Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny anlæg

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 27 jul 2018 21:26

Jamen det går jo strygende med alle de kompetente folk der kan hjælpe.
Nu kommer det svære spørgsmål: er det en fordel at kedlen hælder en anelse forover, her tænker jeg på evt. luft ??


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 27 jul 2018 21:28

Ja, den skal læne lidt forover, og lidt mod venstre, set forfra

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 26 aug 2018 17:31

Så venner, så kom der fut i Atmossen, men noget er galt, den vil ikke stoppe igen.
Kedel temperaturen var oppe på 85 gr. røggassen 150 gr. og der lod jeg kedlen brænde ud, men dagen efter jeg kom ud i fyrrummet, kørte røgsuger og laddomat stadig selvom anlæget var kølet ned til 20 gr. Hvad har jeg mon lavet forkert??

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 26 aug 2018 19:13

Hvordan er røggas termostat og drifttermostat indstillet?
Test af om det er tilkoblet korrekt gøres således
Der skal ikke være fyret op i kedlen
Drifttermostat drejes med uret på max
Røggas termostat drejes mod uret mod minimum, så skal både ladeventil og suger begge køre
Drifttermostat drejes mod minimum, så skal suger slukke, men ladeventil køre

Drifttermostat på max, røggas termostat på max, så skal suger og ladeventil slukke

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 27 aug 2018 18:53

Problemet løst.
Jeg har monteret en Asutimer, og den nåede ikke helt op til max for den stoppede, så jeg justerede stoppet så den kom helt op, men det løste ikke problemet.
Det var drift termostaten der ikke virkede. Når man drejer den til min. skal der jo lyde et klik når den passerer rumtemperaturen, ca 20 gr. her til morgen, og det gjorde den ikke, så ud med den og i med en ny, den er på max. 90 gr. men det har ingen betydning da jeg kører max. 80- 85 gr. på anlæget.
Flovet i anlæget kører som det skal, men det kogte i kedlen, og det skyldes nok luft den ikke kan komme af med, så jeg stoppede indfyring og ventede til fyr og ladeventil stoppede, det skete ved 70 gr. i kedlen og 75 i røggas, lyder det rigtigt?
Jeg får ikke tid til at se på luftproblemet før Onsdag. Jeg regner med at hvis jeg lukker alle ventiler undtagen den op til tanken over fyret ,så kan jeg lukke vand på kedlen og dermed blæse luften op i tanken hvor der sidder en luftudlader.


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af lille_smed » 27 aug 2018 21:00

hvis jeg ikke husker helt forkert, mener jeg at kedlen skal vippe 10 grader forover for at tvinge luften ud.. hvis du ikke gør det vil du oplevet, at den bliver ved med at små koge.

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 28 aug 2018 17:10

Kedlen hælder 10 mm forover og 10 mm til venstre set forfra, så det skulle være på plads.
Nu prøver jeg i morgen at lukke alle haner så der kun er åben på fremløb op i tanken over fyret og så fuld knald på vandpåfyldning i bunden af kedlen, så burde luften ryge ud af kedlen.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af Jens » 29 aug 2018 13:47

Frisk påfyldt vand indeholder altid lidt ilt, som frigives i forbindelse med de første opvarmninger. Så den første 1 til 2 uger vil der sikkert være lidt småklukken fra minibobler, - normalt kaldes kedel-/radiatorvand for dødt vand, netop fordi det ikke indeholder ilt, men der går altså lidt tid fra påfyldning af frisk vand, til at vandet når til den "døde" tilstand.
Det "døde" vand er også årsagen til at 50 år gamle radiatorrør i sort jern kan være som helt nye, hvis man skærer dem over, - uden det mindste spor af rust.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 31 aug 2018 07:26

Jeg prøvede i går om jeg kunne få luften ud som beskrevet i foregående indlæg, men der kom ingen luft op i tanken, hvilket kan høres hvis det er tilfældet.
Jeg har tippet kedlen yderligere forover så den nu hælder 13 mm frem og 10mm til venstre, men det hjalp heller ikke. Når kedeltermostaten viser 40 gr. koger det faktisk ret voldsomt i kedlen, men åbenbart ikke i toppen for så ville syrventilen vel åbne, og det gør den ikke.
Som Jens skriver er der ilt i frisk vand, og der er fyldt ca. 1800 l frisk vand på anlæget, men det skulle vel ikke medføre en så voldsom kogning.
Flovet i anlæget kører som det skal.
Huset får varme først fra øverste tank, hvorefter opladningen af de to nederste tanke begynder.
Jeg kører med en laddomat 21 og temp ind i kedel kører mellem 63 og 70 gr. så det ser også rigtig ud.

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 07 sep 2018 16:23

Atmossen driller.
Når kedelkredsen er oppe på 70 gr. på laddomaten lukkes op til øverste tank, det er vel efter bogen.
Jeg stod og holdt øje med temp. udvikling, og kan se på de to nederste termometre på laddomat, at de kører ligesom i intervaller, når indløb til kedel viser 70 gr. åbner den for indløb fra tanke/retur fra hus som var 28 gr., hvorefter den falder til 55 - 60 gr.på indløb til kedel og begynder så at stige igen og det samme gør den fra tankene til den når ca 40 gr. så falder den fra tank igen hvorefter kedelindgang begynder at stige igen.
Skal den køre på denne måde eller hvordan ??
Det virker også som om kedlen ikke kommer af med varmen hurtigt nok, og når set temp. på 85 gr. lang tid før tankene er ladet op.
Så hvad kan der være galt?


Besvar