Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Del dine diagrammer med forumets brugere.
Anlægsdiagrammer, Solvarme osv
Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af Stub » 25 okt 2012 10:27

Jeg har i dag et koksfyr og oliefyr med indbygget vvb.
Det vil jeg have skiftet til pillefyr og ekstern vvb.
Det hele ser meget rodet ud i dag - så derfor vil jeg godt have en simpel tegning af princippet for mit nye anlæg.

Jeg har fundet det vedhæftede diagram for opstillingen, men jeg er i tvivl om placeringen af cirkulationspumpen på koldvandssiden er korrekt eller om den skal være på den anden side af shunten?
Som den er nu på tegningen vil den vel skabe overtryk på koldtvandssiden af shunten og presse koldt vand over i fremløbet?
Jeg vil jo mene at cirkulationspumpen skal det sidste led på koldvandssiden inden kedlen?

Placeringen af ekspansionen er vel lidt underordnet - eller skal den være på koldtvandssiden? Jeg har i dag en åben ekspansion på loftet og regner med at lade den blive.

Er det nødvendigt med en ventil til varmt vands prioritering - termostaten i vvb ( http://vvsgiganten.dk/item/371312300/ ) vil vel selv ruglere efter behov?
Vedhæftede filer
vand_l2.pdf
(461.76 KiB) Downloadet 1119 gange
Med venlig hilsen
Per


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 okt 2012 16:30

Hej stub
Måske kan jeg finde et diagram du kan bruge, dem har jeg mindst 100 stykker af.
Jeg kan ikke li, det diagram, du viser.
Cirkulationspumpen sidder på returen.
Det synes jeg er forkert.
Hvis du tænker dig, at solen opvarmer stuen og termosaterne lukker for radiatorerne, så sidder pumpen og "rykker" i vandet, men kan ikke få noget.
Det kalder man et vaccumanlæg.
Det er bedst, at pumpen sidder på et T stykke, som er sat ind på en streng på fremløbet, Så snakker man om et trykanlæg.
01-02-01 Varmeanlæg.JPG
02-13-26 Solv. Akku-tank og flisfyr.JPG
Måske kunne du få stor udbytte af at læse bogen, som jeg har skrevet om varneanlæg.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af J-B » 25 okt 2012 17:14

Hej Stub og velkommen til.
Din cirkulationspumpe skal være mellem kedel og kedelshunt.
Din åbne eks. beholder skal sidde på fremløb fra kedel inden andet kan lukke for den eller begrænse den og med stigning hele vejen.
Din vvb. sætter du efter kedelshunt med en 2 eller 3vejsventil eller en termoventil alt efter hvilken pillefyr du køber og hvilke funktioner du vil have.
Det vil nok være bedst at du sætter pumpen på retur, da den så ikke vil kunne suge fra din eks. beholder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 okt 2012 18:15

Jeg var ikke helt klar over om det var trykekspansion eller en åben.
Hvis vi snakker om en åben eks-beholder, så skal den sidde på et rør, der går ud fra toppen af kedlen, og som forrige mand skriver, med en jævn stigning hele vejen op.
Og der vil det være passende at montere et T.stykke og bruge det til fremløb, og det er der pumpen skal sidde, hvis det skal laves rigtigt.
Det hedder Kedel, - ekspansion, - pumpe. Altså altid KEP. og aldrig omvendt, så kan I vel huske det, sagde min gamle lærer altid.

Og din vvbeholder kan kobles til, som om det var en radiator, og den kan styres af en almdelig fjernvarme returtermostat på dens retur.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af Stub » 26 okt 2012 08:09

Tak for jeres indspil!

Jeg regner med at købe en Scotte 16 Kw med en BlackStar kedel og 500Kg silo.

Jeg tænkte nok at pumpen skulle være inden for kedelshunt - ellers kan der jo ikke være cirkulation når alt andet er lukkket. Hvordan monteres føleren fra sådan en shunt egentlig - er det uden på returrøret eller ?

Ja - at der skal være jævn stigning hele vejen til ekspansionen, det giver mening. Jeg havde ikke tænkt på det men det vil være logisk - det er der også nu.

Jeg troede faktisk at der var en indbygget termostat i sådan en vvb - men det står der godt nok ikke noget om i beskrivelsen. Så en termostat her på returen er et godt tip. Ellers vil der jo være konstant omløb - og så er bl.a. fidusen ved de nye cirkulationspumper jo lidt gået tabt.

Nu skriver Ernst at vvb kan moteres som en anden radiator (og det regnede jeg også med at gøre), men J-B skriver så noget om en 2 eller 3 vejsventil. Fordelen ved ventilen er det at den lukker for radiatorerne når vvb vil have varme ? og hvad er forskellen på 2 og 3 vejs?
Det kan i så fald vel ikke betyde ret meget når vvb sidder som den første aftager på den varme streng?
Med venlig hilsen
Per


perB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 maj 2012 12:02
Mit fyr: Woody BS1016 16kw
Areal: 200m2+100m2 garage
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca 18-30kg

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af perB » 26 okt 2012 10:45

Hej

Pumpen kan vel også sidde i retur (mellem kedel og shunt). Så skal åben ekspansion vel sidde på suge siden af pumpen for at den ikke kaviterer ??
Herved bliver pumpen ikke udsat for så høj temperatur (længere levetid) og vil også kunne pumpe koldt vand ind i kedel hvis termostat svigter og kedlen kommer op over 80 grader. Hvis kedel kommer over 80 grader eller mere begynder pumpen på et tidspunkt at kavitere hvis den sidder i fremløbet og vil ikke pumpe vand i kedel.

mvh Per

Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af Stub » 27 okt 2012 00:08

Når pumpen sidder på retur efter shunt, så bør den jo aldrig være under 55 grader... så jeg ved ikke helt hvor meget det betyder? Men den kommer jo nok ikke ret meget over 60.

Jeg forstår ikke helt jeres bemærkninger om at pumpen skubber eller suger. I et lukket system, så vil den jo altid både skubbe og suge - den vil jo stadig skubbe vandet rundt selvom der er en keddel imellem. Det er bare min logik - men jeg ved ikke om jeg har ret?
Med venlig hilsen
Per

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 okt 2012 09:43

Prøv at læse indlægget, jeg skrev den 25. okt. én gang mere.
Hvis pumpen sidder på returen og termostaterne på radiaturene lukker, så kan pumpen ikke få fat i noget vand, så er det jo klart, at der opstår vaccum i radiatorene og returen fra radiatorene og hen til sugesiden af pumpen.
Og så kan du tro det, om du eller ej, men du kan meget nemt risikere, at der suges luft ind i systemet.
Utætheden behøver ikke være så stor, at der kommer vand ud, men der kan meget nemt komme luft ind, f. eks, en luftskrue , - en radiatorforskruning, - en pakdåse i termostaterne, eller ved en rørsamling.

Jeg har været ude for sådanne tilfælde rigtig mange gang.

Igen.: Det er forkert at montere pumpen på returen.

Sæt altid pumpen så den har ekspansionsbeholderens hvilende vandtryk på sin sugeside.
Så kan den får noget vand at pumpe med.
I kan rolig stole på det jeg skriver. Jeg har livslang erfaring med varmeanlæg.
Og det med, at pumpen kan få det for varmt, når den sidder på fremløbet, så er det garanteret ikke pumpens placering ,
der er noget galt, så er der en fejl, et andet sted i systemet.
Grundfos pumper kan køre i rigitg mange år med 90 grader i fremløbet.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af BWJ » 27 okt 2012 09:57

Stub » 25 Oct 2012, 10:27 skrev:Jeg har i dag et koksfyr og oliefyr med indbygget vvb.
Det vil jeg have skiftet til pillefyr og ekstern vvb.
Det hele ser meget rodet ud i dag - så derfor vil jeg godt have en simpel tegning af princippet for mit nye anlæg.

Jeg har fundet det vedhæftede diagram for opstillingen, men jeg er i tvivl om placeringen af cirkulationspumpen på koldvandssiden er korrekt eller om den skal være på den anden side af shunten?
Som den er nu på tegningen vil den vel skabe overtryk på koldtvandssiden af shunten og presse koldt vand over i fremløbet?
Jeg vil jo mene at cirkulationspumpen skal det sidste led på koldvandssiden inden kedlen?

Placeringen af ekspansionen er vel lidt underordnet - eller skal den være på koldtvandssiden? Jeg har i dag en åben ekspansion på loftet og regner med at lade den blive.

Er det nødvendigt med en ventil til varmt vands prioritering - termostaten i vvb ( http://vvsgiganten.dk/item/371312300/ ) vil vel selv ruglere efter behov?

Her er lidt super læsning til eftermiddagskaffen http://arbejdstilsynet.dk/~/media/2B3D8 ... 721CF.ashx :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

perB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 maj 2012 12:02
Mit fyr: Woody BS1016 16kw
Areal: 200m2+100m2 garage
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca 18-30kg

Diagram for 2 strengsanlæg med vvb

Indlæg af perB » 28 okt 2012 00:57

Stub » 27 Oct 2012, 00:08 skrev:Jeg forstår ikke helt jeres bemærkninger om at pumpen skubber eller suger. I et lukket system, så vil den jo altid både skubbe og suge - den vil jo stadig skubbe vandet rundt selvom der er en keddel imellem. Det er bare min logik - men jeg ved ikke om jeg har ret?
Enig med dig "Stub".
Hvis åben ekspansion sidder på sugesiden af pumpen når den sidder på retur røret på kedlen, så vil der jo altid være overtryk på sugesiden. (fordi åben ekspansionsbeholder sidder højere end højeste radiator)

Hvis åben ekspansion sidder på sugesiden af pumpen når den sidder på fremløbs røret på kedlen, så vil der jo også altid være overtryk på sugesiden. (fordi åben ekspansionsbeholder sidder højere end højeste radiator)

I begge tilfælde vil trykket på pumpens afgangsside være højere end på sugesiden for ellers kan den jo ikke flytte vandet. Desuden kan grundfos UPS/Alpha pumper ikke lave vakuum på sugesiden. Der skal være lidt tryk (minimum 0,05bar) på sugesiden (fra ekspansionsbeholder) for at de kan flytte vandet. En UPS/Alpha pumpe kan ikke suge vand op af en f.eks. spand hvis pumpen er højere oppe end vandspejlet og skal pumpe opad.

På Grundfos hjemmeside om Alpha2 skriver de:
Den store forskel på en radiator og et gulvvarmeanlæg er
driftstemperaturen. Et radiatoranlæg kan dimensioneres
til en flowtemperatur på op til 80 °C og en differenstemperatur
på 20-40 °C, hvorimod temperaturen i et gulvvarmeanlæg
aldrig må overstige 40 °C, og differenstemperaturen
må aldrig overstige 8 °C. Et gulvvarmeanlæg skal altid
være forsynet med en blandesløjfe for at opnå den rette
flowtemperatur.
I lukkede ekspansionsanlæg skal pumpen om muligt
anbringes ved returløbsrøret på grund af den lavere
motortemperatur.

mvh Per


Besvar