Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ønsker kommentarer til mit diagram

Del dine diagrammer med forumets brugere.
Anlægsdiagrammer, Solvarme osv
Besvar
Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af Idor » 07 aug 2012 22:03

Har lavet et diagram til mit fremtidige anlæg.... :)

Det kommer til at bestå af et pillefyr (woody/blackstar), Gasfyr(EuroCompact), solvarme

Tanken er at pillefyr skal trække læsset 7-8 mdr om året hvor det er koldest. Der efter laver solen varmt vand og pillefyret skal kun suplere op på varmt vand om natten. Det varme vand fra soltank løber ind i varmt vands beholder i huset, så hvis det ikke er varmt nok klarer gasfyret resten..
Tegning.pdf
(532.99 KiB) Downloadet 546 gange
Forklaring til noter
Noter til tegning.pdf
(387.2 KiB) Downloadet 259 gange

På forhånd tak til alle jer, som bruger tid på at kigge og kommentere.... :wink:


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 aug 2012 10:42

Det ser nogenlunde ud, og skal nok komme til at virke efter hensigten.
tror du det er nødvendigt, at afkøle vandet nede i betonnen, kan det ikke anvendes bedre til noget andet.???

Husk endelig ekspansionsbeholderen.
02-10-06 Solvarme og oliefyr og fastbrændsel.JPG
02-13-15 anlæg med combitank og hævet akku-tank.JPG
Sådan et varmeanlæg kan sættes sammen på rigtig mange forskellige måder, og stadigt fungere godt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af majland » 15 aug 2012 11:59

Hvorfor ikke spare gasfyret væk og lade pillefyret varme hvis der ikke er varmt nok ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 aug 2012 15:18

Hej IDOR
Jeg glemte i farten at spørge om det kan betale sig, at købe en combitank med 2 indbyggede spiraler, når du alligevel ikke udnytter den til opvarmning af varmt brugsvand.

Det er jo faktisk en ret stor fordel, netop at anvende en combitank til opvarmning af det varme brugsvand, da den nederste spiral ligger i det kolde vandværksvand, og derfor flytter sig i en positiv retning på effektivitetskurven.
Jo koldere vædske du kan sende ud til solfangerne, jo flere varmekalorier henter du jo hjem.

Som du har tegnet diagrammet, så benytter du dig jo "kun" af den kolde retrur, som aldrig kommer under stuetemperatur ca. 22 grader, hvorimod koldtvandtemperaturen næsten altid ligger på lidt under 10 grader.

Jeg har over 50 forskellige diagrammer i bogen, som jeg har lavet for selvbyggere om solvarme og varmeanlæg i det hele taget.
Send gerne en mail med spørgsmål til.:
mailernst@mail.dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af Flemmingth » 15 aug 2012 19:55

Hej Idor,

Køb Ernsts bog om solvarme.
Det er det bedste opslagsværk man kan få, hvis man går og makker med varmeanlæg :great:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af Idor » 18 aug 2012 09:59

Hej Alle sammen, er lige hjemvendt efter 7 dages intens kursus i tyskland og har ikke haft tid til at kommentere jeres indlæg. jeg kigger jeres kommentarer igennem igen i næste uge om formiddagen og kommenterer så, og skriver hvorfor/hvorfor ikke efter min opfattelse. Og ja, den kan sagtens være forkert så jeg også lærer noget.. Tak for jeres input, har ikke helt den rigtige tid lige nu til at gå i dybden med svarene..

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af Idor » 21 aug 2012 08:52

hej igen alle sammen. lidt mere tid nu.. :lol:

Vil gerne beholde gasfyret, da det er forholdsvis nyt og ikke brændt mere end ca 3000 m3 gas... Synes det er en rar back up løsning at have, når nu det er der... Hvis jeg også skulle blive syg og konen ikke gider piller eller huset skal sælges og køber ikke gider eller hvad ved jeg...

Grunden til at gas får lov til at varme det sidste på varmt vand, hvis det ikke er varmt nok er, der er 100% ingen røg/lugt gener når den gør det en sommerdag og naboen har gæster til kaffe på den anden side af hækken. Det er altid der det sker.. Murphys law.. :(
Og så er det ikke ret meget vandet skal ekstra varmes, så en masse små starter med piller koster også i længden inden fyret er gennem varm og producerer varmt vand. Og så har et pillefyr også godt af at køre i lidt længere tid og brænde helt rent...
Solvarme tanken sidder ca 9m på strengen før huset varmtvands beholder, så hvis jeg kun kørte med den ville det tage noget tid inden der kommer varmt vand i hanen indenfor.
Derfor forbliver gasfyret, udgift årligt ca 4-700 kr, så det er så lidt det koster for denne løsning..


Hvad angår bogen fra Ernst, har jeg stor respekt for hans arbejde. Jeg har haft sol/træfyr/gas i 10 år nu. Har skilt og samlet anlægget tre gange i den tid, for at forbedre og prøve nye ideer af. Jeg er nået dertil nu at en standard løsning ikke altid dækker det hele. Ved godt man kan bygge videre på en, men då kan man jo også selv tegne den. Jeg tror jeg brænder mest for det der med at få en ide, udtænke den og få den til at virke i praksis - og så taber jeg desværre interessen lidt der efter..

til Ernst
Grunden til køl i beton, er simpelthen sidste udvej. hvis nu alle er på ferie i tre uger i juli/august. Beholderen bliver varm allerede første dag og det er ikke sikkert huset vil have varme også efter et par dage, når det er gennemvarmet, så skal jeg kunne komme af med det et sted.. Hvis nu jeg "gemte" varmen et andet sted, så ville dette sted også blive varmt på et tidspunkt og ikke være i stand til at køle mere på et tidspunkt.
og det er også begrænset hvor kænge man kan gemme denne varme.. Og når nu sommeren er der (+25 grader) så ønsker man heller ikke at huset i sig selv skal være varmere indenfor.. så derfor vil jeg hellere sende det ned i jorden for at køle.. Denne løsning er jo også kun når huset ikke vil have. Vil huset have varmen får den varmen og vil huset ikke, går den i jorden..
Nogen vil jo sige at det er fordi jeg har for mange vacum rør på (60 stk), men det mener jeg ikke. Jeg får jeg det mere fra solen i forår/efterår.
Det er kun om sommeren, når det er varmest og ingen er hjemme problemet rigtigt kan opstå.

Selve kombi tanken er en rigtig solvarme tank. Spiral i den øverste 1/3 til træ/pille/gas fyr og spiral 2/3 i bunden til solen. kan godt se det er lidt fortegnet på det jeg har lavet, beklager. Jeg har i forvejen tanken og den kører med det setup jeg har lavet i dag. Så det er ikke noget jeg skal ud og købe.

Den store forskel er nu, at træfyret ryger ud med de 2x1000L akk tanke. Og jeg går fra åben til lukket ekspansion på hele systemet. Før var der åbent og via veksler afleverede den varmen til et lukket system... Mange pumper og rør med varmetab førhen..

Nu bliver vandmængden mindre, færre rør, færre pumper, ingen veksler, osv.. så det bliver også en besparrelse i sig selv.


Min eneste bekymring har hele tiden været køl på solvarme tanken i det nye setup. Og kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke i det nye setup. Det er kun ved over ophedning og styringen trækker pumpen til køl at magnet ventilen også trækkes og der åbnes op for køl i betonen, hvis ikke huset ønsker varmen i stedet for.
Magnet ventilen sikrer at der ikke siver varme den vej ned ved normal varme produktion..

Slettet 4927

Ønsker kommentarer til mit diagram

Indlæg af Slettet 4927 » 21 aug 2012 11:42

Hej Igor,

Jeg har også 60 rør, men mit system fungerer noget anderledes. jeg har prøvet lukket ekspansion, uden akkutanke, men gik faktisk tilbage til åben, så jeg har nu en solfanger med 60 rør, 300 l tank og styring, og i kedelrummet 20 meter udenfor en gasogen, og fulautomatsk pillefyr med silo og sug. Det hele koblet til 1200 l akkutank. Efter skift til åben ekspansion siger min varmemåler, at økonomien blev bedre med ca. 10%.Til huset kører jeg over varmeveksler. Er der for meget sol og temp. 300 l tank kommer for højt op, kører varmen over til stor akkutank. Den bliver aldrig for varm, selvom der er ingen hjemme.

Prioritering er som følger 1. solvarme, er der ikke varme nok og jeg ikke gider at fyre op i gasogen eller når jeg ikke gider smide mere brænde i den, så starter pillefyret men først efter at vandet i den store tank er kommet under ca. 55 grader.

Det hele bliver styret af solvarmestyringen, styring i pillefyret og styring i gasogen, der er koblet sammen med en kontrolenhed. Det kan også styres over Internettet.


Og så er der lige en anden ting - har du ikke en akkutank,så får du flere start/stop på din pillefyr. I modsætning til gasfyr der kører optimalt med det samme, vil du have nogen spild under opstarten af pillefyret. Den kører jo optimalt ved bestemt temperatur/røggastemperatur.


Besvar