Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

problemer med og holde vandet varm

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af John Skov Jensen » 06 dec 2012 07:41

manta400 skrev:
jeg ved godt den er lille. men har ikke haft bøvl før nu. jeg fyre nok ikke regtig i kedelen. har aldrig fatte manualen. der for kunne det være fedt og få en ud og hjælpe mig. jeg er rimlig desperat..
i dag har konen haft fri og har fyret fra kl 06.00 og til kl 15,30. vandet var kun 60 grader i top og 40 i bund. hun fyldte fyret 3 gange med affalds træ (spær og lægter og vindus rammer).
fyret så op igen kl 18,30 nu er kl 20,20 tank står på 70 i top og 50 i bund..
vi har ca 90 kvm med gulv varme og 3 rum med retiator.

hvis jeg skal op på 3-4000 l vand får jeg da aldrig det varmet op. :(
jeg kan jo næsten ikke varme 1200 l op som det er nu.

jeg kan lige skrive hvor mine dreje knapper står. den der står operating ved sider til venstre den står i midten. den der står waste gas ved står på halv under optænding når temp når 60 grader skruger vi den op på max. bliver den på halv blæser fyret vider selv om det er gået ud.. den bag på står på 90 grader. jeg har en thermostet på der starter pumpen ved 68 grader og holder igen ved 58 grader ca..

jeg prøver lige i morgen og følge side 9 i manualen. hvis jeg kan hitte ud af det :)
Du skal først og fremmest justere kedlen iht denne manual
http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Atmo ... edning.pdf

Afsnit 4.2.2 til 4.2.3 og 17.1.1 til 17.1.2. Ang. indstillingen af luftfordelerspjældet omtalt i 17.1.2 det er min erfaring at kedlen brænder bedst ved en indstilling på 6-10mm og ikke de 2-6mm som står nævnt.

Dine to drejeknapper står ikke korrekt.
Operating temp, drifttemp skal stå så røggassugeren stopper når kedeltemp nærmer sig de 90grader.
Wastegas, røggastemp skal under opstart drejes mod uret så røggas sugeren starter, når der er godt gang i kedlen drejes den op til det punkt hvor sugeren netop stopper når træet er brændt ud.
Trækregulator, selvom termostaten står på 90 grader skal kædelængden stadig justeres så spjældet først lukker i ved godt 90 grader.

Du skriver at du har en termostat på der starter og stopper pumpen. Er det en ladeventil du snakker om? Hvis ikke er det nok det første du skal ud og have købt. Den er et must mellem kedel og akkutank da den styrer returtemp og flow i kedlen afh af kedelydelsen. Ekstern termostat kan du skrotte, kedlen har indbygget denne funktionalitet, klemme 5 og 6 under topdækslet er beregnet til dette

Det hele står også i manualen uder de nævnte afsnit


jopa

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af jopa » 06 dec 2012 11:34

manta400 skrev:
nix den bulder ikke. kan mest høre blæseren.

til jørgen. rensning er ok. ang pause den har ladrig gået på pause for mig. fyret op i den i går kl 18,30 den stod på mellem 60 og 65 grader i fyret hele tiden. og det var med store spær stykker. husk jeg har altid fyret med affalds træ det er først nu der er bøvl med det.
Kunne forestille mig at kedlen din er alt for stor til at du kan udnytte den ordentligt.

Når du har fuld knald på så check om det ser ca sådan ud i nederste kammer:
Billede

Det er godtnok en Orlan kedel
Skulle gerne give 1600gr i nederste kammer så vidt jeg husker

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af Tom_AT » 06 dec 2012 11:42

jopa skrev:
Kunne forestille mig at kedlen din er alt for stor til at du kan udnytte den ordentligt.

Når du har fuld knald på så check om det ser ca sådan ud i nederste kammer:
Billede

Det er godtnok en Orlan kedel
Skulle gerne give 1600gr i nederste kammer så vidt jeg husker
Det er ikke kedlens størrelse der er den begræsende faktor. Det er nok nærmere at der ikke bliver fyret korrekt, at det tilsyneladende ikke er monteret ladeventil og så at akkutanken er alt for bette.

Og selvom kedlen er så stor som den er i forhold til de 1200 liter akkumulering, burde det ikke være noget problem at få temperaturen op på 85 grader i hele tanken. Og sikkert uden at skulle fylde brænde på igen.

jopa

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af jopa » 06 dec 2012 12:19

Tror ikke at størrelsen på akku har så stor betydning.
Har selv pt kun 500L og det funker fint som på billedet.
Er dog i gang med at opstille 1200 l tank mere.

Fyrer man med affaldstræ paller og lignende kan det være at træet ikke ligger ordentligt og laver "huler" og dermed dårlig forbrænding.

Gætter også på at han mangler en ladomat.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af Tom_AT » 06 dec 2012 13:36

Selvfølgelig har det ikke stor betydning hvis fyret kører rigtigt. Men 1200 liter er ikke meget til så stor en kedel. Og komforten ryger da også. Hvis han fik en større akkutank kunne man jo nøjes med at fyre hver 2.-3. dag i denne tid.


jopa

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af jopa » 06 dec 2012 13:58

Tom_AT skrev:Selvfølgelig har det ikke stor betydning hvis fyret kører rigtigt. Men 1200 liter er ikke meget til så stor en kedel. Og komforten ryger da også. Hvis han fik en større akkutank kunne man jo nøjes med at fyre hver 2.-3. dag i denne tid.
Korrekt

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af svæver » 06 dec 2012 16:29

manta400 skrev:
nix den bulder ikke. kan mest høre blæseren.

til jørgen. rensning er ok. ang pause den har ladrig gået på pause for mig. fyret op i den i går kl 18,30 den stod på mellem 60 og 65 grader i fyret hele tiden. og det var med store spær stykker. husk jeg har altid fyret med affalds træ det er først nu der er bøvl med det.
Det jeg mente var: jeg har en mindre kedel end din, 1500 l akku, og hvis mine akkuer er nede på 40 grader så tør jeg ikke fylde fyret helt op... enten er dit luftspjæld helt forkert indstillet og dermed manglende udnyttelse af træet eller også er det beskidt i røgkanalerne. Kommer underforbrændingen egentlig op at kører?? har du et skorstenstermometer på? hvis hvad er temperaturen lige før du skifter spjældet over og hvor lang tid bruger den på at nå 300>?
/Jørgen

Edit: Du starter da med et lille optændingsbål ikke?
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

manta400
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 17 dec 2010 19:30

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af manta400 » 10 dec 2012 19:58

jopa skrev:
Kunne forestille mig at kedlen din er alt for stor til at du kan udnytte den ordentligt.

Når du har fuld knald på så check om det ser ca sådan ud i nederste kammer:
Billede

Det er godtnok en Orlan kedel
Skulle gerne give 1600gr i nederste kammer så vidt jeg husker
mit fyr suger i det nederst kammer. og dit blæser luft ind i det øverst kammer så jeg kan ikke se om der er knald på da undertrykket forsvinder når jeg åbner nederst låge..

har nu prøvet og følge brugsforvinrigen uden held. har også juster den låge lige under fremløbet. og jeg kan ikke få det til og buldre. er der en venlig sjæl jeg kan prøve og snakke med så smid dit tlf nr i en privat besked så ringer jeg dig op..

mvh

Slettet 12854

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af Slettet 12854 » 10 dec 2012 21:17

Kender ikke lige din kedel, men andre med underforbrændning.

Er der gennemgang i alle røgkanaler ?
Er der gennemgang i kanaler til luft, fra blæser og ind i kedel ?
Kunne blæservinge være fyldt med skidt / snavs ?
Er der en kontra-klap til luften på sådan en fætter ?, hvis ja, så kunne den måske finde på at sidde fast og give problemer.

wellev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 08 nov 2010 12:24
Mit fyr: baxi 1.5 2002 atmos 32 rapsfyr
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4243
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: vest sjæland rude 4243

problemer med og holde vandet varm

Indlæg af wellev » 11 dec 2012 21:02

hvad er dit vandtryk på anlæget vis der ikke er tryk nok på varmer det ikke jeg har ca 1.5bar


Besvar