Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
taxman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 26 jan 2012 14:55

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af taxman » 08 feb 2012 15:17

jamen så prøver jeg lige med en stregtegning af min opsætning, lavet i excel på opfprdring af Havmand :-)
Vedhæftede filer
attack-tegning.pdf
(128.52 KiB) Downloadet 63 gange


remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af remme » 08 feb 2012 18:40

Din tegning og dit første indlæg bekræftiger for mig, at du har koblet dit fyr forkert på i forhold til din 3 vejs-hane.
Din 3-vejs hane styrer jo din fordeling af varmen mellem din VVB og huset. Du mangler formentlig også en retur termostat på din VVB, således at VVB's tilgang lukkes, når VVB er varmet op.

Dit nye fyr skal kobles på den samme indgang til 3 vejs hanen, som det gammel gas-fyr er. Derudover skal der bruges en kontraventil på hver fyrs streng, således at du ikke behøver at have begge fyr kørende samtidigt.

Om sommeren kan du så f.eks lade din Attack stå kold og kun lade gassen levere varmen. Om vinteren kan du lade gas-fyret være back-up for Attacken, således at dit hus ikke vil blive helt koldt, når Attacken er brændt ned.

Ps: Din Oventrop sidder nok rigtig. Da den er med til at regulerer sikre din retur temperatur til Attacken. Eventuelt kan du flytte den op til 3-vejs hanen og lade den også sikre returen til dit gasfyr. Hvis du havde den på, før Attacken blev koblet på dit system.

taxman
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 26 jan 2012 14:55

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af taxman » 09 feb 2012 08:42

Problemet ligger i at jeg gerne ville undgå den ventil, netop fordi når jeg kobler det rigtigt sammen, så kører pumperne op i mod hinanden... det er der ikke meget varme i... ellers skal jeg lade varmen fra attacken gå på returen hvilket ikke er super smart... ovntroppen er først monteret sammen med attacken... tegningen er nok lidt misvisende, idet der er ca 15 meter mellem de to kedler... så slipper jeg for at få svineriet ind i huset, men kan holde det i garagen

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 3 gange

vvs-nørd, eller bare en der er klogere end mig

Indlæg af remme » 09 feb 2012 10:51

Jamen du kan sagtens skærer din 3-vejs ventil ud. Personligt ville jeg nok beholde den. Især hvis mit hus efterhånden blev velisoleret nok til at kunne undvære varme i sommermånederne. Jeg ville nemlig ved at indstille min 3-vejs ventil kun varme min VVB og lade husets varmeforsyning stå kold. Når så det blev koldere i vejret, kunne jeg så åbne mere for husets varmeforsyning med 3-vejshanen. Og det med at lade de 2 fyr pumper køre op mod hinanden giver blot en gennemsnitlig varme afhænging af pumpehastigheden. Når du har kontraventil på kan du passende lade fyrene styrer deres egen pumpe, da vandet så ikke kan løbe baglans i dem.


Besvar