Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen »

kallerupgård » 04 Feb 2012, 18:16 skrev:Det er ikke et problem , jeg kan bare forstå på nogle af jer at temperaturen i kedlen helst skal ligge på 85 grader når den er igang.
Men jeg læste lige i manualen at driftstemperaturen i kedlen typisk ligger fra 70 -90 grader.
Angående skruen foran fik at vide af importøren at den altid skal være lukket.

mvh
Jeg har i dag haft kontakt til Lukas fra Atmos fabrikken ang. den stilleskrue på en DC50S.

Svaret jeg fik var at den er til finindstilling af sekundærluften og den bør justeres som skrevet i nedenstående mail, lukkes helt og så åbnes 5 omgange

-----Original Message-----
From: ATMOS Support [mailto:support@atmos.eu]
Sent: 10. februar 2012 09:38
To: Jensen, John.Skov
Subject: Re: Fwd: Atmos DC50S

standard setting is tight it closely in and untigh for 5 sturns.The secondary air is a fine tunning of the boiler. If you want to change you must have a gas analizer and measure the emmissions in the chimney.
The important thing is O2 - for DC50S should be around 6-8%. And CO
less then 2500mg/1m3

Regards,

Lukas Korel
Technicka podpora Technical support
Jaroslav Cankar a syn ATMOS
Velenskeho 487
29421 Bela pod Bezdezem, CZ
tel.: +420326706-516, gsm: +420602422004, fax:+420326706-526 support@atmos.eu, www.atmos.cz


/John

kallerupgård
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 mar 2011 19:33
Mit fyr: atmos 50
Areal: 360
Brændsel: pind
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 3 trillebørefuld
Årligt forbrug: 50 m3

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af kallerupgård »

Okay. Ja han må da vide hvad han snakker om. så må jeg da heller prøve det
MFRosendal
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal »

John Skov Jensen » 04 Feb 2012, 17:02 skrev:jeg ville gerne komme forbi og høre/se hvad passat gør for at løse problemet. Jeg bor ikke så langt fra dig. Send evt en pb

/john
Beklager John. Atmos kom lidt uanmeldt i dag. Ellers var/er du velkommen.

Baggrund: Selvom fyret er rettet op så det hælder forover, kan jeg stadig konstatere luft i anlægget mellem kedel og laddomat. Hvis jeg flytter pumpen til trin 3 kan man høre boblen inden fra kedlen og et par sekunder efter kommer luften gennem laddomaten. Har oplevet at jeg ikke kan gøre numret, når kedlen er over ca 80 C.
Jeg har prøvet at slukke for laddomaten, så luften kan trække ud, men uden resultat. Udlufteren virker fint, fx efter at have åbnet for laddomaten.

Efter at smeden har hævet fyret er forskruningerne ved laddomaden blevet lidt utætte, når anlægget er under 50 C. Kan pumpen evt. trække luft ind her?

Tilbage til mødet med Atmos. Manden mente at det godt kunne være luft i systemet, som gav problemerne og at der skulle laves lidt om på rørføringen for at optimere udluftningen, for at se om det vil hjælpe.

Ændringerne bestod i at flytte laddomaten en 30 cm længere væk fra rørbøgningen ind i fyret, da en bøgning lige efter pumpen kunne give turbulens og luft i systemet. Og så skulle udluftningen flyttes hen på det lodrette ned til laddomaten. Men han kunne jo ikke love at det hjalp på problemet...hmm.
Atmos DC 50 S2.pdf
(606.28 KiB) Downloadet 108 gange
Ovenstående PDF indeholder billeder af anlægget.
vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af vigasproblemer »

Hej MFRosendal
En gasogenkedel skal kunne hæve temperaturen minst 15 grader på trin 3 ved 1" rør.
60 grader ind i bund = 75 grader ud i kedeltop.
Hvis du har en 72 graders termostat i ladomaten skal temperaturen også være 72 grader ind i bunden af kedlen og så vil afgang fra kedel være 72 + 15 = 87 grader.
Så din kedel køre som jeg ser det godt nok, temperatur visningen på kedlen vil være bagefter ved stigende temperatur.
Dit problem er luft både i ladomat pumpe og iser i toppen af kedlen, og hvorfor nu det.
du skiver at den kunne finde på at åbne for nødkøl ved ca 88 grader det tyder på at der er luft i toppen af kedlen over ved den temperaturføler der bestemmer hvornår ventilen skal åbne, her får du en damplomme til at ligge som driller.
Den fjederpåvirket klap i ladomaten køre måske ikke som den skal, for hvis der er en lille luftlomme i pumpehuset vil pumpen ikke kunne lave tryk nok på afgangen til at holde klappen lukket, du kunne jo sætte pumpen på trin 3 og drøvle på afgang fra ladomat til kedelbund, så får du højre tryk pga af modstanden ved drøvlingen så vil den lukke klapventilen, og din temperatur vil så komme op på 72 til 74 grader.
Hvordan får jeg luften ud af kedlen, ja du skal have temperaturen op på kedlen ca 90 grader, du er nød til at lukke ind til tanken, når termometer viser ca 90 grader stopper du pumpen 10 sekunder starter den i to sekunder du fortsætter indtil at kedlen ryster, du vil også høre at luften er forsvundet over i tanken, du åbner ind til tanken igen.
Husk at pumpen skal stå på trin 3 og at tanken skal være rimelig kold i bunden inden du laver dette.
Håber det er en hjælp.
Venligst.H.P.Dall
MFRosendal
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal »

vigasproblemer » 22 Feb 2012, 21:22 skrev:Hej MFRosendal
En gasogenkedel skal kunne hæve temperaturen minst 15 grader på trin 3 ved 1" rør.
60 grader ind i bund = 75 grader ud i kedeltop.
Hvis du har en 72 graders termostat i ladomaten skal temperaturen også være 72 grader ind i bunden af kedlen og så vil afgang fra kedel være 72 + 15 = 87 grader.
Så din kedel køre som jeg ser det godt nok, temperatur visningen på kedlen vil være bagefter ved stigende temperatur.
Dit problem er luft både i ladomat pumpe og iser i toppen af kedlen, og hvorfor nu det.
du skiver at den kunne finde på at åbne for nødkøl ved ca 88 grader det tyder på at der er luft i toppen af kedlen over ved den temperaturføler der bestemmer hvornår ventilen skal åbne, her får du en damplomme til at ligge som driller.
Den fjederpåvirket klap i ladomaten køre måske ikke som den skal, for hvis der er en lille luftlomme i pumpehuset vil pumpen ikke kunne lave tryk nok på afgangen til at holde klappen lukket, du kunne jo sætte pumpen på trin 3 og drøvle på afgang fra ladomat til kedelbund, så får du højre tryk pga af modstanden ved drøvlingen så vil den lukke klapventilen, og din temperatur vil så komme op på 72 til 74 grader.
Hvordan får jeg luften ud af kedlen, ja du skal have temperaturen op på kedlen ca 90 grader, du er nød til at lukke ind til tanken, når termometer viser ca 90 grader stopper du pumpen 10 sekunder starter den i to sekunder du fortsætter indtil at kedlen ryster, du vil også høre at luften er forsvundet over i tanken, du åbner ind til tanken igen.
Husk at pumpen skal stå på trin 3 og at tanken skal være rimelig kold i bunden inden du laver dette.
Håber det er en hjælp.
Venligst.H.P.Dall
Hej Dall

Tak for rådet med udluftning. Hvad mener du præcist med "lukke ind til tanken"?

Det fremgår nu af manualen, at termostatsventilen sørger for at åbne tilgangen til akku ved en given temperatur, fx 72C. Det passer også fint med praksis. (den er først helt åben ved ca. 82C)
Min retur til kedlen ligger normalt på ca 65C og afgang kedel på ca 75C, som på det sidste billede. På andet sidste billede, har jeg tvunget temperaturen op, ved at lukke ventilen næsten helt ned mellem akku og laddomat.

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af vigasproblemer »

hej MF
Du skal lukke helt ind til tanken, imellem ladomaten og tanken, det er så du får kedlen op til de 90 grader.
Nu kan man jo ikke kontroler om den er helt åben ved 82 grader uden at tage den ud.
men det er din (nødklap) der driller, den skal holdes lukket af pumpetrykket, det kan jo være minst to muligheder til at den ikke lukker.
1 pumpetrykket er for lavt, op på trin lll. kniv din handventil imellem kedel bund og ladomat, giv lidt af gangen og du vil sansynlig se at temperaturen kommer op på 72 grader.
2. du må tage ladomaten af og kontroler visuelt med en skruetrækker at den lille klap lukker uhindret.
Venligst.H.P.Dall
MFRosendal
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal »

John Skov Jensen » 07 Feb 2012, 18:56 skrev: Sådan ser termometerne ud når min bette DC22S er i fuld sving.
07022012033.jpg
Mens dette billede blev taget lavede kedlen 39 kw, så en 50 kw kedel burde kunne tvinge fremløbet endnu højere op

/John
Hej John

Hvordan har du målt effekten?
Man bliver vel nød til at kende flowet.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen »

jeg har en kamstrup energimåler koblet på kedlen. Den måler frem og returtemperatur samt flow
MFRosendal
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal »

John Skov Jensen » 23 Feb 2012, 07:51 skrev:jeg har en kamstrup energimåler koblet på kedlen. Den måler frem og returtemperatur samt flow
Det havde jeg også tænkt på at montere. Er det samme type, som sidder på fjernvarmeinst?

Mon man kan finde en brugt med et 5/4" rør - de er jo ret pebret
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen »

MFRosendal » 23 Feb 2012, 08:49 skrev: Det havde jeg også tænkt på at montere. Er det samme type, som sidder på fjernvarmeinst?

Mon man kan finde en brugt med et 5/4" rør - de er jo ret pebret
Ja det er en gammel fjernvarme måler. Den hedder Kamstrup multical 3.
Jeg har en ekstra jeg skal have koblet på min solfanger på et tidspunkt, den kan du da godt låne

Besvar