Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fungere min boink styring korrekt??

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af cfonsskov » 10 okt 2010 22:31

Hej

Vi har en Boink 16kW brænder med chip version 4.12 på en opop kedel på 3. år nu, og jeg syntes vi har et ret stort forbrug. Jeg har monteret en trækstabilisator for 2 år siden, og det ændrede ikke mærkbart på forbruget selv om pillemængden kunne skrues ned, og det ikke slukker for overtemp. så ofte. Jeg har bundpladen lagt på plads under de 2 bagerste vandbafler, og stangen til 2 eller 3 trækskedel er nu skubbet ind, ellers slukker det for overtemp hele tiden, og senere på sæsonen, når der er størrere forbrug bliver den trukket ud.

Hus: 75 kvm muremestervilla fra 1933 med 75 kvm kælder og uudnyttet loft.

Nye vinduer med lavenergiglas, undtagen 4 kældervinduer.

Isolering: 175mm i etageadskildelsen mellem stueetage og 1. sal. 1.sal under renovering, isoleret med 2x120mm på skråvæg og 3x120mm på toppen, ikke opvarmet endnu. Ikke hulmursisoleret.

35 kvm gulvvarme i kælder isoleret med 200mm flamingo resten af huset opvarmet med radiator.

Vi er 2 personer med normalt vandforbrug. Bad 1 gang pr dag, normal mængde opvask osv.

grunden til jeg tror det ikke fungere rigtigt er, at som vejret er nu, bruger vi minimum 25 kg pr dag, og 9-10 ton om året. Fyret er justeret til 5 kW (kan ikke stille det længere ned) med pcinterface (pillefyr pro, har også købt stokerkontrol sammen med fyret men det virker ikke) og justeringsskruen for minimum på styring er skruet helt ned, og fyret køre mellem 10 og 30 % (aflæst i log). Og nogle gange kan det ikke komme af med varmen og slukker så på overtemp. hvorefter jeg næste hvergang er nødt til at tage strømmen fra det og lade det stå nogle timer for ellers tænder og slukker det hele tiden fordi der ikke er nok forbrug.

Jeg har haft en montør ude et par gange som heller ikke ved hvorfor det ikke køre bedre, og hvorfor vi har så stort forbrug.

Jeg kan ikke forstå hvordan andre kan ligge med forbrug på 5kg pr dag eller mindre....

Jeg overvejer og skifte print og købe en Scotte styring version 6 i stedet for, men tror i jeg vil kunne få et mere rimeligt forbrug ud af det, eller er det bare penge ud af vinduet??

Mvh Christian


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af Ulrik » 13 okt 2010 09:04

Jeg giver lige denne et lille bump.
Så håber vi der er nogen der kan hjælpe.
MvH Ulrik©

honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af honneymonster » 13 okt 2010 20:50

Hej Christian
Tror ikke det vil hjælpe med ny styring Har du prøvet at køre med feks 4 perioder af 2 timer i døgnet .Få lige chip skiftet til en 4.99 k tror jeg de hedder i dag Kan købes hos biopover.dk. Så tror jeg problemet løser sig

Mvh Honneymonster

cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af cfonsskov » 13 okt 2010 22:15

Hej

Jeg kan ikke lige umiddelbart se biopower har en chip til den på deres side, men er det samme chip som til Scotte version 4.99?

Mvh Christian

levi

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af levi » 13 okt 2010 22:33

Ja det er samme chip.


cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af cfonsskov » 13 okt 2010 22:59

Hej levi

Jeg kan ikke sende dig en PB men kan du sælge mig sådan en chip i den rigtige version? Og hvad koster den?

Mvh Christian

levi

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af levi » 14 okt 2010 12:02

Hej Christian, - min PB`boks har jeg lukket, - priser og levering kan du få oplyst hvis du ringer, - eller sender mig en mail :)

honneymonster
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af honneymonster » 14 okt 2010 16:32

Hej Christian og Levi

Scottechip passer ikke på Boink den er lidt mindre på boinken

Mvh Honneymonster

levi

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af levi » 14 okt 2010 17:00

Så lærte jeg noget nyt, - de gange jeg har skaffet en chip til boink har jeg gjort NBE opmærksom på at det var til en boink, - så det er nok derfor jeg ikke har lagt mærke til forskellen - jeg var sikker på det var en scotte chip :(

Men hvorom alting er, - så når jeg skaffer chips, - så gør jeg det til anlæggenes navn, - så der sker heldigvis ikke fejl :)

Det er bare mig der ikke har været vågen og lagt mærke til forskellen :great:

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 okt 2010 19:35

Hvorfor virkede Stokerkontrol ikke for dig? Det skal den gøre...Stokerkontrol har en dygtig og samvittighedsfuld brugersupport (=programmøren af softwaren), som hurtigt gennemskuer det meste...

Efter hvilke principper har du justeret fyret? Måske er der råd at hente i f.eks. http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf.

10 t piller 2 mennesker til 150 m2, hvoraf halvdelen er kælder, det lyder af meget, og som der virkelig kan være penge i at finde fejlindstillingen. Er det en Optima-servicemand, som du har haft ude, eller er det den lokale vvs-mand, der ikke ved noget specielt om Boink?

Hvordan er din skorsten?


Besvar