vigas 25

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
noller
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 389
Tilmeldt: 25 aug 2011 16:20
Mit fyr: Bosch
Areal: 109
Brændsel: naturgas
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?

vigas 25

Indlæg af noller »

Hej

Nej den udnyttede ikke røggasserne der sad bare en skrå plade inden røgafgang så ved du har ret når du siger syre der tærer og ukorrekt fyring. :great:

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

vigas 25

Indlæg af pelle »

vigasproblemer » 20 Jun 2012, 08:07 skrev:Jeg vil lige rette dig, en shunt har ikke noget at gøre med tæringen i det øverste kammer, det er kun forkert fyring der er årsagen.
En gasogen fyr skal gå ud minst en gang i døgnet, ja helst to gange.
Fordi den renser det øverste kammer når den brænder ud, det vil sige at når der kun er gløder tilbage stiger temperaturen i det øverste kammer, og så hiver den det sidste energi ud af den sod der er på siderne, og samtidig tørrer den vandet væk, så syreangrebet stoppes, hvis man springer denne fase over vil syren side og tære/æde dit jern i det øverste kammer, når den har gjort det i små 4 år bugter pladerne sig inde i kammeret pga at de er så tynde, og så er det kun et spørsmål om hvornår der kommer vand.
har selv kørt med en vigas der er meget tynd, den har kørt i to år nu og er stadig tæt, men der er også akkumuleringstank på så den går ud minst to gange i døgnet.
en shunt skal bare sørge for at der ikke opstår kondens i det nederste kammer, og ikke kvæle forbrændingen, kedlen vil være nem at holde ren i nederste kammer, det ville mange stoker og pille fyre kunne få gavn af.
Hej Hp. dahl. Jeg er meget enig med dig, langt hen af vejen. :)
Nu skriver du "tørrer den vandet væk, så syreangrebet stoppes"
Dugpunktet i en trækedel ligger på under 55 gr. Sørger man får at returtemp. tilbage til kedlen er over 55 gr. dannes der ikke vand.( duggen fortættes ikke til vanddråber). Det er sandeligt rigtigt som du skriver, røg er meget aggresivt. :)
Så, jo.. en shunt er sandelig med til at forebygge og forhindre tærring. :great: Det må der altså ikke skabes tvivl om.Shunt til en pladejerns kedel, er altså, absolut nødvendig, for kedlens levetid..... :wink: Det er naturligvis ligemeget, hvis der fyres træ , i de her "forhistoriske" , salamanterkedler. Det er støbejern,...Hurra... ingen tæring, men, elendig udnyttelse af brændslet. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

vigas 25

Indlæg af vigasproblemer »

Ok, men det er to slags tæringer der er tale om.
Det øverste kammer er det vandet fra træet der er synderen, og den er meget hurtiger til at tære kedlen.
det nederste kammer er det kondens imellem kold og varm, meget udpreget om vinteren hvor returvandet et ekstra koldt, det ses tit som rustkager og som regl inde bag i nederste kammer, hvis kedlen brænder rigtig vil det ikke være syre der gør arbejdet men rusten.
Man kører da med shunt, det er da dumt andet.
en hilsen til kraftværket. tilykke.

Besvar