Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

problemer med og holde vandet varm

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
manta400
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 17 dec 2010 19:30

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af manta400 » 05 dec 2012 06:50

vi har nu haft vores atmos dc 50 s i 3 år nu. og det er gradvis blevet være med tiden og holde de 1200 l vand varm natten over. i går kl 22 var de 1200 l vand 80 grader i top og 60 i bund. i morgens kl 6.30 var de 1200 l vand 22 grader i top og bund.
vi fyre med affalds træ og har altid gjort det. men som sagt det er blevet være hen af vejen. lige nu er der ca 20 grader inde i huset det er lige lidt nok. plejer og kan holde den på 26 grader..

den første sommer kunne vi nøjes med og fyre hver 3-4 dag og i år har vi fyret hver 2 dag.
nu fyre vi 2 gange om dagen og vinteren er kun lige startet..

hvis der er en venlig sjæl nær viborg 8800 (almind) der har tid og lyst til og komme og se hva dælan der er galt. så er der en kasse øl til ham...

skriv en privat besked til mig. så får du adresen..

mvh rico h


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af Jens » 05 dec 2012 10:21

Efter min overbevisning, så finder du ingen fejl i dit system, - løsningen vil være at få minimum den dobbelte mængde akkumulering. Forskellen i forhold til tidligere år ligger indenfor hvad jeg vil kalde normale variationer : - sommeren eksempelvis i år var jo temmelig kølig, ingen varme sommeraftener og nætter, og krævede derfor mere varme fra fyret.

Forskellen kan ligge i noget så simpelt som ændret varmtvandsforbrug, det er noget som trækker rigtig hårdt i akkumuleringen, - er der kommet en lille ny til, som kræver mere varmt vand eller er der en teenager, som ynder lange bade, - så har du sikkert forklaringen.

Den eneste mulige fejl, jeg kan finde på - er hvis du cirkulerer vandet gennem en dårlig isoleret ekspansionbeholder, og der nu er blevet åbnet mere for denne cirkulation
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jopa

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af jopa » 05 dec 2012 10:44

Underligt. Jeg har kun en akku på 500L og jeg fyrer kun 1 gang om dagen.
Nu hvor det er så koldt er der varme på radiatorer lige nu kl ca 10.40 og har vel en ca 20gr, regner med at fyre op kl 1200.

Forår og efterår fyrer vi kl ca 1600.

Vores hus er ikke specielt godt isoleret men vi har så kun varme i nederste etage af huset og første sal er radiatorer på 1.

Regner med at smide en akkutank på 1200L mere på inden næste vinter. (er købt)

ps måske hænger det sammen med at vi ikke render rundt og skruer op og ned på radiatorene, så der er stort set samme tmp i huset nat som dag og huset er gennemvarmt.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af Tom_AT » 05 dec 2012 12:45

manta400 skrev:vi har nu haft vores atmos dc 50 s i 3 år nu. og det er gradvis blevet være med tiden og holde de 1200 l vand varm natten over. i går kl 22 var de 1200 l vand 80 grader i top og 60 i bund. i morgens kl 6.30 var de 1200 l vand 22 grader i top og bund.
vi fyre med affalds træ og har altid gjort det. men som sagt det er blevet være hen af vejen. lige nu er der ca 20 grader inde i huset det er lige lidt nok. plejer og kan holde den på 26 grader..

den første sommer kunne vi nøjes med og fyre hver 3-4 dag og i år har vi fyret hver 2 dag.
nu fyre vi 2 gange om dagen og vinteren er kun lige startet..

hvis der er en venlig sjæl nær viborg 8800 (almind) der har tid og lyst til og komme og se hva dælan der er galt. så er der en kasse øl til ham...

skriv en privat besked til mig. så får du adresen..

mvh rico h
DEt var dælme en bette akkutank til det store fyr. Er du sikker på du fyrer korrekt? Som skrevet ovenfor så skal du gerne op på en 3-4000 liter akkutank før det bliver optimalt.

manta400
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 17 dec 2010 19:30

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af manta400 » 05 dec 2012 20:24

Tom_AT skrev:
DEt var dælme en bette akkutank til det store fyr. Er du sikker på du fyrer korrekt? Som skrevet ovenfor så skal du gerne op på en 3-4000 liter akkutank før det bliver optimalt.
jeg ved godt den er lille. men har ikke haft bøvl før nu. jeg fyre nok ikke regtig i kedelen. har aldrig fatte manualen. der for kunne det være fedt og få en ud og hjælpe mig. jeg er rimlig desperat..
i dag har konen haft fri og har fyret fra kl 06.00 og til kl 15,30. vandet var kun 60 grader i top og 40 i bund. hun fyldte fyret 3 gange med affalds træ (spær og lægter og vindus rammer).
fyret så op igen kl 18,30 nu er kl 20,20 tank står på 70 i top og 50 i bund..
vi har ca 90 kvm med gulv varme og 3 rum med retiator.

hvis jeg skal op på 3-4000 l vand får jeg da aldrig det varmet op. :(
jeg kan jo næsten ikke varme 1200 l op som det er nu.

jeg kan lige skrive hvor mine dreje knapper står. den der står operating ved sider til venstre den står i midten. den der står waste gas ved står på halv under optænding når temp når 60 grader skruger vi den op på max. bliver den på halv blæser fyret vider selv om det er gået ud.. den bag på står på 90 grader. jeg har en thermostet på der starter pumpen ved 68 grader og holder igen ved 58 grader ca..

jeg prøver lige i morgen og følge side 9 i manualen. hvis jeg kan hitte ud af det :)


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af Zarge » 05 dec 2012 21:26

er der ordenlig gang i underforbrændingen (buldrer den)?

jopa

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af jopa » 05 dec 2012 21:42

manta400 skrev:
jeg ved godt den er lille. men har ikke haft bøvl før nu. jeg fyre nok ikke regtig i kedelen. har aldrig fatte manualen. der for kunne det være fedt og få en ud og hjælpe mig. jeg er rimlig desperat..
i dag har konen haft fri og har fyret fra kl 06.00 og til kl 15,30. vandet var kun 60 grader i top og 40 i bund. hun fyldte fyret 3 gange med affalds træ (spær og lægter og vindus rammer).
fyret så op igen kl 18,30 nu er kl 20,20 tank står på 70 i top og 50 i bund..
vi har ca 90 kvm med gulv varme og 3 rum med retiator.

hvis jeg skal op på 3-4000 l vand får jeg da aldrig det varmet op. :(
jeg kan jo næsten ikke varme 1200 l op som det er nu.

jeg kan lige skrive hvor mine dreje knapper står. den der står operating ved sider til venstre den står i midten. den der står waste gas ved står på halv under optænding når temp når 60 grader skruger vi den op på max. bliver den på halv blæser fyret vider selv om det er gået ud.. den bag på står på 90 grader. jeg har en thermostet på der starter pumpen ved 68 grader og holder igen ved 58 grader ca..

jeg prøver lige i morgen og følge side 9 i manualen. hvis jeg kan hitte ud af det :)
Ud over at det er en enorm kedel til alm husbehov (syntes jeg) så husk at dit træ faktisk ikke skal brænde i øverste kammer, men blot gløde og så smide gasserne ned i nederste kammer hvor de brænder ved meget høj tmp, så sørg for at det buldrer lystigt i nederste kammer.

Åben lågen og check.
Øverste kammer må ikke få luft når først forgasningen er i gang og selvf hvis du smider mere træ på.

Med tyndt affaldstræ kan du jo blive ved og ved med at smide træ på det futter sikkert for hurtigt af.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af Tom_AT » 05 dec 2012 22:50

manta400 skrev:
jeg ved godt den er lille. men har ikke haft bøvl før nu. jeg fyre nok ikke regtig i kedelen. har aldrig fatte manualen. der for kunne det være fedt og få en ud og hjælpe mig. jeg er rimlig desperat..
i dag har konen haft fri og har fyret fra kl 06.00 og til kl 15,30. vandet var kun 60 grader i top og 40 i bund. hun fyldte fyret 3 gange med affalds træ (spær og lægter og vindus rammer).
fyret så op igen kl 18,30 nu er kl 20,20 tank står på 70 i top og 50 i bund..
vi har ca 90 kvm med gulv varme og 3 rum med retiator.

hvis jeg skal op på 3-4000 l vand får jeg da aldrig det varmet op. :(
jeg kan jo næsten ikke varme 1200 l op som det er nu.

jeg kan lige skrive hvor mine dreje knapper står. den der står operating ved sider til venstre den står i midten. den der står waste gas ved står på halv under optænding når temp når 60 grader skruger vi den op på max. bliver den på halv blæser fyret vider selv om det er gået ud.. den bag på står på 90 grader. jeg har en thermostet på der starter pumpen ved 68 grader og holder igen ved 58 grader ca..

jeg prøver lige i morgen og følge side 9 i manualen. hvis jeg kan hitte ud af det :)
Jeg er ikke ekspert eller noget. Men jeg synes selv jeg har fin gang i min Atmos DC25 / 1800 liter akku-tank. Hvis du er interesseret er du meget velkommen til at kigge ud :-)

Har du monteret Termovar/Laddomat ?

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af svæver » 06 dec 2012 05:33

jopa skrev:
Ud over at det er en enorm kedel til alm husbehov (syntes jeg) så husk at dit træ faktisk ikke skal brænde i øverste kammer, men blot gløde og så smide gasserne ned i nederste kammer hvor de brænder ved meget høj tmp, så sørg for at det buldrer lystigt i nederste kammer.

Åben lågen og check.
Øverste kammer må ikke få luft når først forgasningen er i gang og selvf hvis du smider mere træ på.

Med tyndt affaldstræ kan du jo blive ved og ved med at smide træ på det futter sikkert for hurtigt af.
Tja jeg fyrer også med affaldstræ (engangspaller) og nu på denne tid af året, fyrere jeg 2 gange i døgnet, hvor jeg fylder min dc 32 3/4 op hver gang dvs 2x 3/4 fyrfuld i døgnet. Jeg kan ikke fylde mere i jeg har kun 1500 liter akku.

Nu til sagen, kunne det ikke tænkes at det er en kombination af forkert fyring,(evt i "pause") og manglende rensning?
Det er sku en skam der er så langt der ned.

/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

manta400
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 17 dec 2010 19:30

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af manta400 » 06 dec 2012 06:40

Zarge skrev:er der ordenlig gang i underforbrændingen (buldrer den)?
nix den bulder ikke. kan mest høre blæseren.

til jørgen. rensning er ok. ang pause den har ladrig gået på pause for mig. fyret op i den i går kl 18,30 den stod på mellem 60 og 65 grader i fyret hele tiden. og det var med store spær stykker. husk jeg har altid fyret med affalds træ det er først nu der er bøvl med det.


Besvar