Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyldning af Akku

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fyldning af Akku

Indlæg af Skovløber » 10 jun 2012 17:20

Hej
Hvordan fylder i jeres akku....
Jeg går ud fra at hvis i bruger en ladomat eller termovar, så når kedlen brænder kommer der jo ca 60 grader ind i kedlen. Den varmer det så op til ca 75 grader og sender det over i akku, ik....
Når så akku er 75 i hele beholderen, ja så er ladomaten helt åben til akku, ja ja lidt før selvfølgelig. Men kedlen brænder jo stadig og hæver fremløb til akku til ca (75+15) 90 grader..
Ja også er det jo lige man skal regulere brændet, så det passer med en 90 graders akku og udbrændt bål.

Er det ikke sådan det sker :wink:

Mit spørglsmål er bare om det ville være en ide at lade på akku med ca 89 grader fra start, i stedet for at først lade akku op til 75 også derefter op til 90 grader :shock:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Fyldning af Akku

Indlæg af svæver » 10 jun 2012 17:28

Skovløber » 10 Jun 2012, 17:20 skrev:Hej
Hvordan fylder i jeres akku....
Jeg går ud fra at hvis i bruger en ladomat eller termovar, så når kedlen brænder kommer der jo ca 60 grader ind i kedlen. Den varmer det så op til ca 75 grader og sender det over i akku, ik....
Når så akku er 75 i hele beholderen, ja så er ladomaten helt åben til akku, ja ja lidt før selvfølgelig. Men kedlen brænder jo stadig og hæver fremløb til akku til ca (75+15) 90 grader..
Ja også er det jo lige man skal regulere brændet, så det passer med en 90 graders akku og udbrændt bål.

Er det ikke sådan det sker :wink:

Mit spørglsmål er bare om det ville være en ide at lade på akku med ca 89 grader fra start, i stedet for at først lade akku op til 75 også derefter op til 90 grader :shock:
Hmm, ved ikke rigtig, eg har svært nok ved at holde atmosen i ro med de 60 ind ikke at den aflevere med mere en ca 70 i starten , men når temp iakku stiger så er grænserne meget snævre.

/ørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Fyldning af Akku

Indlæg af John Skov Jensen » 10 jun 2012 17:29

Skovløber » 10 Jun 2012, 17:20 skrev:Hej
Hvordan fylder i jeres akku....
Jeg går ud fra at hvis i bruger en ladomat eller termovar, så når kedlen brænder kommer der jo ca 60 grader ind i kedlen. Den varmer det så op til ca 75 grader og sender det over i akku, ik....
Når så akku er 75 i hele beholderen, ja så er ladomaten helt åben til akku, ja ja lidt før selvfølgelig. Men kedlen brænder jo stadig og hæver fremløb til akku til ca (75+15) 90 grader..
Ja også er det jo lige man skal regulere brændet, så det passer med en 90 graders akku og udbrændt bål.

Er det ikke sådan det sker :wink:

Mit spørglsmål er bare om det ville være en ide at lade på akku med ca 89 grader fra start, i stedet for at først lade akku op til 75 også derefter op til 90 grader :shock:

i min verden er det ligegyldigt om det er det ene eller det andet

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fyldning af Akku

Indlæg af Skovløber » 10 jun 2012 17:35

svæver » 10 Jun 2012, 17:28 skrev:
Hmm, ved ikke rigtig, eg har svært nok ved at holde atmosen i ro med de 60 ind ikke at den aflevere med mere en ca 70 i starten , men når temp iakku stiger så er grænserne meget snævre.

/ørgen
Ja, det er jo lige det der kan være lidt svært, den er jeg med på. Men jeg har mulighed for at lade f.eks 89 grader helt fra start også kan jeg sagtens styre den, fordi akku er kold i bund helt til sidst. Men jeg ved ikke om jeg mister nogle KW ved at lade med den høje temp under hele fyrringen...
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar