Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vigas 25

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jan have
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:45

vigas 25

Indlæg af jan have » 19 jun 2012 10:55

har en ældre vigas 25, der er netop tæret et hul øverst i brændkammeret.
jeg har derved opdaget at stålet ikke, som angivet i brugsanvisning og salgsvejledning, er 6mm. men snarere 0,6mm.
er der andre der har erfaringer med dette?


noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

vigas 25

Indlæg af noller » 19 jun 2012 13:30

hej

havde engang en vølund tokammerkedel fra 79 også 6mm pladejern, den sprang læk i 2006 den var simpelthen blevet træt og var lige så tynd som blik bagerst i brændkammeret. Normal levetid til pladejernskedler fremstillet i nyere tid vil jeg sætte til 10 år og så er de til at skrotte.Stål var åbenbart bedre dengang. :great:

jan have
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:45

vigas 25

Indlæg af jan have » 19 jun 2012 15:20

det er ikke fodi at den er tæret at den er tynd, for så ville der være forskel på tykkelsen forskellige steder i brændkammeret.
den er sinpelthen lavet af megt tynd plade.

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

vigas 25

Indlæg af vigasproblemer » 19 jun 2012 16:00

Nu har jeg skåret flere vigas orlan am 23 og atmos og maga op og de er alle lavet af 6 til 8 mm stål.
Når kedlen bliver tynd i det øverste kammer er det fordi at kedel ejeren fyre forkert, og uden akkumuleringstank.
Bliver der fyret rigtig i dem holder de snildt 20 år.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

vigas 25

Indlæg af pelle » 20 jun 2012 01:48

Hej
Jo, jeg fik en brugt vigas, der vat blevet utæt i øverste brændkammer. Siderne var så tykke som pandeplader.... :shock: og kedlen var blot 3 år gl...
Ejeren havde monteret kedlen uden shunt og akku..... dvs.. Returen til bage kedlen var blot på 40 gr..
Hallooeee ....Så, tigger man sandelig også om at få problemer...
I det her tilfælde var det ikke vigas der var noget hø, men, simpelthen ejeren, der havde misforstået noget.
Tjahhh. Hvad skal jeg sige....

Så, en shunt på, således returen, tilbage, til kedlen er min. 60 gr... :great: Og selvf... Aldrig montere en fastbrændselskedel uden akkutank...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

vigas 25

Indlæg af vigasproblemer » 20 jun 2012 08:07

Jeg vil lige rette dig, en shunt har ikke noget at gøre med tæringen i det øverste kammer, det er kun forkert fyring der er årsagen.
En gasogen fyr skal gå ud minst en gang i døgnet, ja helst to gange.
Fordi den renser det øverste kammer når den brænder ud, det vil sige at når der kun er gløder tilbage stiger temperaturen i det øverste kammer, og så hiver den det sidste energi ud af den sod der er på siderne, og samtidig tørrer den vandet væk, så syreangrebet stoppes, hvis man springer denne fase over vil syren side og tære/æde dit jern i det øverste kammer, når den har gjort det i små 4 år bugter pladerne sig inde i kammeret pga at de er så tynde, og så er det kun et spørsmål om hvornår der kommer vand.
har selv kørt med en vigas der er meget tynd, den har kørt i to år nu og er stadig tæt, men der er også akkumuleringstank på så den går ud minst to gange i døgnet.
en shunt skal bare sørge for at der ikke opstår kondens i det nederste kammer, og ikke kvæle forbrændingen, kedlen vil være nem at holde ren i nederste kammer, det ville mange stoker og pille fyre kunne få gavn af.

noller
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

vigas 25

Indlæg af noller » 20 jun 2012 08:22

Hej

Har aldrig haft shunt eller akkumuleringstank på min gamle vølund, men skal retfærdigvis siges at den var koblet sammen med et oliefyr sådan at når vølunden brændte ud tog oliefyret over, så det handlede bare om at mokke noget træ i kedlen. :great:

jan have
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:45

vigas 25

Indlæg af jan have » 20 jun 2012 09:38

hej igen
jeg vil lige tilføje at det ikke ser ud somom at kedlen er tæret inde fra brændkammeret, så hvis det er tæring, må det være fra vand-siden.
det skal tilføjes at kedlen er købt brugt, og har stået stille nogle år, og at jeg ikke ved hvordan der tidligere har været fyret iden.
men jeg har altid haft en shunt på den.

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

vigas 25

Indlæg af vigasproblemer » 20 jun 2012 12:06

Bare rolig den er ikke tæret fra vandsiden, det er den side der vender ind mod forgasningskammeret, da det er syren der er synderen.
Kedlen tager ikke skade af at stå.
Det er når den bliver brugt forkert der går galt.
Har 11 år´s erfaringer med gasogen.

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

vigas 25

Indlæg af vigasproblemer » 20 jun 2012 12:16

til noller
den gamle vølund var vel ikke en gasogen.
det var enten med underforbrænding eller en genemforbrænding, og de laver ikke den gasproduktion med syre, derved har de heller
ikke de problemer.
Jeg monterede en hs tarm combi i 1992 uden shunt, det var en gammel kedel, den kører da i nu uden problemer.

Men en gasogen smider man træ i kedlen og brænder det af evt fylder man efter når der er 10% tilbage.
Aldrig aldrig må man håndfyre, det vil sige fylde kedlen hver gang man går forbi den, så er man da sikker på at man snart skal have en ny kedel.


Besvar