Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

For lav kedeltemp.

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
Skørping
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jan 2011 08:52

For lav kedeltemp.

Indlæg af Skørping » 15 jan 2011 09:01

Hej.

Jeg har haft boink 16kW på gammel salamander kedel kørende i 4-5 år uden problemer. sidste sommer flyttede jeg så fyret til et andet rum og siden december har jeg haft 5-7 nedbrud med alarm 1 bip (skulle være lav kedeltemp. jv manual.)
Jeg har prøvet at justere ydelse max. op uden det hjælper.
Huset er 140 kvm, jeg bor alene så der er ikke meget forbrug ud over varme. Huset er velisoleret og mit forbrug har tidligere lagt på ca. 10t pr år. Før kørte det hele året men ifm. flytning er der monteret vandvarmer så jeg kan slukke boink i sommerhalvår. Jeg har siden september sidste år brugt ca. 3,5 t hvilket vel er ok vinteren taget i betragtning.

Håber nogen kan hjælpe med gode ideer, det er selvfølgelig altid når man ikke er hjemme det lukker ned.

mvh Jan


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af snubbi » 15 jan 2011 10:35

er nok for lav røgtempertur i en i tid så siger styringen at brænder er gået ud sådan gør den på en baxi ,det er muligvis for meget luft i forhold til pille.

har du over vejre at en opop kedel har 89% virknings grad mod en salamander 45% jeg vil tro at kedel er tjent hjem på et år i sparet piller.

Skørping
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jan 2011 08:52

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af Skørping » 15 jan 2011 19:21

ok, jeg kender ikke røgtemp. eller hvad den bør være. synes bare det er underligt at det er galt så ofte i år. jeg har aldrig haft problemer med kedeltemp. før og sidste vinter lignede da denne en smule omend der ikke var så koldt så længe som i år.

jeg overvejet en rigtig pillekedel, men da jeg ind imellem er væk 3-6 mdr. har jeg mulighed for at koble oliebrænder på med salamander.
lidt afhænd´gig hvem man spørger så kan det svare sig/ikke svare sig at investere i ny kedel

ved hvad den koster og er opopmærket der dur??

Skørping
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jan 2011 08:52

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af Skørping » 15 jan 2011 19:23

snubbi, varmer du hus OG værksted op med 7-8 t pr. år ?

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af snubbi » 15 jan 2011 23:24

ja værkstet men kun til 10 -12 grader med det er godt isoleret 200mm isolering thermo ruder ,det er i to plan. stue huset er knap så godt isoleret det er så i 3 plan 147kvm midt forbrug er i øjeblikket ca 27 kg piller hvis det er flis er det ca40kg
bruger for det mest flis at fyre med men efter isslag kan ikke komme til mit ekstern flis lager ryger på r.. og albuer ned af bakken derfor bruger jeg piller lige øjeblikket .

hvad opop kedel koster kan du spørg en der hedder LIVI her på tråden han har lidt med http://www.danskvvscenter.dk Det kan ikke være mange meget for woody/scotte brænder +silo+styring er den dyrest del jeg gætte på 4-5oookr så kan du beholde olie fyret på salamanderen og ha pille brænderen på opop den fylde som lille køleskab det er den kedel scotte/woody brænder sider på

husk du for rabat nå du er medlem af stoker pro :great:


levi

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af levi » 16 jan 2011 11:01

snubbi » 15 Jan 2011, 23:24 skrev:ja værkstet men kun til 10 -12 grader med det er godt isoleret 200mm isolering thermo ruder ,det er i to plan. stue huset er knap så godt isoleret det er så i 3 plan 147kvm midt forbrug er i øjeblikket ca 27 kg piller hvis det er flis er det ca40kg
bruger for det mest flis at fyre med men efter isslag kan ikke komme til mit ekstern flis lager ryger på r.. og albuer ned af bakken derfor bruger jeg piller lige øjeblikket .

hvad opop kedel koster kan du spørg en der hedder LIVI her på tråden han har lidt med http://www.danskvvscenter.dk Det kan ikke være mange meget for woody/scotte brænder +silo+styring er den dyrest del jeg gætte på 4-5oookr så kan du beholde olie fyret på salamanderen og ha pille brænderen på opop den fylde som lille køleskab det er den kedel scotte/woody brænder sider på

husk du for rabat nå du er medlem af stoker pro :great:
Levi - ikke LIVI, - husk det, - ellers siger næsen knæk hehe icon_cheesygrin.gif

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 jan 2011 12:06

En Boink-styring bruger ikke røgtemperaturen til noget (udover at vise den hvis der installeret en røgtemperaturmåler).

En kedel koster også penge, se f.eks. http://www.lavprisvvs.dk/shop/woody-bla ... 6045p.html ; men mange mener vist, at det hurtigt tjener sig ind igen i forhold til en Salamander kedel....og kedlen er lettere at rengøre.

Har du afvejet pillerne i 6 minutter?

Læs også http://www.bioflame.dk/index-filer/Page587.htm

I viewtopic.php?f=180&t=8848 er nogle hints til justering af anlægget.

Selvom jeg ikke ved meget om Boink, så ved jeg af erfaring, at en 16 kW-NBE-brænder er meget til 140 kvadratmetre, læs derfor evt. viewtopic.php?f=137&t=8668&p=83062&hili ... +af#p82366

Skørping
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jan 2011 08:52

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af Skørping » 16 jan 2011 12:15

Ja, en ny kedel er selvfølge en investering, lidt afhængig hvem man taler med er der delte meninger om hvad kan svare sig. men jeg kan da godt se hvis der kan spares et par ton/år er den jo hurtig tjent hjem.
Jeg har aldrig afvejet piller, er det ikke kun ved scotte det skal gøres? jeg har ingen display, kan ikke taste nogen værdier ind. Kan kun justere på de 3 potmeter, så jeg indstiller efter askefarve og flamme. asken er fin lysgrå, intet uforbrændt, så jeg tror såmænd nok det er justeret ok ind.

tak for dine link

Skørping
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jan 2011 08:52

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af Skørping » 16 jan 2011 12:25

Levi,
Har været inde på jeres hj. side, kan ikke umiddelbart finde opop kedler. har du en pris på en sådan?
Kan se i har kaloferei, den lille (vist 20kW) hvor mange kvm kan den varme op ?

er der ´nogen der har erfaring med ombyg fra 16 til 10 kW? jeg tænker på drift, forbrug etc

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: For lav kedeltemp.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 16 jan 2011 14:13

Skørping » 16 Jan 2011, 12:15 skrev: Kan kun justere på de 3 potmeter, så jeg indstiller efter askefarve og flamme. asken er fin lysgrå, intet uforbrændt, så jeg tror såmænd nok det er justeret ok ind.
Beklager min forvirring omkring afvejning i 6 minutter på Boink :)

Nu du beskriver asken som "lysgrå", så kan jeg ikke dy mig for et citat fra manualen (side 9 i http://www.energi-bornholm.dk/manual5.pdf )
Er flammen mager (lille flamme og som en stjernekaster) eller asken er lyse grå.
Så skal der flere piller til Potmeter 2 justeres med uret
Uden at vide det, så vil jeg tror, at for meget blæs er den mest udbredte fejlkilde til uøkonomisk drift på pillefyr.
en ny kedel er selvfølge en investering, lidt afhængig hvem man taler med er der delte meninger om hvad kan svare sig
Det offentlige har jo ligefrem ført store kampagner for afskaffelsen af 'Salamander'-anlæg, så noget er der vel om snakken :)

Jeg synes også at huske nogle emner her på forum, som tyder på, at tallene, der er nævnt tidligere i dette emne, ikke er helt ved siden af.
der (er) monteret vandvarmer så jeg kan slukke boink i sommerhalvår
Mange kører vel tidstyring eller varmvandsprioteritering på deres Scotte/Woody og kan derfor uden for fyrings sæsonen komme ned et på 2-4 kg piller/dag. Det er dermed billigere end el'en til varmbeholderen.

Desværre understøtter dit print, vist ikke de løsninger....Måske vil et tænd og sluk ur på anlægget kunne gøre det ??

En ombygning til en ny styring kan vel gøres for omkring 2000 kr. med rabat...


Besvar