Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat Ventum VG-40 igangsættelse

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Passat Ventum VG-40 igangsættelse

Indlæg af Flemmingth » 10 jan 2024 17:03

Min Vigas 25 gjorde det egentlig 'godt nok', men det har i mange år irriteret mig, at den ikke kunne tage en større ladning brænde, og at den var ret bøvlet at holde ren (=effektiv).
Nå - efter at have læst hvad @leo-pol og @janx2967 havde skrevet om Ventum kedlen, blev jeg nysgerrig.
Jeg ringede til Passat for at få en Ventum at se her i nærheden, så jeg slap for køreturen til Tjele. Første forhandler havde ikke solgt nogen. Den næste forhandler var VVS'er Beck-Ballum. De havde selv installeret en Ventum til opvarmning af værksted og bolig, og den var jeg da hjertelig velkommen til at komme og se på.
OK - traileren på bilen, fruen i bilen og så afsted til Süder Lügum "etter bom å bajere". Hjemtur gennem det flade marsklandskab og Ballum, hvor jeg fik god behandling og fremvist kedlen. Stooor indfyringslåge, nem rensning (ryk i håndtaget), ingen tjære i forgasningskammeret, ingen røg ved indfyring, osv.
Og så er det jo altid en fornøjelse med nyt grej i værksted/fyrrum.
Efter lidt forhandling med Beck, havde jeg en Ventum 40 kW i bestilling da vi kørte hjem fra Ballum.

Nåh – efter nogle dage ankom vidunderet.
Efter udpakning og målinger viste det sig at udskiftning var lige så let som jeg regnede med. Ud med Vigas og ind med Ventum. Lidt ombygning af retur- og fremløb, samt nyt røgrør og –bøjning. Så var jeg klar til opstart.

1. Lave fidibus (sammenrullet avisside) og stikke den gennem dysen mellem forgasningskammer og forbrændingskammer.
2. Nogle sammenkrøllede avissider ind i forgasningskammeret over fidibussen.
3. Lille ½ spand flis, bark og andet småt træsmulder (opsamlet ved kløvning og efterfølgende tørret som det øvrige brænde) ind på avissiderne.
4. Fylde forgasningskammeret op med brænde, med det lettest antændelige nederst.
5. Starte røggassuger, antænde fidibus i forbrændingskammeret og lukke lågerne på klem.
6. Når ilden har fat, lukkes begge låger, og når kedlen kommer op i temperatur startes cirkulationspumpen.

Kedlen blev sat op i sommers, og første opfyring blev gjort 03-07-2023.
Siden har jeg fyret ca. 40 gange. To ting har drillet:

1. Røg i fyrrummet de første minutter under opfyring fra trækstabilisatoren og utætheder i røgrør. Når der kommer en smule varme i skorstenen forsvinder problemet.

Røgrør (ø150 mm) og skorsten (keramisk ø160mm x 7,5 meter) er kontrolleret og fundet OK. Ingen antydninger af allike reder eller andre obstruktioner.

2. Når kedlen rigtigt kommer i gang, går den i kortvarige pausefyringer, nok fordi ladeunit kapacitet er i underkanten. Kedeleffekten er trods alt øget med 60% (25→40 kW).

Ladeunit ESBE LCT100 har været åbnet og ingen urenheder fundet i termostatventil eller pumpe.
Termostaten er OK – åbner ved 62°C og er fuldt åben ved 68°C.
Født med pumpe Wilo 25/4, som for mange år siden blev skiftet til Wilo 25/6.

Har prøvet at eliminere de to ting ved at reducere kedlens effekt med 10%., ved at reducere primær luftskruer fra 10 omgange åben (fabriksindstilling) til 9 omgange åben, og sekundær luftskruer fra 5 omgange åben(fabriksindstilling) til 4½ omgange åben. Det ser ud til at have afhjulpet hovedparten af problemerne.

Lågen til forbrændingskammeret er forsynet med skueglas. En god ting at man kan se og vurdere flammen. Den så mig noget lysegul ud, og asken på siderne i forbrændingskammeret meget hvid.

Begge ting tegn på for stort luftoverskud til forbrændingen.

Jeg har derfor gradvist reduceret sekundær luft, og er nu endt på 3½ omgange åben.
Flammen er nu blevet mere gul/lettere orange. Asken i forbrændingskammeret er stadig hvidlig, men måske knap så hvid som før.
Har stadig en fornemmelse af, at luftoverskuddet (ilt%) godt kan mindskes yderligere, men hvor meget ? ?
Jeg har nogle idèer, men det tager vi i en anden tråd.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Passat Ventum VG-40 igangsættelse

Indlæg af leo-pol » 04 mar 2024 01:04

Hey Flemming….. så lige at mit navn blev nævnt og kan se at det lader til at du er blevet glad for din ventum… jeg har selv en vg30 og for dælen da det er jo næsten for nemt og fyre med brænde efter den er kommet ind… kan se at du også døjer med røg under optænding ud af trækstablisator og rørgrør indtil at der kommer lidt lune i skorstenen… har du fundet en løsning… jeg sætter gerne noget i klemme i stabilisatoren og så har jeg fundet ud af at ved optænding så lukker jeg lågen helt til at starte med eller så det kun lige piver ind så den suger flammen ned i brændkammeret så der er flamme og efter et minut så er der oftes gang i skorstenen og jeg kan sætte lågen på klem og starte den entlige optænding… det er åbenbart kun når den suger røg gennem bypass til at starte med så ryger det voldsomt….
Men hold op en dejlig kedel og hvis bare den hade stået her fra 20 år siden… :) :)
Vedhæftede filer
47F76267-E547-44B9-9353-909A69FD0EDF.jpeg

Besvar