Atmos dc 25 betjening for dummies

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Allan johansen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 aug 2012 22:55
Mit fyr: AtmosDC25
Areal: 200
Brændsel: Gran og paller
Fremviser gerne i postnummer: 4220
Geografisk sted: Korsør

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af Allan johansen »

Hej alle

er helt ny i denne verden og har brug for lidt hjælp.

Jeg har købt et hus for nylig hvor der stod en gammel salemander sag som er udskiftet med et Atmos dc 25 nu og sikke en forskel. Kan allerede nu se en verden til forskel

MEN jeg har brug for lidt hjælp med hvordan man skal bruge de 2 indstillings knapper.



Jeg er med på at man skal hive ud i stangen når man tænder op og skruer den til højre til nul og når der er fat så skubber ind og skruer til minimum.

Men ud over det er jeg lidt lost kan godt få masser af varme på min aku tank osv men ville mene det selv skulle slukke for blæser og så selv køre videre på pumpe.

Hjælp til en tumpe søges. Har prøvet at læse manualen men det er lidt sort snak

På forhånd tak


[album]987[/album]

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af steinmeier »

den der er under termometet styre temp som du ønsker at op nå, du sætter den til den ønskede temp og så når den temp er opnået så slukker blæser.
den anden styrer blæseren, dvs hvornår den skal slukke når der er brændt ud i kammeret.
mener at der er lign oplæg her inde hvor der linkes til brugsmanualen ellers kontakt Havmand har har styr på det...
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af Skovløber »

Den til venstre har jeg til at stå på max, dvs kedlen kører konstant med røggasblæser for at få en høj kedeltemp til akku.
Hvis du ikke ønsker en så høj akku temp, så skrug denne lidt ned. Det der så sker, er at blæser slukker og pumpen kører videre. Når så kedel vand er kommet ned i temp, så starter blæser igen.
Den til højre, har jeg næsten til at stå på max. Det er din røggasføler. Det er den der skal slukke for kedlen når brændte er brændt ud. Dvs både blæser og pumpen. Det skal jo lige siges at du først kan stille den derop, når kedlen er kommet op i temperatur, altså røggassen.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af John Skov Jensen »

For det første bør du læse manualen
http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Atmo ... edning.pdf

En lille opsummering
Den venstre knap er driftermostaten. Den skal selvfølgelig ikke stå på max på noget tidspunkt. Den stilles så røggas sugeren stopper ved en kedeltemperatur på ca 93 grader. Det vil typisk være når akkutanken er ved at være fyldt helt op og returtemperaturen bliver høj at kedlen kan opnå denne temperatur.
Men når den først er stillet skal den ikke røres mere.

Den højre er røggastermostaten der styrer din ladeventil/kedelpumpe.
Den drejes ned på min. under opstart og drejes efter 5-10min op til det punkt hvor pumpen slukkes præcis når brændet er brændt ud. Der kan du evt lave et lille mærke så det er let at finde dette samme punkt dag efter dag

I manualen skal du også hæfte dig ved indstilling af primær/sekundær luftspjældet og trækregulatoren. Begge er godt beskrevet.

Som svar på dit spørgsmål med røgsugeren, den skal køre hele tiden under drift indtil max kedeltemperatur opnås.

/John
Allan johansen
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 25
Tilmeldt: 20 aug 2012 22:55
Mit fyr: AtmosDC25
Areal: 200
Brændsel: Gran og paller
Fremviser gerne i postnummer: 4220
Geografisk sted: Korsør

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af Allan johansen »

Okay må prøve at rode lidt med det her de næste par dage. Men dvs. at man selv må sjusse sig frem til hvor de skal stå for at opnå den ønsket temperatur?

Som det er nu fyre jeg indtil jeg når ca 90 grader på min akku tank det tager ca 3 timer fra jeg starter fra 50 grader. Jeg har en 62 graders ventil i min blandeventil og overvejer at prøve med en 52 graders istedet for at prøve at få det til at gå lidt hurtigere.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af John Skov Jensen »

ja, du skal selv trimme på de forskelige håndtag og knapper. Der er mange ting der påvirker forbrændingen, men særligt brændetype og fugtighed.

Jeg er ikke sikker på om du med blandeventil mener kedelshunt eller fremløbsshunt, men jeg syntes ikke du skal montere en 52 graders termostat i din kedelshunt da det vil åbne for muligheden for tærringer i kedlen pga for kold returtemperatur.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af EKP »

John Skov Jensen » 05 Sep 2012, 06:06 skrev:For det første bør du læse manualen
http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Atmo ... edning.pdf

En lille opsummering
Den venstre knap er driftermostaten. Den skal selvfølgelig ikke stå på max på noget tidspunkt. Den stilles så røggas sugeren stopper ved en kedeltemperatur på ca 93 grader. Det vil typisk være når akkutanken er ved at være fyldt helt op og returtemperaturen bliver høj at kedlen kan opnå denne temperatur.
Men når den først er stillet skal den ikke røres mere.

Min står da altid på max - det piller jeg da ikke ved. Hvad skulle grunden være til at skrue den ned?





Den højre er røggastermostaten der styrer din ladeventil/kedelpumpe.
Den drejes ned på min. under opstart og drejes efter 5-10min op til det punkt hvor pumpen slukkes præcis når brændet er brændt ud. Der kan du evt lave et lille mærke så det er let at finde dette samme punkt dag efter dag

I manualen skal du også hæfte dig ved indstilling af primær/sekundær luftspjældet og trækregulatoren. Begge er godt beskrevet.

Som svar på dit spørgsmål med røgsugeren, den skal køre hele tiden under drift indtil max kedeltemperatur opnås.

/John
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af John Skov Jensen »

Min står da altid på max - det piller jeg da ikke ved. Hvad skulle grunden være til at skrue den ned?



Den hjælper med at regulere max kedeltemperatur sammen med trækregulatoren.
At du ikke har stillet på den gør ikke dens funktion mere uvæsentlig. Meningen er at sugeren skal slukke lige inden max kedeltemperatur opnås, trækregulatoren vil så sørge for den sidste fine justering af trækket og dermed temperaturen. Det gør den nemmest når sugeren ikke kører og trækket derfor er mindre.
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Atmos dc 25 betjening for dummies

Indlæg af EKP »

John Skov Jensen » 05 Sep 2012, 18:33 skrev:Min står da altid på max - det piller jeg da ikke ved. Hvad skulle grunden være til at skrue den ned?



Den hjælper med at regulere max kedeltemperatur sammen med trækregulatoren.
At du ikke har stillet på den gør ikke dens funktion mere uvæsentlig. Meningen er at sugeren skal slukke lige inden max kedeltemperatur opnås, trækregulatoren vil så sørge for den sidste fine justering af trækket og dermed temperaturen. Det gør den nemmest når sugeren ikke kører og trækket derfor er mindre.
Okay det lader heldigvis til at du er enig så langt som at man ikke skal bruge termostaten til kedeltemperaturen til at justere fyret under drift. Det vil blot give dårlig forbrænding og ringe udnyttelse af træet. Jeg er helt enig med dig i at der egentlig ikke er nogen grund til at blæseren kører når sikkerhedsspjældet bagpå er lukket. Det sker jo ikke så tit hvis man kender sit fyr og hvis man har en akkutank der passer til fyret. Næste gang jeg konstaterer at der er fyld for meget brænde i kedlen vil jeg få justeret så den lukker samtidigt med spjældet :great:

Det kan jo være det forlænger levetiden på blæseren men jeg ved det ikke - det kan jo også være den bliver kortere fordi blæseren bliver mindre afkølet :? ...tjaa jeg ved det ikke.

V.h Emil

Besvar