Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Del dine diagrammer med forumets brugere.
Anlægsdiagrammer, Solvarme osv
svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af svbech » 08 maj 2011 10:38

Hej Dunas

Din cirkulationspumpe skal side inde ved kedlen og "indenfor" shunten. som det er nu sidder den "udenfor" shunten og shunten vil derfor ikke kunne regulere flowet, idet den som det er nu laver modtryk til sig selv.


Jan J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 feb 2011 13:45
Mit fyr: BlackStar Scotte 10 KW
Areal: 120
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Jan J. » 13 jun 2011 22:21

Hej TaagMan..

Du spørger tidligere om hans kedel er begyndt at ruste..

Hvorfor skulle den dog det..???
Og hvorfor bør man ikke bruge kuglehaner i sådan et anlæg..??

Skal selv til at sætte et Scotte til, så suger alt den viden til mig jeg kan..

Hilsen Jan

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af TaagMan » 13 jun 2011 22:32

Jan J. » 13 Jun 2011, 22:21 skrev:Du spørger tidligere om hans kedel er begyndt at ruste..

Hvorfor skulle den dog det..???
Og hvorfor bør man ikke bruge kuglehaner i sådan et anlæg..??

Skal selv til at sætte et Scotte til, så suger alt den viden til mig jeg kan..
Fugten i forbrændingsluften kondenserer på kedelfladerne hvis kedelfladerne er for kolde... og derved ruster de.
En kuglehane som shunt laver et permanent flow fordeling. Det er ikke hensigtsmæssigt under opstart, da centralvarme systemet er usædvanlig koldt. Der vil en termostat åbne fuldt op for at holde returtemperaturen til kedlen så høj som mulig. Med en kuglehane vil den stå i uforandret position...

Brug de 200-300 kr på en kedelshunt, og lav en professionel installation.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Dunas » 14 jun 2011 16:25

Jeg har fået lavet installationen om af andresen bioenergi uden beregning. Er ikke enig med dig, mht. en kuglehane, da den fungere ligesom som en shunt, sålænge der er bygget en streng fra fremløb til retur på selve kedelen. Man kan jo bare sætte pumpen til, at starte op ved 60 grader, så kan man sagtens holde en retur på min. 45 grader som NBE anbefaler. Så jeg giver Jan. J. ret i det han skriver.

Men jeg må give andresen bioenergi ret i, at den gammel installation også fungere i praksis, da jeg heller ikke har haft problemer med anlægget. Men den nye bør være mere økonomisk, det må tiden jo vise.
Kan kun sige super service af andersen bioenergi, troede egentlig ikke, at jeg ville få det lavet om uden beregning, men tog heldigvis fejl her icon_cheesygrin.gif.

levi

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af levi » 14 jun 2011 16:35

Dunas » 14 Jun 2011, 16:25 skrev:Jeg har fået lavet installationen om af andresen bioenergi uden beregning. Er ikke enig med dig, mht. en kuglehane, da den fungere ligesom som en shunt, sålænge der er bygget en streng fra fremløb til retur på selve kedelen. Man kan jo bare sætte pumpen til, at starte op ved 60 grader, så kan man sagtens holde en retur på min. 45 grader som NBE anbefaler. Så jeg giver Jan. J. ret i det han skriver.

Men jeg må give andresen bioenergi ret i, at den gammel installation også fungere i praksis, da jeg heller ikke har haft problemer med anlægget. Men den nye bør være mere økonomisk, det må tiden jo vise.
Kan kun sige super service af andersen bioenergi, troede egentlig ikke, at jeg ville få det lavet om uden beregning, men tog heldigvis fejl her icon_cheesygrin.gif.
Det manglede da bare! :great:

Når man hyrer "fagfolk" så skal det sku laves korrekt!


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af TaagMan » 14 jun 2011 16:49

Dunas » 14 Jun 2011, 16:25 skrev:Jeg har fået lavet installationen om af andresen bioenergi uden beregning. Er ikke enig med dig, mht. en kuglehane, da den fungere ligesom som en shunt, sålænge der er bygget en streng fra fremløb til retur på selve kedelen. Man kan jo bare sætte pumpen til, at starte op ved 60 grader, så kan man sagtens holde en retur på min. 45 grader som NBE anbefaler. Så jeg giver Jan. J. ret i det han skriver.
Du har ret... en kuglehane bygget på mellem fremløb og retur fungerer som en shunt, men det er ikke nogen termostatisk reguleret shunt, så hvis man har mange starter og stop, så får man problemer med korrosion... det er derfor producenten foreskriver en termostatisk shuntventil.

Hvis man kører med nat stop i vinterperioden, så er det meget normalt at se en returtemperatur fra huset på 15 grader i modsætning til 28-33 grader ved normal drift... når du har en kuglehane som giver et fast blandingsforhold, så er din returtemperatur til kedlen altså ikke reguleret... heller ikke hvis du først starter pumpen ved 60 grader. Så kan du være enig eller ej, men det ændrer altså ikke på de fakta.

Super du har fået det ordentligt... og det manglede da bare det var uden beregning, når de laver sådan noget uprofessionelt fusker arbejde.

Hvordan går det ellers med din askeskuffe... svømmer den stadig i vand?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Jan J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 13 feb 2011 13:45
Mit fyr: BlackStar Scotte 10 KW
Areal: 120
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Jan J. » 14 jun 2011 21:45

Tak for det TaagMan.

Så ved jeg det. Men har nu også tænkt mig at montere shunt.
Troede faktisk at de var dyrere..

Brugeravatar
Stub
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24 okt 2012 15:13
Mit fyr: oliefyr
Areal: 130
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Geografisk sted: Østjylland

Diagram over centralvarmeanlæg Woodyfyr

Indlæg af Stub » 25 okt 2012 08:09

Hej!
Jeg skal også til at montere sådan et pillefyr og suuuger til mig af viden her. Men hvorfor kan jeg ikke åbne de tegninger i har uploadet?
Jeg får hele tiden fejl når word prøver at åbne dem og den siger at filen er beskadiget.

/Per
Med venlig hilsen
Per


Besvar