Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

måske problemer med atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
egedahl
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:25
Mit fyr: Atmos dc50s +woody 20kw
Areal: 312
Brændsel: Gran+ piller
Fremviser gerne i postnummer: 7442
Geografisk sted: 7442 Engesvang

måske problemer med atmos

Indlæg af egedahl » 17 dec 2012 23:14

Jeg Takker for svaret, det var en ordentlig omgang.
Har i dag haft ringet til et isoleringsfirma der kommer ud og gennemgår og giver hans vudering af hvor der skal sættes ind.
Spurgte ham i telefonen om ekspansionsbeholderen, bare af nysgerrighed, hvad hans mening var om isolering af den, hans svar var ,at man kun isolere den for at undgå frost i den, det er et meget begrænset varmetab, selv om den ikke er isoleret.

Med hensyn til varmetab er der 30 m. mellem fyrrum og stuehus, det betyder vel egentlig også en del?


Men et andet spørgsmål
Til sommer vil jeg have installeret et pillefyr som kan tage over når temp. falder i akku tanken, hvad skal jeg vælge.
Skal være en med så lidt arbejde som muligt og med et budget på max. 50000, hvis det kan lade sig gøre.


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

måske problemer med atmos

Indlæg af EKP » 18 dec 2012 00:20

egedahl skrev:Jeg Takker for svaret, det var en ordentlig omgang.
Har i dag haft ringet til et isoleringsfirma der kommer ud og gennemgår og giver hans vudering af hvor der skal sættes ind.
Spurgte ham i telefonen om ekspansionsbeholderen, bare af nysgerrighed, hvad hans mening var om isolering af den, hans svar var ,at man kun isolere den for at undgå frost i den, det er et meget begrænset varmetab, selv om den ikke er isoleret.

Som jeg skrev afhænger det af installationstypen - står der vand i den er der voldsomt varmetab - står der ingen vand i den er det begrænset men en god idé af hensyn til frost.

Med hensyn til varmetab er der 30 m. mellem fyrrum og stuehus, det betyder vel egentlig også en del?

Det kan vi ikke svare dig ordenligt på da vi ikke ved hvorledes dine rør er isoleret. Hvis de er super godt isoleret betyder det ikke alverden (jeg har selv 40 meter) men er det dårligt isoleret betyder det vildt meget

Men et andet spørgsmål
Til sommer vil jeg have installeret et pillefyr som kan tage over når temp. falder i akku tanken, hvad skal jeg vælge.
Skal være en med så lidt arbejde som muligt og med et budget på max. 50000, hvis det kan lade sig gøre.
Jeg vil anbefale en Scotte fra Nordjysk Bioenergi som jeg selv har købt. Jeg har et 16 Kw og når det fryser mere end de 10 grader kører det ca. med 50% (altså 8 kw). I dit tilfælde ville jeg nok anskaffe mindst et 20 Kw. med mindre du får styr på dit varmetab. Det er klart at jo dyrere et anlæg du køber jo mindre skal du lave. Hvis du kan holde ud at skulle fylde piller på engang om ugen og tømme askeskuffe hver 14. dag så er Scotten et fint valg hvor du får rigtig meget fyr for pengene.
Bemærk at piller ikke er helt billige så det begynder at give god mening at efterisolere. Min Scotte Blackstart blev sat op for en måned siden og kom til at koste mig 35.000 kr. med det hele - jeg rørte ikke en finger. Jeg har fået styr på isolering af rør og akku og ekspansion. Det næste bliver at få skiftet resten af vinduerne og få blæst Rockwool i hulmureren. Når der fyres med piller er det en god forretning - held og lykke med projektet

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

måske problemer med atmos

Indlæg af mejeristen » 18 dec 2012 21:44

mht varmetab i rør kan jeg da fortælle at´da jeg samlede mit anlæg kørte jeg i 14 dage med 12m uisoleret 1" rør, ude temp var 10grd. jeg havde over de 12m rør et varmetab på 20 grd hvilket blev reduceret til MAX 5 grd efter at de blev isoleret med 60mm rørskåle fra isover
Så dårligt isolerede rør er noget LORT
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar