Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Store problemer med luft?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
TsT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 nov 2011 14:40
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 18Kw
Areal: 108
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7000

Store problemer med luft?

Indlæg af TsT » 17 nov 2012 11:28

Hejsa med jer allesammen.
Måske her er non' som evt. ka' hjælpe mig med et efterhånden meget stort problem jeg har med min Orlan Gasogen kedel..
Anlæget blev bygget sidste år og har sammenlagt kørt upåklaligt i ca. to mdr. men siden har det ik' kørt som det skal!
Meget tyder på her er tale om luft i systemet! og har forsøgt med alle kunstens regler at hafjælpe problemet ved hel' op til fem luftpotter sadt op strategiske steder. De fanger godtnok lidt luft, men tilsyneladende ik' tilstrækkeligt? For når Laddomat pumpen tændes og slukkes, ka' der høres at der ligesom skubbes til luftlommer i systemen i umiddelbar nærhed af kedlen. Enten i selve kedelen eller mellem kedel og akku. Tank? Det bevirker at kedlen ret hurtigt går i pausefyring og dertil soder meget! Opladning af akku. Tanken er nærmest ik' til stede..
Er her non' der har erfaringer med tilsætning af en smule sæbe i systemet? Har hørt det vil få større luftlommer til at fortætte sig og derved vil få nemmere ved at flytte sig?
Ku' være fint hvis non' har forslag eller på anden måde løsning til hvordan problemet vil ku' afhjælpes??

På forhånd tak..


jopa

Store problemer med luft?

Indlæg af jopa » 17 nov 2012 11:51

Du bør udfylde din profil.

Hvis kedlen har kørt fint i 2 mdr kunne du overveje om du skal efterfylde anlægget

levi

Store problemer med luft?

Indlæg af levi » 17 nov 2012 11:55

TsT skrev:Hejsa med jer allesammen.
Måske her er non' som evt. ka' hjælpe mig med et efterhånden meget stort problem jeg har med min Orlan Gasogen kedel..
Anlæget blev bygget sidste år og har sammenlagt kørt upåklaligt i ca. to mdr. men siden har det ik' kørt som det skal!
Meget tyder på her er tale om luft i systemet! og har forsøgt med alle kunstens regler at hafjælpe problemet ved hel' op til fem luftpotter sadt op strategiske steder. De fanger godtnok lidt luft, men tilsyneladende ik' tilstrækkeligt? For når Laddomat pumpen tændes og slukkes, ka' der høres at der ligesom skubbes til luftlommer i systemen i umiddelbar nærhed af kedlen. Enten i selve kedelen eller mellem kedel og akku. Tank? Det bevirker at kedlen ret hurtigt går i pausefyring og dertil soder meget! Opladning af akku. Tanken er nærmest ik' til stede..
Er her non' der har erfaringer med tilsætning af en smule sæbe i systemet? Har hørt det vil få større luftlommer til at fortætte sig og derved vil få nemmere ved at flytte sig?
Ku' være fint hvis non' har forslag eller på anden måde løsning til hvordan problemet vil ku' afhjælpes??

På forhånd tak..
Hvor stor er din ekspansion ? - Og er det en åben eller lukket ekspansion ?

TsT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 nov 2011 14:40
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 18Kw
Areal: 108
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 7000

Store problemer med luft?

Indlæg af TsT » 17 nov 2012 12:49

Hej john. Jeg har for få dage siden efterfyldt anlæget. Så den del skulle være iorden..

Søren : Det er et lukket system, med en overdimensionel Aquasystem beholder på 80l.. Akkumuleringstanken er højisoleret og på 800l Fyret er en Orlan Gosogen Super 18kw
Har monteret en Alpha2 på Laddomaten og Alpha2 på indløbet til huset.

Har netop lige nu oplevet for mig et sært fænomen. Har haft slukket for pumpen til huset i en halv times tid og i den mellemlæggende tid, har kedlen kørt for fulde omdrejninger og ladet akku.Tanken til godt 80g uden pausefyring? Fænomenet sidst set i de to mdr. systemet kørte korrekt? Mener, det virker sært at kedlen ka' afgi' varmen til akku.Tanken når pumpen til huset slukkes og går i hurtig pausefyring når den tændes? Ka' i evt. udrede en konklusion af det? Sidder pumpen til huset ukorrekt? (Lige efter aftag fra Akku.Tank til hus) Ka' der være sansynlighed for de to pumper modarbejder hinanden??

Ps. Det overordnede problem er at kedlen ik' vil afgi' varme til tanken og derved hurtig går i pausefyring etc.

jopa

Store problemer med luft?

Indlæg af jopa » 17 nov 2012 13:06

Er ikke ekspert men har samme anlæg.
Dog kun en cirkulationspumpe.
Kedlen skal køre for fuld skrald (min er sat til 80-85gr) og huset varmes op fra akkutank.

Går ud fra det er samme måde dit kører på.

Min dog med åben ekspansion

ps har du renset de bagerste røgkanaler ?


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Store problemer med luft?

Indlæg af H.S » 17 nov 2012 13:35

TsT skrev: Har monteret en Alpha2 på Laddomaten og Alpha2 på indløbet til huset.
Hej
Hvad er de for en ladomat du har monteret en Alpha2 på
er du sikker på at den passer på den og at du med en trykstyret pumpe vil opnå det du ville
hvis den fysisk passer vil jeg mene at den skal "låses" i et af de 3 trin

Havde du også den på i de første 2 md ??
de luftpotter du har på sidder de alle på "tryksiden" af pumpen
ellers kan de godt suge luft ind
Senest rettet af H.S 17 nov 2012 13:40, rettet i alt 1 gang.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store problemer med luft?

Indlæg af John Skov Jensen » 17 nov 2012 13:39

H.S skrev:
Hej
Hvad er de for en ladomat du har monteret en Alpha2 på
er du sikker på at den passer på den og at du ved en trykstyret pumpe vil opnå det du ville

Havde du også den på i de første 2 md ??
de luftpotter du har på sidder de alle på "tryksiden" af pumpen
ellers kan de godt suge luft ind

en alpha2 kan sagtens køre med fast indstilling som en alm pumpe uden at regulere trykket

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Store problemer med luft?

Indlæg af H.S » 17 nov 2012 13:44

kan sagtens køre med fast indstilling som en alm pumpe uden at regulere trykket

det er jeg godt klar over i trin 1,2,3
Det største spørgsmål er om den fysisk passer i huset på ladomaten
(diameter på skovlhjul osv.)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store problemer med luft?

Indlæg af John Skov Jensen » 17 nov 2012 13:49

det gør den hvis laddomaten var født med en alm grundfos ab fabrik. Det er der skrevet en del om her på forum tidligere

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store problemer med luft?

Indlæg af John Skov Jensen » 17 nov 2012 20:36

TsT skrev:Hej john. Jeg har for få dage siden efterfyldt anlæget. Så den del skulle være iorden..

Søren : Det er et lukket system, med en overdimensionel Aquasystem beholder på 80l.. Akkumuleringstanken er højisoleret og på 800l Fyret er en Orlan Gosogen Super 18kw
Har monteret en Alpha2 på Laddomaten og Alpha2 på indløbet til huset.

Har netop lige nu oplevet for mig et sært fænomen. Har haft slukket for pumpen til huset i en halv times tid og i den mellemlæggende tid, har kedlen kørt for fulde omdrejninger og ladet akku.Tanken til godt 80g uden pausefyring? Fænomenet sidst set i de to mdr. systemet kørte korrekt? Mener, det virker sært at kedlen ka' afgi' varmen til akku.Tanken når pumpen til huset slukkes og går i hurtig pausefyring når den tændes? Ka' i evt. udrede en konklusion af det? Sidder pumpen til huset ukorrekt? (Lige efter aftag fra Akku.Tank til hus) Ka' der være sansynlighed for de to pumper modarbejder hinanden??

Ps. Det overordnede problem er at kedlen ik' vil afgi' varme til tanken og derved hurtig går i pausefyring etc.

Mht luft i systemet
Hvordan opfører dit anlægstryk sig når akku går fra fuld optanket til kold? Hvad er fortrykket på din ekspansion? Hvor højt er der fra top til bund på dit anlæg? Nu skriver du jo at din tryk ekspansion er overdimensioneret, det mener jeg bestemt ikke den er. 80L ekspansion til 800L akku, plus installationen, plus orlan kedel der også indeholder 35L vand.
Jeg mistænker følgende, du kan jo selv tjekke det og modbevise det
Fortryk er fejl i trykekspansionen. Fortrykket skal være 0,1-0,2 bar over det statiske vandtryk i anlægget. Er der 5m fra top til bunden af anlægget skal fortrykket være 0,2 bar plus 0,5 bar, dvs 0,7 bar. Trykket ved helt kold anlæg bør så derfor være 0,8 bar. Dette tryk vil stige når anlægget varmes op.
Ekspansionens volumen er i mine øjne lige i underkanten, plus hvis fortryk er forkert giver det mindre brugbar ekspansionsvolumen. Når anlægget gå fra fuldt opladet til helt tom for varme så falder trykket i anlægget og derved kan der suges luft ind, f.eks i en automatudlufter.

Det du skriver med hvordan kedlen reagerer når huspumpen slukkes og tændes lyder mærkeligt. Du bliver nødt til at tegne en lille skitse over hvordan det er strikket sammen.
Kedlen bør selvfølgelig arbejde helt uafhængig af om huset aftager varme eller ej


Besvar