Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny anlæg

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af Zarge » 10 sep 2018 10:30

Ok, mener bare at ku huske at nogen modeller vist skal være noget varmere for at være fuld åben, men husket sikkert forkert...😇


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 10 sep 2018 18:52

Zarge skrev:
10 sep 2018 10:30
Ok, mener bare at ku huske at nogen modeller vist skal være noget varmere for at være fuld åben, men husket sikkert forkert...😇
Du har helt ret
Alle ladeventiler kræver ca 12-14 graders temperatur stigning for at levere max flow, dette regnet fra termostatens åbningstemperatur
Men afh af din kedelydelse, anlægsopbygning og dimensionering af rørføring er det ikke sikkert din kedel har brug for max flow for at blive holdt i skak af ladeventilen

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 18 sep 2018 16:53

Det problem med at vandet suser den forkerte vej i blandesløjfen, kan det ikke afhjælpes med en Termobac ventil, så er det jo bare og sætte den ind der vor teet ned til ladeventil sidder ??

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 21 sep 2018 19:36

Nå venner, den ide med Termobac ventilen kunne ikke lige bruges til problemet med selvcirk. i anlæget.
Jeg kontaktede AKO Danmark og fik en snak med deres varmetekniker, Gert hedder han, for lige at høre inden jeg bestilte noget, om jeg kunne løse problemet med Termobac ventilen.
Efter en beskrivelse af fænomenet, og jeg havde forklaret hvordan anlæget er skruet sammen kunne han sige at det kunne jeg ikke, men en fjederbelastet kontraventil mellem fremløb fra kedel og øverste tank, ville løse problemet.
På med den, den kostede en hund, og nu kører det som det skal.

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 08 okt 2018 07:13

Der er noget der ikke ser helt rigtig ud.
Når kedlen er brændt ud og slukket fortsætter cirkulationen gennem kedlen, og vandet afkøles også der, der er selvfølgelig dejlig varmt i fyrrummet, men det er vel ikke meningen.
Jeg kan se at temp. i kedlen følger temp. i tankene til de er afkølet og der skal fyres igen, men jeg vil nu hellere have alt varmen ind i huset
Er det noget med en motorventil på returen mellem tanke og termovar, der lukker når fyret slukkes, eller er der andre forslag ??


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af pelle » 09 okt 2018 01:33

Skovhuggeren skrev:
08 okt 2018 07:13
Der er noget der ikke ser helt rigtig ud.
Når kedlen er brændt ud og slukket fortsætter cirkulationen gennem kedlen, og vandet afkøles også der, der er selvfølgelig dejlig varmt i fyrrummet, men det er vel ikke meningen.
Jeg kan se at temp. i kedlen følger temp. i tankene til de er afkølet og der skal fyres igen, men jeg vil nu hellere have alt varmen ind i huset
Er det noget med en motorventil på returen mellem tanke og termovar, der lukker når fyret slukkes, eller er der andre forslag ??
Det var jo nemt at sætte en motorventil på. Så, sker der ingen selvc. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 09 okt 2018 18:26

Hej Pelle
Dvs. at min tanke med motorventilen på røret mellem tanke og termovar ikke er helt tosset.
Jeg kan se at Hedestoker har en 2 vejs som lukker når strømmen bliver afbrudt, så hvis den bliver koblet på termovar og røggastermostat forbindelsen skulle det vel fungere efter hensigten.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af pelle » 09 okt 2018 19:51

Skovhuggeren skrev:
09 okt 2018 18:26
Hej Pelle
Dvs. at min tanke med motorventilen på røret mellem tanke og termovar ikke er helt tosset.
Jeg kan se at Hedestoker har en 2 vejs som lukker når strømmen bliver afbrudt, så hvis den bliver koblet på termovar og røggastermostat forbindelsen skulle det vel fungere efter hensigten.
Ja. jeg ville montere sådan en. Så vil det hele lukke ned når temp. fra udbrændt kedel er under 60-65 grader. Så er der kun de, ca 80 liter, 60-65 grader varme vand der stadigvæk står i kedlen, der kommer fyrrummet til gode. Det er lidt lige meget. Der står sikkert 40 grader i kedlen når du fyrer igen. hvis du da fyrer hver dag. Ingen grund til at spilde en masse varme på fyrrummet, hvis det kan undgåes. Så, på med den motorventil. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 24 dec 2018 11:48

Er der nogen der kender konstruktionen bag pladerne på en Atmos 40 GD ?
Jeg har registret kogning i kedlen som starter allerede ved 80 gr. på drift termostaten, og jeg har sporet kogningen til højre side set forfra.
Er der nogen der ved om der er vandkammer bag pladen mellem lågerne. Jeg har studeret splittegningerne, men kan ikke se om der er vand i det område ?
God jul til alle

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 24 dec 2018 11:56

Det er jeg 99% sikker på der er. Jeg havde det hele demonteret da jeg vende lågerne på min og trods min fremskredne huskedemens syntes jeg at jeg bemærkede vandkammeret.
Men pletkogning er et “normalt” problem på 40 kw modellen
Jeg har selv hævet anlægstrykket i mit system for at komme det til livs, de det konstant generer luft i systemet


Besvar