Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af snubbi » 02 feb 2012 22:16

jeg vil tro at en storker er bedre til håndter pil/poppel når de kun er 3-4år gammel kan de høstes med en majs høster så er det bar at komme med vognen og kør fra maskinen
majs høsteren den var ikke ret langt tid om at høstes efter skøn ca 10 ha.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af Zarge » 02 feb 2012 22:19

Ja, ud fra hvad jeg lige kan se på siden, så kniber det vist at de er store nok til fastbrændsel på 4 år... eller har jeg set forkert...

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af EKP » 02 feb 2012 22:31

Zarge » 02 Feb 2012, 22:19 skrev:Ja, ud fra hvad jeg lige kan se på siden, så kniber det vist at de er store nok til fastbrændsel på 4 år... eller har jeg set forkert...
Det er korrekt men eftersom jeg har en DC50 kan jeg ikke bruge flis til noget. Det er jo ikke for at sælge men for at producere træ jeg selv kan brænde. Som jeg skrev er det den ekstensive dyrkningsmodel jeg måske vil benytte:

http://www.energipoppel.dk/poppel/dyrkn ... -aars.aspx

Ved godt at tidsperspektivet er længere men i mellemtiden kan jeg fælde de tilstødende læhegn (meget store graner der er begyndt at vælte). Så passer det nok meget fint med at poplerne kan supplere når jeg er færdig med anden "oprydning".

Nogen der har prøvet denne poppelfældning med motorsav? Hvordan er de at grene af osv?

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af Zarge » 02 feb 2012 22:41

ok, havde bare oprindeligt forstået det sådan så de kunne "fornyes" hver 4. år til fastbrændsel, og det kunne jeg ikke få til at passe...
Ang håndtering, så fældede jeg som tidligere skrevet en flok hos den gamle, for en amatør som mig der ikke har den store erfaring med en sav virkede det udemærket, men om det er værrer eller bedre end andre skal jeg ikke kunne sige, men ikraft af at træet er "blødt" er de jo dejlig nemme at save i...

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af timkenneth » 02 feb 2012 23:24

poppel er nem at håndterer med sav. ingen knaster og sådan. hvis du har en stærk sav med ny-slæbet kæde og ryttere går det som en leg, men sådan er det jo med alt træ :D


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af EKP » 02 feb 2012 23:34

Zarge » 02 Feb 2012, 22:41 skrev:ok, havde bare oprindeligt forstået det sådan så de kunne "fornyes" hver 4. år til fastbrændsel, og det kunne jeg ikke få til at passe...
Ang håndtering, så fældede jeg som tidligere skrevet en flok hos den gamle, for en amatør som mig der ikke har den store erfaring med en sav virkede det udemærket, men om det er værrer eller bedre end andre skal jeg ikke kunne sige, men ikraft af at træet er "blødt" er de jo dejlig nemme at save i...
De fældes første gang efter 5-10 år. Efterfølgende skyder de fra roden og kan fældes hvert 5. år. Efter 3-4 fældninger skal der plantes nye stiklinger!

Det er klart der går nogle år før jeg kan fælde første gang men efterfølgende giver 1 hektar hvert 5. år også et rimeligt tilskud til mit varmeforbrug....

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af Albert » 03 feb 2012 08:29

EKP skrev:Derimod betyder det at den stakkels fyrbøder der fyrer med poppel, skal hælde flere rummeter træ i fyret en den fyrbøder der fyrer med bøg. For at producere samme mængde varme.
1 point til EKP,det er egentlig kun det jeg forsøger at gøre opmærksom på.

1 ton bøg vejer det samme som 1 ton fjer,og 1 ton poppel vejer det samme som 1 ton bly,det er jeg ikke i tvivl om.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af mejeristen » 04 feb 2012 12:32

Albert » 03 Feb 2012, 08:29 skrev: 1 point til EKP,det er egentlig kun det jeg forsøger at gøre opmærksom på.

1 ton bøg vejer det samme som 1 ton fjer,og 1 ton poppel vejer det samme som 1 ton bly,det er jeg ikke i tvivl om.
Ja men det er jo ikke det du skriver i tidligere indlæg, der skriver du at poppel har en ringere brændværdi en ex bøg. det er ukorrekt 1kg poppel og 1kg bøg har samme brændværdi. 1 kg poppel fylder bare mere end 1 kg bøg som du jo også skriver.

Vi kan vel blive enige om at brændværdien er den samme, men at volumen er forskellig i bøgs favør når det handler om hvor tit det skal hældes i fyrboksen!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af Landlyst » 04 feb 2012 12:44

Poppel er meget nemt at håndtere... Rytterne må godt få lidt ekstra af filen, for det er meget nemt at save og at kløve det med en økse er rigtigt nemt, og det er ikke så tungt at flytte med... Har selv en gang haft en ordentligt stabel og det var nemt selv om der var stammer på over 1 meter imellem.... men det futter hurtigt af....

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Energipoppel i fastbrændselsfyr

Indlæg af timkenneth » 04 feb 2012 12:46

kunne godt tænke mig en test med en af Jer fastbrændselsdrenge. så vi virkelig havde kolde fakta på bordet hvor ringe poppel er i forhold til noget af cremen.


Besvar