Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af mejeristen »

Hmm jeg vil nu være tilbøjelig til at give HP ret, som det er på nuv. tegning vil det helt sikkert give en eller anden slags problemer med flowet. desuden vil man jo mere eller mindre sætte ladomaten "ud af drift, den får jo ikke lov til at bestemme 100%"

Hvorfor sætter du ikke tankene i serie? så slipper du for "dovne" tanke, dt kan sagtens laves så man kan koble en eller to tanke fra eller til systemet
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle »

Jeg kan ikke se der skulle være noget. Jeg har prøvet i længe nu. Om fremløbet til hus sidder der som vist eller på den anden side af forbindelsen til laddomat. så vil den suge uanset hvad. Jeg kan ikke se det gør nogen forskel. Men, jeg kan da tage fejl af et og andet..
Når jeg fyrer op, varmes først kedlen op, så radiatorer og så tankene.. Sådan skal det være.
Hvis der endelig skal være noget, så var det nu nok godt at hæve tankene lidt i forhold til kedel så bund af tanke er højere oppe end bund af kedel. Og så gerne gøre som jeg skrev før. Fjern det vandrette kedelretur rør imellem laddomat og den 300 liters tank og før i stedet returene, både fra centralvarmekredsen og kedelkredsen hen i modsatte ende af fordelerrøret. Så vil det give samme flov i alle tankene. Det er lidt som når man monterer flere solfangere af manifold typen. Så forbinder man tilslutningerne diagonalt. På den måde får man det samme drev i alle fangerne..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af vigasproblemer »

ok det gav ikke rama skrig.
til flemming. det vil sige at du bruger ca 10% af den varme vand fra tanken til at varme fyret op med, men du tager også 10% fra flowet ind til huset fra fyret ja så skal balangsen være der.
MEN nu har jeg set flere gange at når tanken er kold, huset ligeså så er der et forbrug på huset der siger spar to (100%) så vil pumpen til hus krue op og har man gulvarme med evt 1 eller to pumper, så går det galt, for så vil der gå 100% til hus, og 100% fra toppen af tanken til bunden af fyret, stakkels fyr, jeg har set kondens vand løbe ud af fyret, og den sødelige lugt af løbesod inde fra fyret.
nu skal vi ikke tæske langhalm på det men der opstår problemer NOGLE steder.
Husk at nyde solen når den nu er frmme. venligst. hpdall
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle »

vigasproblemer » 03 Sep 2011, 11:04 skrev:ok det gav ikke rama skrig.
til flemming. det vil sige at du bruger ca 10% af den varme vand fra tanken til at varme fyret op med, men du tager også 10% fra flowet ind til huset fra fyret ja så skal balangsen være der.
MEN nu har jeg set flere gange at når tanken er kold, huset ligeså så er der et forbrug på huset der siger spar to (100%) så vil pumpen til hus krue op og har man gulvarme med evt 1 eller to pumper, så går det galt, for så vil der gå 100% til hus, og 100% fra toppen af tanken til bunden af fyret, stakkels fyr, jeg har set kondens vand løbe ud af fyret, og den sødelige lugt af løbesod inde fra fyret.
nu skal vi ikke tæske langhalm på det men der opstår problemer NOGLE steder.
Husk at nyde solen når den nu er frmme. venligst. hpdall

Men, huset kan jo ikke optage så meget varme. Jeg er sommetider kommet hjem til kold hus og kedel og tank..
Fyrer op.. Efter en 20 minutters tid er bund af kedel oppe på 60 gr. og den temp. falder ikke. Og det er endda en 25 kw kedel. det tager en 3-4 timer at varme tankene op.Normalt.Og så er der varme nok i 20 timer. En gang fyring dagligt. Men, det er med radiatorer. Jeg ved ikke helt med gulvvarme.
men, ok.. syntes vi skal lade tvivlen komme dig til gode. Hpdall.. Fjern det kryds og benyt 2 teer. Den ene til den åbne eks og den anden til til cent. fremløbet lidt hen mod tankene. Gør det sådan at det tee vender studsen ned eller går ind på siden af fordelerrør da man derved sparer en udlufter..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pejle »

Hej

Takker for svarene! - jeg har tilrettet tegningen endnu en gang - glad for at det ikke er i fyrrummet jeg skal lave rettelserne - jeg er noget hurtigere til PowerPoint. :P

Mejeristen: Ja hvis jeg laver dem som serie så vil jeg helt sikkert løse det problem du havde. Men jeg mener lidt at serie vil skabe noget mere uro i tankene - måske også religion :-)

Pelle: Citat: "Fjern det vandrette kedelretur rør imellem laddomat og den 300 liters tank og før i stedet returene, både fra centralvarmekredsen og kedelkredsen hen i modsatte ende af fordelerrøret." - er det ikke det jeg har på tegningen nu?

HPDall "Stakkels fyr" som ham af kød og blod eller den der af metal der står ud i fyrrummet.... eller dem begge. icon_cheesygrin.gif

Endnu en gang - kig lige på min tegning og se om jeg er ved at dumme mig - eller om jeg er kommet nærmere en løsning. Tro mig jeg lærer rigtig meget af jeres kommentarer.

vh

Lars
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle »

Hej

Nej, jeg kan ikke se du har ændret det. Så jeg tegner det lige.
DSC01422.JPG
Det er sådan jeg mener. Vendt retur. så har du lige stor flov i alle tanke og behøver ikke reguleringsventiler.
Jeg har det samme problem som Mejeristen skriver.. alle mine rør går sammen i en tank. Tank nr. 2 har kun to forbindelser til tank nr. 1. I top og bund. Tank nr. 2 kan ikke komme op på samme temp. som tank nr. 1. Det ærger mig lidt jeg ikke fik flyttet begge retur over i tank nr. 2.

Du kan også serieforbinde tankene. Men, det vil ikke være så godt sammen med solvarmen. Her ved parralel forbindelse har du mulighed for at lukke for et eller to af tankene. Sol varme veksleren vil altid have koldt vand da varmen lagdeler sig i den eller de tanke der er åbnet for.

Du kan også se på det svenske link, at returerne går ind længst henne. Det er der ski nok en grund til.. :wink:

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pejle »

Hej

Takker Pelle.

Det kan jeg sagtens implementere - nu skal de sidste stumper bare købes og sættes sammen ikke mindst.

mvh

Lars
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pejle »

Nå nu er jeg ved at have de større dele på plads, og så kom der lige et spørgsmål mere. Jeg kan se at der på akkutakkende er flere ind og udgange på samme niveau. Det vil så give mig mulighed for at kunne lave en kedelkreds og en anlægkreds til hus. Er det en fordel at dele det op eller skal jeg lave det som "Pelle" så høfligt har tegnet.

Med en forhåbenlig varm vinter i møde

Lars
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af pelle »

Hej
Jeg kan naturligvis kun skrive hvad jeg mener.. Og ud fra mit kendskab til varmeteknik, burde det virke..

Men kik godt på det , folkens.. jeg kan jo tage fejl. . Et eller anden sted...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Ventiler v/fastbrændsel med akku. tanke

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej.
Jeg synes, du skal gøre som Pelle har tegnet.
Det vil garanteret virke 100 %
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar