg kan forstå har trækket i skorstenen da også en kæmpe betydning for at jeg suger varmen ud og ikke op i akku?
hvis du har for højt et træk vil du jo trække varmen ud af fyret og ikke udnytte varmen optimalt?
muzzie
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 106
Tilmeldt: 28 dec 2012 17:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af muzzie »

det er selve kedel temp jeg ikk kan få op på de ønsket 80
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af John Skov Jensen »

muzzie skrev:det er selve kedel temp jeg ikk kan få op på de ønsket 80
Sendt pb til dig
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

kan ikk få kedel op på 80/85 grader

Indlæg af abn »

Har fulgt med i denne fra start af og syntes det lød mærkeligt at du ikke kunne få kedeltemp højere op da min altid har lagt på omkring 90-95 hvorefter blæseren slukker indtil den er faldet lidt igen. Men nu her i juleferien prøvede jeg lige at skifte min termostat i min ladomat til en 63 graders som jeg havde til at ligge istedet for den 72 graders der sad der i. Nu kommer kedeltemp op på ca 70 grader hvor den bliver indtil at hele tanken er varmet op til det samme og derefter stiger den så højere op.
Mvh Anders

Besvar