Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos DC25 opstartsproblemer

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af Tom_AT » 28 aug 2011 18:47

Jeg sidder lige og er ved at strikke en tening sammen. Har også lige tændt op i Atmos'en igen.

Har prøvet at vippe den en anelse mere fremover. Nu er der ca en højde forskel mellem for og bag på 12-13 mm. Det burde jo være fint. Termovar'en kører på trin 3.

Ikke desto mindre kan jeg kører den jævnligt trækker luft med rundt. Er det hvad jeg kan forvente i opstartsfasen ?

Det kan heller ikke lade sig gøre at få den over 69 grader i fremløb på trin 3. Jeg har ikke rodet med sekundærluft-spjældet. Men har det så meget at sige? Altså der står klar tog tydeligt i manualen at det er reguleret fra fabrikken, og bør ikke pilles ved under normale omstændigheder. Desuden brænder det helt rent, der er ikke antydning af røg ud af skorstenen.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af John Skov Jensen » 28 aug 2011 21:59

Alt vand i dit system skal varmes kraftigt op ca 85grader for at afgive alt ilt og blive "dødt" Indtil da vil det kunne blive ved med at afgive lidt ilt som du kan høre i pumperne.
Jeg ved ikke hvad der står i din manual, men i min manual står der beskrevet hvorfor man skal justere på det spjæld,
Se eft afsnit 17.1.2 i denne manual
http://liagro2.s-2.dk/data/archive/Atmo ... edning.pdf
Mit eget spjæld står justeret helt i bund og derefter 11mm ud.
Her er også en film om Atmos kedler, prøv at kikke 3min inde i klippet
http://www.youtube.com/watch?v=rzYQZDYm ... re=related


Men du bør nok prøve med en 72 graders termostat i din ladeventil. Hvilken type har du købt, den i støbejern eller den helt i messing??

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af Tom_AT » 28 aug 2011 22:05

Hej John

Jeg er også kommet frem til at jeg nok er nødt til at købe en 72gr termostat. Det er en Termovar, altså i messing.
Der er lidt svært at komme helt derop i temperatur med min nuværende termostat. Men altså det er jo den vej det går når først al vandet i akkutanken er over de 70gr.

Mange tak for de links. Vil lige læse lidt manual :-)

Jeg kan se det hedder 70gr termostat til en Termovar. Men mon ikke det er ganske fint. Næste trin hedder en 80gr termostat. Det synes jeg måske lige er højt nok til åben ekspansion :-)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af Tom_AT » 14 sep 2011 23:48

Så har jeg fået monteret en 72gr termostat i Termovaren. Synes dog ikke det har hjulpet mig specielt meget. Fremløbstemperaturen ligger på 75gr når Termovaren står på trin 2, kører jeg trin 3 ligger fremløbet på ca 73 grader.

I øvrigt synes jeg også det er underligt med de temperaturer jeg kan aflæse på Termovaren. Retur til kedel fra Termovar ligger på ca 65 grader, på trods af Termostaten jo er 72gr. Fremløb til Termovar ligger på 70gr.

Det glædelige er dog at jeg har målt en ydelse over den sidste times tid på 31 KW, det er da ikke så tosset, synes jeg.
Dog døjer jeg stadig lidt luft også, men mon ikke det forsvinder med tiden?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af Tom_AT » 15 sep 2011 00:54

Og så lige en ting mere.
Da jeg skiftede termostat i Termovaren troede jeg jo det var en opgave der var lige til. Det var den også, næsten.

For den termostat jeg fik hjem fra england (bestilte fra termomix.co.uk) havde åbenbart ikke den dersens kegledims monteret i toppen som den termostat der allerede sad i Termovaren. Så den skulle jeg først have flyttet, og sikke da en opgave, havde nær aldrig fået den bette dims af. Nå men, jeg sidder så og tænker om jeg mon kan have tævet for meget på den termostat, siden min retur til kedel kun ligger på 65-68 grader?

Synes ikke rigtigt jeg har heldet med mig hvad den Atmos kedel angår. Troede godt nok det var lidt mere ligetil.

EDIT:
Har lige siddet og luret lidt på nettet, og kom så til at tænke på om der mon er kommet en ny model Termovar på markedet?
Den model jeg har ser således ud
http://dvcenter.dk/termovar-ladeventil- ... r-x-1.html

Hvorimod, hvis man fx kigger i denne manual til Termovar fundet på dvcenter.dk http://dvcenter.dk/media/uploads/termovarladeventil.pdf Ser Termovaren helt anderledes ud. Og den ER også anderledes. Invendigt er den opbygget noget anderledes i forhold til den jeg model jeg har.Gad vide om det har betydning for termostaten jeg har købt. Selvom de godt nok er stort set identiske, altså den 60gr jeg pillede ud, og så den 72gr jeg netop nu har sat i.

Og så kan jeg slet ikke hitte rede i hvem der egentlig laver den Termovar, er det LK Acaso eller Termomix i UK ?


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af Zarge » 15 sep 2011 07:01

Øh nu siger du kegledims... Nu er min en ladomat, men det eneste jeg vil betegne som en kegledims i den er selve termostaten...et lille messengrør. På ca en cmi diameter og vel et par stykker lang. Og så med en lille stift i enden...
http://www.vvs-eksperten.dk/index/laddo ... ader-p6453

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af John Skov Jensen » 15 sep 2011 08:14

Hvis din ydelse ligger på 31 kw så giver kedlen jo det den kan, og fremløbstemperaturen skal nok komme højere op efterhånden som returtemperaturen stiger når bunden af akkutanken er varmet op. Returtemperatur til kedel på 65 grader er da helt ok, og den vil svinge lidt, afhængig af fremløbs, og retur temperatur.
Hvis dit luftspjæld står godt åben når fremløbet er de 75 grader kan der ikke vrides mere effekt ud af kedlen, med mindre dit primær/sekundær spjæld står helt tosset. Fik du nogensinde justeret på det ??
Men den lave temperatur forskel mellem fremløb og retur sammenholdt med den høje ydelse indikerer at du har et godt flow i dit system.
Ilten i dit kedelvand forsvinder først når alt vand har været varmet op til ca 85 grader.

Jeg ved ikke hvor du har købt din ladeventil, men hvis den ser ud som på billedet du linker til er det af den nye version, helt i messing. Den manual der findes på dv centers hjemmeside er til den gamle version, i støbejern. Jeg vidste faktisk ikke at termostaterne passede på begge typer.

Mht visningerne på urene på ladeventilen, de må kun anses som vejlledende, de måler på ladeventilens hus og er ikke direkte i kontakt med vandet.

/John

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Atmos DC25 opstartsproblemer

Indlæg af Tom_AT » 15 sep 2011 08:55

Zarge-->
Det er lidt svært at forklare. Jeg har ikke rigtigt lyst til at skille Termovaren ad igen for at tage billeder :-)
Men den termostat du linker til ser ganske rigtigt ud. På en Termovar sidder den bare i et lille "hus" og så med en kegledims i messing ovenpå.

John-->
Det er jo ganske betryggende læsning.
Min Termovar må så være den nye model, købt hos www.dvcenter.dk - Jeg ville egentlig også have bestilt en termostat hos Søren men han kunne ikke garantere en levering inden for 14 dage, og så ville jeg risikere at stå på grønland når den termostat så dukkede op med posten. Så jeg bestilte denne famøse termostat fra england.

Jeg har endnu ikke justeret på sekundærspjældet. Jeg har godt luret lidt på det og set at leverandør/fabrik er det justeret til 10mm ud.

Men jeg roder lidt videre med det idag, og så vender jeg tilbage :-)


Besvar