Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Del dine diagrammer med forumets brugere.
Anlægsdiagrammer, Solvarme osv
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Dunas » 06 maj 2011 22:52

Jeg har valgt, at lave min installation om på mit centralvarmeanlæg. Min nuværende installation fungere, men jeg har ingen shunt på, bruge VVB som en blandingssløjfe (en slags shunt) til returvandet. Kan godt se, at dette ikke er særlig godt her i sommerperiode, når fyret fx har været slukket ned og vandet er blevet koldt i VVB, så kræver det noget manuelt styring ved opstart, så cirkulationspumpe ikke står og pendler :cry:. Pt. har jeg heller ikke NBE motorventil på VVB, den skal selvfølgelig også på.

Så har haft snakket med nogle smede inden på arbejde og læst en del på nettet omkring korrekt installation af et centralvarmeanlæg. Så nu har jeg lavet et diagram over min nye installation,
så vil gerne vide, om det er korrekt eller om jeg evt. kan forbedre dette diagram, så mit anlæg kan køre så økonomisk som mulig :roll:.

Har jeg lavet et korrekt diagram, eller har jeg glemt noget :roll: ???

Jeg har fået at vide, at der skal en kontraventil på shuntdelen pga. modtryk, så cirkulationspumpen kan arbejde bedre. Der er nogle smede, som kun montere cirkulationspumpen på returvandet, da temperaturen er lavere her, så den arbejder bedre. Der er hvis også noget med modtryk her. Er ikke klar over om det er rigtig :lol: ?.

Jeg vælger selv og lave det om, synes ikke det ser specielt svært ud. Og så kan jeg låne et rørskærersæt og en rørskærer på arbejde. Så det er bare med, at kommer i gang her til sommeferien icon_cheesygrin.gif .
Vedhæftede filer
Diagram woody anlæg.doc
(31.66 KiB) Downloadet 2020 gange


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af TaagMan » 06 maj 2011 23:05

Okay, jamen det er da træls med sådan et stykke amatørarbejde... jeg håber da ikke du har betalt nogen for at lave sådan et stykke inkompetent arbejde.

Hvis du bakser det sammen som på det vedhæftede så har du et rimelig standard anlæg... du kan også sætte pumpen oppe på fremløb inden kedel shunt'en.

Du skal bruge en vare nr 100909 fra scotte.dk. Du kan sikkert også finde den andre steder... men noget i den stil der:
http://www.scotte.dk/product.asp?product=790
Vedhæftede filer
Diagram woody anlæg.doc
(33.66 KiB) Downloadet 1093 gange
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Dunas » 06 maj 2011 23:15

Er det bedre, at bruge den fra Scotte.dk (varenr. 100909) end en ESBE shunt???
Jo jeg har betalt for denne opstilling, havde desværre ikke meget forstand på det dengang :lol:. Men er blevet meget klogere på dette område :D.

levi

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af levi » 06 maj 2011 23:21

Dunas » 06 May 2011, 23:15 skrev:Er det bedre, at bruge den fra Scotte.dk (varenr. 100909) end en ESBE shunt???
Jo jeg har betalt for denne opstilling, havde desværre ikke meget forstand på det dengang :lol:. Men er blevet meget klogere på dette område :D.
Ja den shunt Martin linker til er klart at foretrække!

Må man spørge hvem der monterede anlægget, - så andre ikke ryger ind i sådan en gang klyt ?

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af TaagMan » 06 maj 2011 23:23

Dunas » 06 May 2011, 23:15 skrev:Er det bedre, at bruge den fra Scotte.dk (varenr. 100909) end en ESBE shunt???
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har selv en Danfoss der minder meget om en ESBE, men hvis man kigger på de pakker af sager de fleste der sælger NBE udstyr sender med, så har den sådan en shunt som jeg har givet dig et link til. Jeg tror måske den er billigere, og gør arbejdet lige så godt... men det er selvfølgelig op til dig selv hvordan du gør. Jeg vil også mene at du kan sætte en ESBE på, men det er noget kompliceret løsning du har brygget dig sammen der, synes jeg... men, det har måske noget at gøre med din nuværende installation at gøre?
Pumpe på fremløb eller retur... det er ligegyldigt i dag, de kan sagtens tåle det. Hvis vi snakkede om et brændefyr var det måske noget andet da man af og til kommer til at koge dem... men det sker jo ikke med et pillefyr.
Jo jeg har betalt for denne opstilling, havde desværre ikke meget forstand på det dengang :lol:. Men er blevet meget klogere på dette område :D.
Yikes... så der er altså nogen som lever af at køre rundt og sætte anlæg op, men tilsyneladende ikke ved en skid om hvordan man gør... skræmmende. Hvad er det for et firma der laver sådan noget lort? Er din kedel ikke begyndt at ruste?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af TaagMan » 07 maj 2011 00:19

Du har ikke mulighed for at tage nogle billeder af alt det der foregår omme bag dit fyr, så jeg kan komme med et forslag til hvordan du nemmest laver det om?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Dunas » 07 maj 2011 08:19

Jeg har mulighed for, at tage et billede, men det vil du ikke for meget ud af, at se på. Da alle rørerne er isoleret og pladsen er meget begrænset/kompakt mht. rørføring. Så du vil ikke kunne danne dig et logisk overblik med et billede.
Men jeg har lavet et diagram over min nuværende installation og NY installation opdateret.
Ved ikke hvad du mener med kompliceret løsning??. Men jeg er nød til, at flytte rundt på nogle ting, da pladsen er meget begrænset, for at få tingene til at gå op.
Du skriver også det er en rimelig standard løsning mht. NY installation. Er der ting jeg kan gøre bedre??? har jeg overset noget??? Har fået, at vide, at det er vigtig med en kontraventil ved shuntdelen pga. modtryk???
Vedhæftede filer
Diagram woody anlæg.doc
Ny opdateret Diagram NY installation
(32.17 KiB) Downloadet 767 gange
Nuværende Diagram woody anlæg.doc
Min Nuværende installation pt.
(30.63 KiB) Downloadet 533 gange

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Havmand » 07 maj 2011 09:12

Fantastisk med kuglehaner... Det er da lige til klamphuggerne...

Forstår jeg diagrammet rigtigt er der ikke shunt på... fra en aut. vvs'er ???
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af TaagMan » 07 maj 2011 10:38

Dunas » 07 May 2011, 08:19 skrev:Jeg har mulighed for, at tage et billede, men det vil du ikke for meget ud af, at se på. Da alle rørerne er isoleret og pladsen er meget begrænset/kompakt mht. rørføring. Så du vil ikke kunne danne dig et logisk overblik med et billede.
Men jeg har lavet et diagram over min nuværende installation og NY installation opdateret.
Ved ikke hvad du mener med kompliceret løsning??. Men jeg er nød til, at flytte rundt på nogle ting, da pladsen er meget begrænset, for at få tingene til at gå op.
Du skriver også det er en rimelig standard løsning mht. NY installation. Er der ting jeg kan gøre bedre??? har jeg overset noget??? Har fået, at vide, at det er vigtig med en kontraventil ved shuntdelen pga. modtryk???
Jeg mener standard NBE er at pumpen sidder på fremløb, hvor den tegning du fik af mig sad den på retur... det er i princippet fløjtende ligegyldigt.

Mht. kontraventilen, så er det rigtigt, at når man sætter pumpen hvor du oprindelig foreslog det... altså efter shuntkredsløbet, så er det vigtigt med en kontraventil.... MEN, det er en komponent du skal bøvle med at montere, som i princippet ikke er nødvendig hvis du monterer pumpen inden shunt kredsløbet... altså som jeg foreslår det i vedhæftet. Er det pga. plads du gerne vil have pumpen efter?

Du har en hane på VVB'en, men normalvis vil man have en termostatisk ventil og en føler monteret på VVB så der ikke cirkulerer igennem den, med mindre den har behov for at blive varmet op. Det kan også klares med en 2 vejs ventil, og lade styringen styre det.

Jeg har lige tilladt mig at søge lidt på forum, og kan se det er Andresens Bioenergi der har monteret det for dig viewtopic.php?f=180&t=8279. Et eller andet sted vil jeg sige det er ansvars pådragende at lave en installation der ikke fungerer for kunden. Det er ham der er "fagmand" (åbenbart ikke), og har leveret en løsning som ikke virker. Han burde umiddelbart lave det for dig kvit og frit. Han bør endda give en form for kompensation da han har udsat din kedel for korrosion, og nedsat dens levetid... har du prøvet at snakke med ham om det?
Vedhæftede filer
Nuværende Diagram woody anlæg-Edit.doc
(34.67 KiB) Downloadet 436 gange
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Dunas » 07 maj 2011 13:12

Det er pga. pladsmangel, at jeg bliver nød til, at placerer cirkulationspumpen på returdelen, som du kan se på mit nye diagram.
Der er ikke plads til shunten hvis pumpen skal sidde på sin nuværende plads. Men ellers et godt forslag.
Nej, jeg har ikke snakket med ham endnu, men vælger, at skive en mail til ham hvor jeg sender de to diagramme med. Tror ikke han kan huske det, da det er ca. 8 mdr. siden han monteret anlægget. Så har han jo også muligheden for, at se de to diagrammer og studere det næmere. Tror ikke jeg får meget ud af en telefonisk sammetale, da det som nævnt er 8 mdr. siden.
Så må jeg jo se om han vil lave det om uden omkostning for mig.
Ja jeg er godt klar over, at jeg har en hane ved VVB, her burde der sidde en 2 vejs motorventil. Det er jo også på mit nye diagram.


Besvar