Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fungere min boink styring korrekt??

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
cfonsskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 05 sep 2007 09:45
Mit fyr: Opop H418 + Boink 16 kw
Areal: 75kvm+75kvm kælder
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: 25-40kg
Årligt forbrug: 8000-10000 kg
Geografisk sted: Als

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af cfonsskov » 15 okt 2010 00:17

Hej og tak for svarene.

Levi jeg forsøgte og ringe til dig idag og snakkede med en af dine folk da du ikke var tilstæde, men vi blev enige om jeg hellere måtte ringe igen og snakke med dig.

Frank det er 3 år siden vi købte anlægget, og det var min mening vi skulle have haft et Woody anlæg, men den smed som NBE sagde var forhandler/leverandør i vores område råede os til "kun" at købe et Boink da det var meget bedre og simpelt, og det hoppede jeg desværre på og har fortrudt lige siden. Det burde jeg have sagt mig selv, da jeg arbejder inden for automatikbranchen og godt kan lide jo mere jeg kan pille i. Men jeg havde ikke noget forstand på stoker/pilleanlæg og så blev det sådan.... Ham smeden som leverede og monterede det havde overhoved ikke noget som helst forstand på det. Både hans arbejde på/ved fyret og den varmtvandsbeholder som han også satte op var noget juks og fusket sammen. Varmtvandsbeholderen blev ved med at være utæt ved en union ved det varme vand og han kom 3 gange for bare og spænde den, og sagde så at nu var det som det skulle være og det bare var mig der var besværlig, det var jo kun et dryp hvert 10. sekund. Han havde spændt den så hårdt jeg måtte skære den af for at sætte en ny på så det varme vand ikke "løb" ud.

Efterfølgende begyndte en af mine kammerater og indkøre/justere disse fyre for en anden leverandør, og han har været her flere gange og kigget på det når det har været gået i selvsving, men det har altid nået og komme igang igen inden er kommet, det er først denne gang det har blevet ved i flere dage (Det køre nu igen efter 4 dage) Han mener det måske er chippen det er galt med. Det vi gjorde en af de første gange var at tage den termostat af som smede havde sat på vvb og lavet den om til flowregulering, og det hjælp, da fyret så kan bruge vvb som buffer for varmen. Men det er ikke altid nok.

Ang. stokerkontrol så er det jo også den version der nu var for 3 år siden, og den kunne stort set ikke justere noget som helst. Nå jeg ændrede i noget, sagde den bare det kunne jeg ikke og beholdt den gamle indstilling, og så fandt jeg pillefyrpro som kunne noget mere. Den har også sine begrændsninger, bla. kan jeg ikke ændre på opstartsmængden af piller som vel er ca 3 gange som stor som nødvendigt. Det fungere ihvert fald bedre hvis jeg er der når optændingen sker og manuelt fjerner 2/3 af de indkørte piller.

Vores skorsten er ca 11 meter høj, og da den revede lidt året inden vi købte Boinken støbte skorstensfejeren en kern i den af noget porebeton af en art som også skulle isolere den godt, og der kom også en hel del mere træk i, til gavn for det gamle brændefyr. Leverandøren af Boinken sagde det ikke var nødvendigt med trækstabilisator så det havde vi ikke den første sæson, men det har jeg monteret efterfølgende, hvilket også hjælp en del.

Jeg har brugt mhes framgangsmetode til justering, og om vinteren renser jeg kedlen en gang om ugen, men nu her og om foråret renser jeg helst ikke kedlen for meget, for det giver kun problemer med den starter og stopper hele tiden da den ikke kan bruge alt den varme det laver. Og jeg køre på 5 kW som er det lavste jeg kan stille det til, og pillemængden er skruet helt ned og kan desævrre ikke komme længere ned, og vi ligger og køre mellem 10 og 20% undtagen lige når vi har været i bad eller hvis fruen lufter ud uden at skrue ned for de nærmeste radiatorer. Jeg tror i vinters da det var rigtigt koldt og det blæste måtte jeg sætte det op til 9 KW en lille uge hvor det kørte mellem 60-90% og gav et forbrug op til 75kg pr dag.

Min aske er lys brun når bare der er lidt forbrug på, og noget mørkere som nu, da jeg er nødt til at skrue ned for luften for at det ikke skal tænde og slukke hele tiden, og så er det hele totalt sort i et tykt lag når det tænder og slukker hele tiden.

Vi har accepteret det da det var vores egen beslutning og købe det dengang, men har været meget kede af beslutningen og fortrut den mange gange. Og jeg er ikke sikker på det bliver samme type hvis vi skal have nyt en dag. Eneste fordel har været jeg har kun skiftet tænder 1 gang, og det var lige i starten da jeg ikke havde justret på tændingen.

Jeg er glad for hjælpen her og håber det kommer til at fungere lidt bedre. Lidt mindre forbrug ville være rart, men hvis bare det vil køre uden at slukke, og det kan starte igen efter rensning så vil det være dejligt.

Mvh Christian


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 15 okt 2010 19:08

Det var en trist historie.

Ham, der laver Stokerkontrol, kalder sig ofte BoinkUser på forums. Det skyldes sikkert, at Stokerkontrol oprindelig er lavet til Boink-ejere, der jo ikke har mange indstillingsmuligheder direkte på anlægget.

En opgradering til sidste version af Stokerkontrol kan vel købes for under 300 kr. (se http://www.stokerkontrol.dk/index.php?p ... ub&lang=dk ).

Skorsten, kedel, brænder, snegl og magasin fejler jo ikke noget, så hvis budgettet tillader det, så er det måske mest sikkert at købe en ny Scotte eller Woody-styring. Derved er du ude over problemet med en måske defekt styring.

Sidste version af en styring kan fås til 2500 kr (se f.eks. [urlhttp://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3312[/url]. I givet fald er der måske også lidt håndarbejde med at lodde et motorprint (se f.eks. http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3327 på brænderen.

Mit umiddelbare gæt er, at du giver for meget blæs, og det er skyld i, at al den gode varme bliver blæs ud af anlægget.

Jeg forstår, at der er problemer med optændingen. Selvom jeg ikke kender noget til Boink, så vil jeg mene, at det er et særskilt problem, der ikke bør have noget at gøre med driften at gøre, når der først er kommet ild.
Last edited by 1 on Frank_Rasmussen; edited 15 times in total

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 15 okt 2010 19:16

PS: Jeg kan se på http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=102& ... 91FF4B9F69, at Andresen Bio-energi kører Optima-besøg i dit område. Fra diverse forums ser de ud til at have et godt rygte, så det kunne måske være en god ide at få dem på besøg og få en vurdering af situationen.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fungere min boink styring korrekt??

Indlæg af Jens » 16 okt 2010 22:16

Du skriver, at du skruer ned for luften for at den ikke skal tænde og slukke hele tiden, - det tror jeg er en fejl.
Jeg tror den får alt for lidt ilt, til at kunne brænde alle de brandbare gasser af, - resultat (som du også skriver) den soder helt vildt og forbruget bliver alt for stort, da langt den største del af brændværdien i træ er de gasser, der frigives, - og i dit tilfælde tror jeg de forsvinder uforbrændte ud i skorstenen.

Det må være muligt at få den til at give færre piller, - har kun lige læst Boink-manualen, som jeg ser det skal både potmeter 2 og 3 skrues længst muligt mod uret, for at få den til at give færrest piller.
Ellers gælder der jo også, at jo stejlere sneglen står, jo færre piller giver den.

Er der mulighed for at stille en differenstemperatur i styring vha pillefyrpro? - altså hvor langt under setpunkt den skal falde, før den tænder op igen. Hvis der er dette, så stil den så den eksempelvis skal 10 grader under setpunkt, før den tænder igen.
Ellers et tænd-sluk ur på den, så den kun kan køre måske 4 gange i døgnet i denne tid, hvor forbruget er lavt.

I mine øjne må du hellere ofre nogle el-tændere, og så få en ren forbrænding, - et forbrug på 75 kg da det var koldt sidste vinter, vil jeg udfra mit forbrug, vurdere til at være 25 - 35 kg for højt, når man ser på arealet. Og så har du altså hurtigt betalt en ny el-tænder.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar