Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
MFRosendal
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal » 05 jan 2012 20:04

Havmand » 05 Jan 2012, 19:38 skrev:Trækregulatoren skal lige lukke til når kedlen er omkring 90 - 95 grader...

Bruger du meget varme i huset ?

Jeg har i dag fyret med fugtigt træ... Har ligget ude i regn i 14 dage.... Fyret startede jeg kl. 17 og der var akku 38/50 grader i bund nu 75/90
Nu er vi lige flyttet ind - sammen med fyret - men det årlige forbrug lå efter sigende på ca. 2.500 L olie. Så ja, vi bruger fornuftigt med varme her og det betyder selvfølgelig noget for, hvor lang tid det tager at varme akkumuleringstanken op.
Men et 50 kW fyr skulle nu være rigeligt, men dig kan jeg nu ikke følge med (endnu forhåbentlig).

Mit problem med kedeltemperaturen burde ikke have noget med varmeforbruget at gøre.
En ordenlig kedeltemperatur på 80-90 C er mere effektiv og så opnår jeg en bedre lagdeling.


levi

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af levi » 05 jan 2012 20:19

Du kunne optimere dit anlæg gevaldigt ved at montere en automix og en termomix efter akkutanken, - så du kun sender den nødvendige temp. ind i huset, - på den måde holder du på varmen i akkutanken så længe som muligt, - og du minimerer dit konvektionstab med helt op til 30 procent!

En anden god ting at optimere, - kunne være at sætte en elektronisk on/off termostat på pumpen ind til huset, - termostaten føler i akkutanken og starter IKKE pumpen ind til huset før akkutanken er over 65 grader, - på den måde undgår du at gøre tanken bundkold, - og du undgår også at "køle" huset med kold akkuvand :great:

Hvis du optimerer med disse ting får du også langt nemmere ved at få akkutanken op i temp. - og driften på din kedel bliver langt mere ensartet og jævn - det er god økonomi :great:

MFRosendal
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal » 05 jan 2012 20:20

Hmm...fyret er begyndt af syde ved 82 C - har ikke sydet før.

Er det luft i fyrtanken?

Kan konstatere at fyret hælder 5-10 mm bagud.

levi

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af levi » 05 jan 2012 20:23

MFRosendal » 05 Jan 2012, 20:20 skrev:Hmm...fyret er begyndt af syde ved 82 C - har ikke sydet før.

Er det luft i fyrtanken?

Kan konstatere at fyret hælder 5-10 mm bagud.
Fyret skal STIGE bagud mod venstre hjørne, - så luften kan komme ud, - hvis den falder istedet så er der luft i kedlen, - det er en ommer! :shock:

MFRosendal
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal » 05 jan 2012 20:35

levi » 05 Jan 2012, 20:19 skrev:Du kunne optimere dit anlæg gevaldigt ved at montere en automix og en termomix efter akkutanken, - så du kun sender den nødvendige temp. ind i huset, - på den måde holder du på varmen i akkutanken så længe som muligt, - og du minimerer dit konvektionstab med helt op til 30 procent!

En anden god ting at optimere, - kunne være at sætte en elektronisk on/off termostat på pumpen ind til huset, - termostaten føler i akkutanken og starter IKKE pumpen ind til huset før akkutanken er over 65 grader, - på den måde undgår du at gøre tanken bundkold, - og du undgår også at "køle" huset med kold akkuvand :great:

Hvis du optimerer med disse ting får du også langt nemmere ved at få akkutanken op i temp. - og driften på din kedel bliver langt mere ensartet og jævn - det er god økonomi :great:
Skal vist lige nævne, at vi har ét strenge system og en bolig fra ca.1900. Har af samme årsag, som du nævner også prøvet at slukke for cirkulationspumpen et par timer. Men fandt et problem i den anden ende...vi har brug for varme til huset hele tiden, ellers bliver jeg hurtig uvenner med konen.

Har en automix/termomix nogen berettigelse i denne sammenhæng?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen » 05 jan 2012 20:37

levi » 05 Jan 2012, 20:19 skrev:Du kunne optimere dit anlæg gevaldigt ved at montere en automix og en termomix efter akkutanken, - så du kun sender den nødvendige temp. ind i huset, - på den måde holder du på varmen i akkutanken så længe som muligt, - og du minimerer dit konvektionstab med helt op til 30 procent!
Var det lige sælgergenet der slog i gennem?? icon_cheesygrin.gif Sådan et sæt er rimelig dyrt. Jeg bruger en Danfoss RAVK (Købt på dba til 300 kr), en kontraventil og en 1"ventil til at sætte sammen med RAVK`en. Det virker upåklagelig og står i samlet 700kr
En anden god ting at optimere, - kunne være at sætte en elektronisk on/off termostat på pumpen ind til huset, - termostaten føler i akkutanken og starter IKKE pumpen ind til huset før akkutanken er over 65 grader, - på den måde undgår du at gøre tanken bundkold, - og du undgår også at "køle" huset med kold akkuvand :great:

Hvis du optimerer med disse ting får du også langt nemmere ved at få akkutanken op i temp. - og driften på din kedel bliver langt mere ensartet og jævn - det er god økonomi :great:

levi

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af levi » 05 jan 2012 20:37

MFRosendal » 05 Jan 2012, 20:35 skrev: Har en automix/termomix nogen berettigelse i denne sammenhæng?
Ja det har den altid, - du mister ikke varme ved at montere en automix/termomix, - du får bare en langt mere stabil drift, - og et langt mindre konvektionstab = bedre komfort, - og bedre økonomi :great:

MFRosendal
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 01 jan 2012 20:01
Mit fyr: Atmos DC50S
Areal: 147
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: En god børfuld
Geografisk sted: Skanderborg

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af MFRosendal » 05 jan 2012 20:40

levi » 05 Jan 2012, 20:23 skrev: Fyret skal STIGE bagud mod venstre hjørne, - så luften kan komme ud, - hvis den falder istedet så er der luft i kedlen, - det er en ommer! :shock:
Kan jeg mon klodse den op bagi uden at rør skal demonteres?

Skal lige sige til mit forsvar, at jeg har haft smed på.

levi

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af levi » 05 jan 2012 20:41

MFRosendal » 05 Jan 2012, 20:40 skrev: Kan jeg mon klodse den op bagi uden at rør skal demonteres?

Skal lige sige til mit forsvar, at jeg har haft smed på.
Det kommer jo an på hvor stiv din installation er, - men mon ikke, - det er vel ikke mere end 1-2 cm den skal hæves bagi ?...

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Landlyst » 05 jan 2012 20:43

Det kommer jo an på hvor stiv din installation er,
8.gif


Besvar