Orland 40 kw for stor?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Lyngvang
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af Lyngvang »

Hej.

Vi skal til at skifte fra olie til fastbrændsel og evt piller ved siden af og er blevet tilbudt en næsten ny Orland 40kw kedel billigt.
Men vi syntes at 40 kw lyder af meget?
Huset er små 300 kvm og pt dårligt isoleret, dette skal dog renoveres løbende over de næste ca 5 år. Vi har også et nyt isoleret værksted på 150 kvm som der også skal være mulighed for at varme op om vinteren.
Hvor stor bør en akkutank være til denne kedel?

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af svæver »

Du skal have mindst 2000 liter og helst mere, stor kedel mindre antal indfyringer = bedere komfort.
Har sel en 32kW til ca 200 m2 og det er fint.


Nu skriver jeg godt nok 2000 liter akku, men du bør nok have det dobbelte- så skal du kun fyre een gang om dagen.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af pejle »

Vi har en 40kw Orlan Gasogen kedel - 2000 liter akku. Når tankene er 35 grader kan jeg nøjes med at fyrer en gang så har jeg fyldt tankene med 80 grader varmt vand, dette samtidig med at huset her taget den varme som skal bruges mens der fyres. Hvor meget der fyres afhænger også lidt af hvad man vælger at fyre med.

Vi har 200 m2 hus og 100 m2 garage. I vinter halvåret fyrer vi ca. 1 gang om dagen, nu er det hver 2. eller 3. dag.(varmt vand og gulvvarme i badeværelse - resten er tab.)

Hvis du vil have mere vand i akku tankene, skal der "genfyldes" med brænde inden det brænder ud.

-Lars
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af pelle »

En 40 kw er da allertiders.. :) Og er den tilmed billig er det da, blot at slå til. Men, vær opmærksom på attesten. Hvis det vel og mærke er en brugt kedel. kedler opsat efter Juni 2008 skal være godkendte og have en attest.
Som akkutank kan du evt benytte 3 stk. 1200 liters olietanke og forbinde dem i serie. Der skal så forstærkninger til af tankene . Søg herinde. Der er skrevet rigtigt meget om dette. Så, må du naturligvis ikke montere orlankedlen med lukket eks. hvis du vil bruge olietanke... :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Lyngvang
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af Lyngvang »

Tusind tak for alle jeres svar, det lyder jo super.
Vi vil dog ikke kaste os ud i at lave en olietank om, det må bare koste lidt mere. :)
Men hvis en 40kw kun kan fylde en 2000 liter tank er der jo ikke den store mening i at have en større tank da vi for det meste ikke vil have mulighed for at fylde mere brænde i.
Hvis vi bare kan nøjes med at fyre to gange om dagen når det er rigtig koldt er vi meget tilfredse, træet vi skal fyre med er fra egen grund og primært frugttræer samt affaldstræ.
Vi regner med at skulle have et pillefyr koblet til også så det kan tage over hvis vi ikke er hjemme og kan fyre når det er nødvendigt.
Da vi intet aner om noget af det selv, er det ikke noget vi selv skal montere. Er der nogen der kan anbefale en god montør på sjælland(syd)?

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af Havmand »

2000 ltr er minimum... Og hvis en 40kw kan lade den op på en fyring, kan du sige at der ikke er behov for større tank, men!
Hver gang du tænder op i kedlen er der meget energi der går til spilde ved opvarmning af denne.
Endvidere er det nemmere, når kedlen er i drift at fylde efter, frem for at skulle tænde op igen...

Jeg har selv 1000 ltr til 200 m2 og det er for lidt...lige så snart jeg kommer i gang med projekt garage, skal der 2000 ltr. Mere på!
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Lyngvang
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 14
Tilmeldt: 13 jun 2012 22:02
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 285
Geografisk sted: Sydsjælland

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af Lyngvang »

Ja, men hvis man ikke er hjemme så man kan fylde mere på er det vel ikke så smart? Jeg ved ikke hvor hurtigt man kan fylde på efter der er tændt op?
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af Tom_AT »

Stort set alle der fyrer i en gasogen kedel med akkutank fylder efter. Selvfølgelig med mindre de har en relativt stor kedel og en lille tank. Så altså det er helt normalt. Desuden er det jo bare at komme ind i en rytme med fx at fyre om aftenen og så efterfylde inden man går i seng.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Orland 40 kw for stor?

Indlæg af mejeristen »

Tja jeg ville gå efter en akkutank på 4000l - 4500l!
Mht opfyldning vil jeg tro at du kan tænde fyret og vente ca 3 timer inden det er nødv at efterfylde. så det kræver bare at du enten er hjemme ca 4 timer i streg hver dag eller er tilbage inden fyret brænder ud .

Fyrer selv med træ min kedel kan på bøgetræ klare sig selv ca 3½time, det hænder at jeg er hjemme og tænder op og fylder fyret. hvor efter jeg tager ud for at handle mm. og først er hjemme igen en 3 timer senere. hvor jeg efterfylder fyret.
Om vinteren når der er aller koldest tænder jeg fyret ca kl 16.45 fylder op omkring kl 20 og giver det en let opfyldning lige inden jeg går i dørken kl 22. så har jeg lavet varme til de næste 24 timer!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar