Fastbrændsel i kl2 combi

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
wunni
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31 jan 2012 21:55

Fastbrændsel i kl2 combi

Indlæg af wunni »

Hej.

Jeg har lige fået installeret et KL2 combi stokerfyr 15kw, og nu da kulden for alvor er begyndt at melde sig vil jeg gerne prøve at fyre med noget fastbrændsel.

Er der nogen herinde der har erfaring med dette ?

Jeg har ingen akkumuleringstank på systemet, og huset er på 110m2(gulv varme+radioatorer), plus 50m2 opvarmet med et kaliofere.

pft.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Fastbrændsel i kl2 combi

Indlæg af mejeristen »

Hold dig langt væk fra fastbrændsel!! af flere årsager:

1. du har ingen akkutank -> DÅRLIG fyringsøkonomi
2. uden akkutank ender det med usvigelig sikkerhed med en møgbeskidt kedel (glanssod osv) specielt når dit hus ikke er større
3. det kan godt være at den kedel KAN fyre med fastbrændsel men den er ikke god til det (for dårlig virkningsgrad, tvivler også på at kedlen er godkendt til det efter EN303-5)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Fastbrændsel i kl2 combi

Indlæg af remme »

:) Mejeristen har helt ret. :great: :great:
Dit stokkerfyr er jo ikke rigtig skabt til den form for fyring. :roll:
Jeg har prøvet lidt i mit eget fyr (dog ikke KL) og synes ikke rigtig, at det var en god oplevelse/erfaring. :oops:
Det er sgu da for surt at bruge kræfter på at skove og så ikke få den bedste forbrændning. Men hvis du vil prøve er det nok en god ide at lade huset blive lidt koldt og så prøve på at finde en passende størrelse, at flække det nedtil.
Du vil jo ikke ha alle gasserne frigjort på en gang. Du kan så lade dit fyrs tænding (hvis start/stop fyr) tænde dit træ. I øvrigt brug kun små potioner brænde. Træls men nødvendig for at kunne styrer forbrændningen. Det er jo ikke det sod du vil ha... :lol:

Besvar