Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Trussetyven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 okt 2010 09:41
Mit fyr: Atmos passat 25kW
Areal: 150
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Atmos

Indlæg af Trussetyven » 13 mar 2011 00:11

En tegning over mit fyr. Er denne her opsætning korrekt? Døjer nemlig lidt med at holde varmen. Min tank bliver nemlig meget hurtig kold selvom jeg har fyret en hel dag og tanken har en temperatur på omkring 90 i toppen og 75 / 80 i bunden. Ca 4 timer efter sidste fyring er jeg nede på omkring 40 /50 grader
Mit fyr opsætning.png


levi

Re: Atmos

Indlæg af levi » 13 mar 2011 00:15

Cirkulationspumpen på anlægssiden skal op på fremløbet.

Mangler der ikke en anlægsshunt så du holder en lavere fremløbstemp. til huset, - og derved beholder varmen/lagdelingen i tanken så længe som muligt ?

Hvis der er støt stigning fra kedlen (Fremløbet) og over i akkutanken så må ekspansionsbeholderen godt sidde der hvor den gør, - men er der ikke støt stigning, - så skal ekspansionen sidde direkte over fyret istedet :)

Trussetyven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 okt 2010 09:41
Mit fyr: Atmos passat 25kW
Areal: 150
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Re: Atmos

Indlæg af Trussetyven » 13 mar 2011 00:18

Har overvejet mange gange og sætte en shunt på. Og det var i brugsanvisningen til tanken hvor der var billede af at cirkulationspumpen skulle sidde på retur... Men hva mener du med støt stigning og sidde over direkte over fyret. Er ny i faget.

levi

Re: Atmos

Indlæg af levi » 13 mar 2011 00:21

Trussetyven » 13 Mar 2011, 00:18 skrev:Har overvejet mange gange og sætte en shunt på. Og det var i brugsanvisningen til tanken hvor der var billede af at cirkulationspumpen skulle sidde på retur... Men hva mener du med støt stigning og sidde over direkte over fyret. Er ny i faget.
At spare shunten væk på anlægssiden vil koste dig ca. 25 procent i energi, - så sæt en shunt på :great:

Ordet "støt stigning" syntes jeg er meget tydeligt, - der må simpelthen ikke være "kringel på rørerne" - de skal hele tiden stige op til ekspansionen, - uden undtagelse.

Hvad er det for en brugsanvisning du har kigget i ?, - i alle de brugsanvisninger jeg har fra Atmos sidder pumpen fra akkutanken og ind i huset på fremløbet.. (Det giver forøvrigt også langt mindre turbulens i akkutanken, - og bevarer derfor lagdelingen langt bedre).

Trussetyven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 okt 2010 09:41
Mit fyr: Atmos passat 25kW
Areal: 150
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Re: Atmos

Indlæg af Trussetyven » 13 mar 2011 00:29

Det var meget. Jamen så kommer der en shunt på... Og så må jeg have flyttet pumpen over på fremløbet. Det var i en tysk brugsanvisning der fulgte med min akkutank da jeg købte den, der beskrev pumpen på returen. Der sidder nemlig en tragt i toppen af tanken så fremløbet fra fyret blir presset op i toppen af tanken... Den med støt stigning er desværre en umulighed da mit fyrrum er under halvtag og røret op til exp. beholder er med et 90 graders knæk ind i nabohuset efterfulgt af pex rør med 2 bløde bøjninger :(


levi

Re: Atmos

Indlæg af levi » 13 mar 2011 00:38

Trussetyven » 13 Mar 2011, 00:29 skrev:Det var meget. Jamen så kommer der en shunt på... Og så må jeg have flyttet pumpen over på fremløbet. Det var i en tysk brugsanvisning der fulgte med min akkutank da jeg købte den, der beskrev pumpen på returen. Der sidder nemlig en tragt i toppen af tanken så fremløbet fra fyret blir presset op i toppen af tanken... Den med støt stigning er desværre en umulighed da mit fyrrum er under halvtag og røret op til exp. beholder er med et 90 graders knæk ind i nabohuset efterfulgt af pex rør med 2 bløde bøjninger :(
Så bliver du teoretisk nødt til at købe dig en tank der er godkendt til trykekspansion.

Der SKAL være støt stigning til ekspansionen, - hvis anlægget sprænger får du problemer med at forsikringen ikke vil dække (Hvis du da altså overlever eksplosionen naturligvis).

levi

Re: Atmos

Indlæg af levi » 13 mar 2011 00:40

Trussetyven » 13 Mar 2011, 00:29 skrev:Det var meget. Jamen så kommer der en shunt på... Og så må jeg have flyttet pumpen over på fremløbet. Det var i en tysk brugsanvisning der fulgte med min akkutank da jeg købte den, der beskrev pumpen på returen. Der sidder nemlig en tragt i toppen af tanken så fremløbet fra fyret blir presset op i toppen af tanken... Den med støt stigning er desværre en umulighed da mit fyrrum er under halvtag og røret op til exp. beholder er med et 90 graders knæk ind i nabohuset efterfulgt af pex rør med 2 bløde bøjninger :(
Jeg kan ikke se hvad den tragt gør godt for ? - Varmen stiger naturligt opad, - varme behøver ikke hjælp for at følge de fysiske og naturlige regler :)

Trussetyven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 okt 2010 09:41
Mit fyr: Atmos passat 25kW
Areal: 150
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Re: Atmos

Indlæg af Trussetyven » 13 mar 2011 00:46

Har kørt med det i to år nu uden problemer heldigvis... Har været udsat for at vandet begyndte og fosse ud af alle samlinger pågrund af expansionen, men det var fordi røret derop til var frosset. En stor fejl der er rådet bod på. Men jeg må se hva jeg kan gøre men skal jeg stadig fører røret fra toppen af tanken op i exp så, Eller hvordan vil du sidde den på? sætte et T stykke på røret mellem fyr og tank. Fyr med laddomat og tank er tegnet som det står i virkeligheden...

Trussetyven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 okt 2010 09:41
Mit fyr: Atmos passat 25kW
Areal: 150
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Re: Atmos

Indlæg af Trussetyven » 13 mar 2011 00:48

Tragten undrer ærlig talt også mig. Men man gør jo som der står i en brugsanvisning. Men når skidtet ikke rigtig virker må man jo søge klogere hoveder. Og du må jo vide hva du taler om hehe

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Atmos

Indlæg af Keld » 13 mar 2011 02:13

Har du PEX rør mellem kedlen og akutanken? PEX rør er ikke godt til så høje tempraturer som der køres med fra kedlen. det kan til nød gå på returen pga. den lavere tempratur. Du skal se at få lavet din rørføring om mellem kedel og ekspantionsbeholderen. Samt få den frostsikret, Håber ikke at du har kone og børn og andre uskyldige væsner, ned den løsning, det er med livet som indsats, se bare hvad der kan ske når en varmekilde ikke kan nedkøles og komme af med trykket. TV i dag fra atomværket i Japan. Du har en bombe under dit halvtag!!!


Besvar