Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer køb af Boink 16KW..

Spørgsmål vedr. Boink samt det tilbehør der laves til Boink pillefyret
xantia
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 01 apr 2009 21:06
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 208
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 2.2-4kg
Årligt forbrug: Ved ikke endnu...

Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af xantia » 01 apr 2009 21:18

Hej Alle sammen!

Håber i kan hjælpe mig lidt. Jeg må have et pillefyr :D Men kan ikke finde ud af hvilken model! Skal varme 180kvm op , så 16kw må være fint :D
Overvejer boink eller scotte fra vvs-g******

Men kan læse at et boink ikke skulle have noget interface ? " styring " ? kørrer fyret så bare af sig selv ? :roll: hvis man kan sige det sådan ???

Hvilket ville i vælge ? scotte eller boink ? køber pc styring. Men ved ikke med iltstyring ?? kan det betale sig ? boink skulle vidst ikke understøtte iltstyring ??

Evt nogen fra nordsjælland af ? som har et af disse pillefyr som man kunne få lov at se :D :D


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af epo » 01 apr 2009 22:09

Har selv en Scotte, og ville vælge den igen frem for Boink... Det er samme brænder, men du får ikke noget kontrol panel, hvor du f.eks. kan se kedel og røg temperatur samt foretage justeringer.

Boink'en mangler også nogle enkelte features - iltstyring, som du nævner, og den har vist heller ikke indgang for "ekstern kontakt" dvs. muligheden for at styre den on/off fra f.eks. en termostat i VVB'en.

Ilt styring ser jeg mest som legetøj... Du kan sagtens justere fyret ind til at køre fint ved bare at observere flammerne, asken og røgen. Tror ikke man vinder meget ved at installere den... ud over et lidt højere strømforbrug (lambda sonden bruger vel 5-10W).

Og ja, boink'en kører bare "af sig selv" dvs. du justerer temperatur og pillemængder med nogle små drejeskruer nede på selve brænderen. Den eneste måde, som den kan snakke til dig er ved at bippe, hvis der er noget galt.

ernst_himself
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 06 feb 2009 17:39
Mit fyr: Boink brænder på opop418
Areal: 190
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 3
Geografisk sted: Als

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af ernst_himself » 02 apr 2009 12:26

Jeg har en boink 16kw...og med et styringsprogram som fx Pillefyr pro eller stokerkontrol, er det en udemærket investering. Alt det med eksternt kontrolpanel....det kan i mine øjne ikke noget som pc interface ikke kan, og når du en gang har indstillet dine pid-værdier,set temperatur mv. så kan du hive pc fra og alt er i den skønneste orden :D. Dette sker selvfølgelig ikke - fordi du bliver ligeså bidt a det som os andre heride og kigger på det engang i mellem :) ( jeg har fx en ultra gammel bærbare stående ved siden af fyret så jeg kan følge med i althvad der sker hele tiden )

Bent.S
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 31 jan 2009 07:47
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 280 m2
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 15-35
Årligt forbrug: 6-8

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af Bent.S » 02 apr 2009 14:31

Jeg nyder at læse de forskellige indlæg herinde.Specielt om alle de problemer der er med de nye fyr.
Jeg har selv en af de gamle Benekow, kun med styring af blæserhastighed og fremførings mængde.
Men jeg skal kun regulere på den forår og efterår.
Resten af tiden kan jeg side og læse om andres problemer.
Alle bør have noget at tro på.
Jeg tror jeg tager en whiskey mere.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af Flunk » 02 apr 2009 14:47

Bent.S skrev:Jeg nyder at læse de forskellige indlæg herinde.Specielt om alle de problemer der er med de nye fyr.
Jeg har selv en af de gamle Benekow, kun med styring af blæserhastighed og fremførings mængde.
Men jeg skal kun regulere på den forår og efterår.
Resten af tiden kan jeg side og læse om andres problemer.
At læse om andres problemre er heller ikke så dårligt endda.
Men, jeg tror også at min Benekov R15 ville kunne køre uden tilsyn det meste af året.
Når jeg bruger tid på at justere tit og ofte, er det mere for at få den sidste halve % ud i virkningsgrad.
Ikke så meget af økonomiske årsager, men mere fordi jeg syntes det er interessant.
Man er vel lidt af en nørd?
Lad os holde diskussionen her om køb af Boink 16 kW!
Så kan vi tage den anden diskussion et andet sted.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


xantia
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 01 apr 2009 21:06
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 208
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 2.2-4kg
Årligt forbrug: Ved ikke endnu...

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af xantia » 02 apr 2009 15:56

Hej alle sammen!

Tak for alle svarene :D

Men ja man er vel lidt nørdet så vil jo gerne kunne følge med og drejer og lege lidt :D Men skal helt klart have edbstyring til fyret. Men hvis jeg køber et boink og edb styring kan jeg så det samme, som med et woody fyr ?? Kan boink bruge iltstyring ?

ernst_himself
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 06 feb 2009 17:39
Mit fyr: Boink brænder på opop418
Areal: 190
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 3
Geografisk sted: Als

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af ernst_himself » 02 apr 2009 19:26

Nej boink kan ikke bruge ilt styring. Og jeg har HØRT at det er noget bras - det skal kaliberes hele tiden og det virker vidst ikke altid efter hensigten.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af Frank_Rasmussen » 02 apr 2009 22:55

Jeg er som dig på vej til at købe et nyt fyr fra Nordjysk bioenergi, og min første tanke var også, at den skulle have iltstyring ligesom de dobbelt så dyre træpiller-brændere.

Men efter nogle historier om folk, som indstiller deres NBE fyr på 2-3 time, og aldrig røre en finger derefter, og alligevel opnår utrolige effektive forbrændninger, så ved jeg ikke rigtig.

Det gør det ikke bedre, at iltstyring vist er meget følsom overfor små utætheder i kedlen....

xantia
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 01 apr 2009 21:06
Mit fyr: Scotte 16KW
Areal: 208
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 2.2-4kg
Årligt forbrug: Ved ikke endnu...

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af xantia » 03 apr 2009 09:43

Hej Frank!

Ja er osse det jeg er kommet frem til. Så dropper nok iltstyringen! Men nogen ide at tage woody frem for boink så ?? Skal jo have en pcer tændt 24/7 , og som jeg forstår det så kan jeg det samme med boink med edbstyring som på woody ?????

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Overvejer køb af Boink 16KW..

Indlæg af Frank_Rasmussen » 03 apr 2009 10:22

Men nogen ide at tage woody frem for boink så ??
Hej xantia,

Næ, sådan ser jeg det også. Men der kan selvfølgelig komme et tidspunkt, hvor man synes, at der sker for lidt interessant på PC'en, og den bare bruger strøm, og PC'en derfor bliver slukket, også er det nok alligevel rart med et grafisk display.

Jeg køber nok under alle omstændigheder den nye Bio Comfort low waste Woody (eller hvad den nu helt nøjagtig hedder), da jeg tror, at over en levetid på 10 år vil den ekstra isolering i kedlen kunne betale sig, når fyret står i et uisoleret udhus.

Jeg har hørt et rygte om, at den nye software til Woody'en (og andre??), som skulle komme inden for en måned eller to, vil kunne en masse med sommer-kørsel og regulering efter udetemperatur.

På den anden side, så kan opgradering af software vel købes senere for nogle få 100 kr?


Besvar