Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

diagram til pillefyr og solvarme

Del dine diagrammer med forumets brugere.
Anlægsdiagrammer, Solvarme osv
Besvar
kent iversen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 jun 2013 18:30

diagram til pillefyr og solvarme

Indlæg af kent iversen » 08 jun 2013 19:45

skal have kombineret et pillefyr med solvarme.

jeg har flere løsninger i hovedet.

løsning 1: lade pille fyret starte 2 gange i døgnet om sommeren, og så lade solvarmen klare resten.

løsning 2: lade pille fyret være varm hele tiden. altså ingen koldstart, og så lade solvarmen supplere, til opvarmningen.

lige nu kører der er gammelt oliefyr, og solvarme i en 250 l vvb. temp i vvb er udelukkende styret af kedel temp. og så det solen giver.
På solfyldte dage kører oliefyret slet ikke. og overskudsvarmen sol, løber direkte ud i kedelanlæg uden nogen styring.
meget simpelt, men er der et alternativ ?
så man kan holde en konstant temp i vvb, fx 60 grader i beholder, så når sol giver mere end det, løber det ud i anlægget. jeg vil helst kunne nøjes med en pumpe, den ved kedel shunte.

Er det en form for 2vejs zone ventil der er styret af temp i vvb.

men hvad kan betale sig.? at holde kedel og rør varme hele tiden. eller skal urstyringen, starte kedlen 2 eller en gang om dagen om sommeren.? jeg regner med at isolere alle rør med 20 eller 30 mm, så hvis fyr og rør skal holdes varm hele tiden, taber det ikke så meget.

Jeg har ikke lige fundet et diagram på det optimale, og stadig simple anlæg, som jeg søger.

Håber på svar hilsen Kent


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

diagram til pillefyr og solvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 jun 2013 15:38

Hej Kent Iversen.
Det kan strikkes sammen på mange forskellige måder.
En rigtig god måde at koble solvarmen på, kan være som vist på diagrammet, som jeg vedhæfter.
Kappevarmtvandsbeholderen forsyner akkumuleringstanken med selvcirkulation, når solen har opvarmet den.
02-10-06 Solvarme og oliefyr og fastbrændsel.JPG
Men der kan nemt være andre gode måde på det.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

diagram til pillefyr og solvarme

Indlæg af Hjemme teori » 15 jun 2013 19:02

Jeg ville bruge en solvarme beholder hvor pille fyret kun opvarmer den øverste 1/3, med 3 vejs varmt vand prioritering.

Solvarmen opvarmer hele beholderen. Hvis ikke der er sol nok starter pille fyret, ur er ikke nødvendigt, men hvis du vil undgå et par ekstra starter kan du godt køre med ur og stoppe fyret når du ved der ikke skal bruges varmt vand.

Så kunne du evt. køre centralvarmen på fyret over en rum termostat, så starter fyret også om sommeren hvis det bliver meget køligt og det virker helt automatisk.
Mvh. Sophus


Besvar