Atmos korrekt fyring og keramisk indsats

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Har takket: 2 gange

Atmos korrekt fyring og keramisk indsats

Indlæg af haderslev1234 »

Er der nogen forskel på hvordan træet stables i kedlen. Jeg ligger et mindre bræt ind over
½ af "revnen", ligger sammenkrøllede avispapir indover sammen med flækkede pinde og 1
stykke tørt træstykke. Når det så brænder og der er gløder, så smider jeg bare træ ind til
den er fyldt. Men er det ligemeget hvordan det vender, størrelse m.m ?

Den keramiske indsats i bunden er altid i vejen når jeg tømmer aske. Min svigerfar har svejset en asketømmer
der bare skal stikkes ind bag lågen og trækkes ud igen, så er asken tømt. Men indsats og den der smedjerns køler er altid i vejen, har de særlig stor værdi ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos korrekt fyring og keramisk indsats

Indlæg af John Skov Jensen »

haderslev1234 » 23 Feb 2012, 10:46 skrev:Er der nogen forskel på hvordan træet stables i kedlen. Jeg ligger et mindre bræt ind over
½ af "revnen", ligger sammenkrøllede avispapir indover sammen med flækkede pinde og 1
stykke tørt træstykke. Når det så brænder og der er gløder, så smider jeg bare træ ind til
den er fyldt. Men er det ligemeget hvordan det vender, størrelse m.m ?

Den keramiske indsats i bunden er altid i vejen når jeg tømmer aske. Min svigerfar har svejset en asketømmer
der bare skal stikkes ind bag lågen og trækkes ud igen, så er asken tømt. Men indsats og den der smedjerns køler er altid i vejen, har de særlig stor værdi ?
Det vil altid være en fordel at stable brændet i kedlen så det ligger så tæt som muligt. Derved undgår du omgående overtænding med kraftig udvikling af gasser til følge. Dette kan give kraftige røggas eksplusioner og meget høj røggas temperatur med ringe virkningsgrad til følge. Jo mindre træstykker jo større relativ overflade og dermed højere gasudvikling. Så jo større stykkerne er jo lavere ydelse på kedlen. Så det gælder om at finde en størrelse på brændet hvor kedlen kører godt uden at smide røggas temperaturen helt i vejret.

Den smedjerns køler (Retarder) kan du smide i skrotkassen, Atmos skriver selv at den ikke bør bruges. Mailen fra dem har jeg tidligere postet herinde
viewtopic.php?f=183&t=7091&hilit=choking&start=70

Ang. den keramiske indsats i bunden, hvis den fjernes vil gasflammen hurtigt æde hul i din kedel, så den skal du bestemt ikke fjerne
Besvar